Search
Asset 2

چین بر روی گوشی‌های گردشگران در مناطق مسلمان‌نشین، برنامه‌های جاسوسی نصب می‌کند

پلیس چین، خروج مسلمانان چینی از مسجدی در شهر کاشغر واقع در استان سین‌کیانگ را تحت نظر دارد.  (Johannes Eisele/AFP/Getty Images)
پلیس چین، خروج مسلمانان چینی از مسجدی در شهر کاشغر واقع در استان سین‌کیانگ را تحت نظر دارد. (Johannes Eisele/AFP/Getty Images)
پلیس چین، خروج مسلمانان چینی از مسجدی در شهر کاشغر واقع در استان سین‌کیانگ را تحت نظر دارد. (Johannes Eisele/AFP/Getty Images)

نصب اجباری نرم‌افزار‌های جاسوسی روی گوشی‌های مردم منطقه مسلمان نشین شین‌جیانگ در چین، توسط حزب کمونیست اقدام تازه‌ای نیست. اما گزارشاتی که چند رسانه، اخیراً منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که این اقدام حکومت چین، صرفاً به ساکنین این منطقه منحصر نمی‌شود و نرم‌افزارهای جاسوسی روی گوشی‌های گردشگرانی که وارد شین‌جیانگ می‌شوند نیز نصب می‌شود.

به گفته روزنامه‌های گاردین، نیویورک تایمز و روزنامه آلمانی زوددویچه، مأموران مرزی از گردشگرانی که از مرز قرقیزستان وارد منطقه مسلمان‌نشین چین می‌شوند، می‌خواهند ابتدا قفل رمز گوشی‌ها، تبلت‌ها و رایانه‌های همراه خود را باز کرده و آنها را تحویل دهند. سپس این دستگاه‌ها با هدف اسکن شدن به اتاقی مجزا برده می‌شود.

گاردین روز دوم ژوئیه گزارش داد که در آن مکان روی گوشی‌های اندروید یک اپلیکیشن نظارتی و جاسوسی نصب می‌شود و گوشی‌های آیفون نیز به یک فون‌ریدر متصل می‌شوند.

 یکی از مسافران به گاردین گفت، حدود یک ساعت منتظر ماند تا مأموران مرزی گوشی موبایل‌ او را پس دهند. پلیس به او درباره اینکه روی گوشی موبایل چه انجام داده‌اند چیزی نگفت. به گمان وی یک ردیاب جی‌پی‌اس روی گوشی‌اش نصب شده بود. پیش از آن آژانس مسافرتی مربوطه، به این مسافر هشدار داده بود که پلیس در مرز روی موبایل او کاری انجام می‌دهد.

گاردین می‌نویسد، آنها یکی از دو برنامه BXAQ   یا  Feng Caiرا نصب می‌کنند که این برنامه‌ها، ضمن استخراج اطلاعات گوشی، فایل‌هایی که از نظرشان مشکوک در نظر گرفته شده را اسکن می‌کنند. سپس پیش از پس دادن موبایل، برنامه‌ها را از روی گوشی پاک می‌کنند.

بررسی رسانه‌ها نشان داده است که این برنامه‌ها می‌تواند مقدار زیادی از اطلاعات را از جمله ایمیل، پیامک‌ها، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و شناسه‌های منحصر به فرد دستگاه‌ها استخراج کند. سپس اطلاعات جمع‌آوری شده به یک سِروِر مشخص متعلق به حکومت ارسال می‌شود.

گفته شده اسنصب نرم افزار های جاسوسی ب بر روی گوشی های تلفن ت که این‌ برنامه‌های جاسوسی توان اسکن کردن بیش از ۷۳ هزار فایل را دارد. در میان فایل‌هایی که مشکوک در نظر گرفته می‌شود، نوشته‌های متون مقدس اسلامی، نوشته‌ها و یا عکس‌های دالایی‌لاما، مطالب مربوط به ماه رمضان و روزه‌داری، و نیز موزیک مربوط به یک گروه ژاپنی به نام هوی متال بند دیده می‌شود.

به گفته نیویورک تایمز، این اپلیکیشن‌های جاسوسی، توسط یک شرکت فناوری اطلاعات وابسته به دولت چین تولید شده است.

برخی آنتی ویروس‌‏های مشهور نظیر مک‌آفی، آوست و چک‌پوینت، این اپلیکیشن‌ها را به عنوان بدافزار مخرب تشخیص می‌دهند.

به گفته خبرگزاری دولتی چین، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر از منطقه مسلمان نشین شین جیانگ در این کشور بازدید کردند.

ادین اُمانوویچ، مدیر برنامه نظارت دولتی در گروه بین‌المللی حافظت از حریم خصوصی، به گاردین گفت این برنامه نمونه دیگری از این است که نشان می‌دهد برنامه نظارتی و جاسوسی رژیم چین در منطقه شین جیانگ یکی از غیر قانونی‌ترین و فراگیرترین و سخت‌گیرترین موارد در جهان است.

مایا وانگ، محقق ارشد سازمان دیده بان حقوق بشر، به گاردین گفت: « ما قبلا می‌دانستیم که ساکنان شین جیانگ، به ویژه مسلمانان، تحت نظارت دائمی، شبانه روزی و در همه وجوه در منطقه قرار دارند. اما آنچه شما به آن پی برده‌اید نشان می‌دهد که حتی خارجی‌ها هم تحت چنین نظارت‌های غیر قانونی و گسترده‌ای قرار دارند. »

نصب اپلیکیشن‌های نظارتی تنها بخش کوچکی از سیستم نظارتی گسترده‌ای است که طی آن حدود ۱۱ میلیون از ساکنین منطقه مسلمان‌نشین شین‌جیانگ را شامل می‌‏شود.

مردم شین‌جیانگ با شبکه‌ای از دوربین‌های نظارتی کنترل می‌شوند که بسیاری از این دوربین‌ها توانایی تشخیص چهره و نیز دید در شب را دارند و تمام ایست‌بازرسی متعدد مستقر در این منطقه به چنین تجهیزاتی مجهز هستند. همچنین مقامات چینی اقدام به ضبط و جمع‌آوری نمونه دی‌ان‌ای، اثر انگشت و نمونه خون ساکنین منطقه کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، مقامات ساکنین این منطقه را مجبور کردند یک نرم‌افزار به نام « جینگ‌ونگ وی‌شی » که معنی مدافع اینترنت پاک می‌دهد نصب کنند. محققان دریافتند که این برنامه تمامی فایل‌ها روی گوشی را با هدف نظارت به نهادهای دولتی انتقال می‌دهد.

نهادهای بین‌المللی و نیز وزارت امور خارجه ایالات متحده تخمین زده‌اند که بیش از یک میلیون مسلمان در منطقه شین‌جیانگ، در اردوگاه‌های بازآموزی حبس هستند و مورد آزار و شکنجه قرار می‌گیرند. اردوگاه‌هایی که در راستای تلاش‌های حکومت کمونیستی چین جهت « چینی کردن » معتقدین مذهبی تأسیس شده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که حزب کمونیست، صدها هزار نفر از اعضای خود را در میان مسلمانان اویغور گمارده است، و آنان موظف هستند تا هرگونه رفتاری به اصطلاح « افراطی گرایانه مذهبی » نظیر گذاشتن ریش بلند، داشتن حجاب، یا دسترسی به مطالب آنلاین مذهبی را به حکومت گزارش کنند.

در نوامبر سال گذشته، طی بیانیه‌ای که توسط ۲۷۸ پژوهشگر، متخصص و استاد دانشگاه از ۲۶ کشور دنیا به امضا رسید از دولت‌ها و سازمان‌های مختلف خواسته‌اند که از رئیس ‌جمهور چین و نیز دبیر حزب کمونیست چین در منطقه خود مختار اویغور بخواهند فوراً بازداشتگاه‌هایی را که برای « تغییر و تحول از طریق آموزش » ایجاد شده است را تعطیل کنند و نیز همه افراد بازداشت شده در این خصوص از جمله مسلمانان اویغور، قرقیزها و قزاق‌ها را آزاد کنند.

مطالب دیگر:

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به نام ایران

در سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، دنیا با یک انتخاب روبرو است

ترامپ، نخستین رئیس جمهور آمریکا که بر خاک کره شمالی پا گذاشت

نوشیدن یک فنجان آب بلوبری خطر بیماری قلبی عروقی را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی