logo_eet

انتشار اسرار پشت پرده‎ی رسانه‌‏های حزب کمونیست چین توسط گزارش‌‏گر سابق «People’s daily»

نمونه‎ای از «تیتر قرمزِ» سندی از کمیته‎ی حزب کمونیست در شهر ووهان و دستورالعمل (سمت راست) آن درباره‌‏ی نحوه‌‏ی نگارش این سند در روزنامه. (تصویر از Epoch Times)
نمونه‎ای از «تیتر قرمزِ» سندی از کمیته‎ی حزب کمونیست در شهر ووهان و دستورالعمل (سمت راست) آن درباره‌‏ی نحوه‌‏ی نگارش این سند در روزنامه. (تصویر از Epoch Times)
نمونه‎ای از «تیتر قرمزِ» سندی از کمیته‎ی حزب کمونیست در شهر ووهان و دستورالعمل (سمت راست) آن درباره‌‏ی نحوه‌‏ی نگارش این سند در روزنامه. (تصویر از Epoch Times)

یکی‌‏از کارکنان سابق روزنامه‌‏ی «People’s Daily»، که از  روزنامه‌‏های شاخص و تبلیغاتی حزب کمونیست چین (ح ک چ) محسوب می‌‏شود، به انتشار اسرار پشت پرده و ناخوشایند این روزنامه پرداخته است. بنا‌‏بر اظهارات وی، مأموریت این روزنامه که به‌‏طور ماهرانه اخبار را دست‌‏کاری می‌‏کند، ترویج و حفاظت از منافع و تصویر حزب است.

این مقاله که در نسخه‌‏ی ماه مارس مجله‌‏ی چنگ مینگ منتشر شده، توسط چنگ کای، خبرنگار سابق این روزنامه، نوشته شده است.

در زیر ترجمه‌‏ی کمی ویرایش شده‌‏‌‏ی مقاله‌‏ی اصلی آمده است.

گرچه «People’s Daily» یک روزنامه است؛ اما خبری در آن به‌‏چشم نمی‌‏خورد. این روزنامه، ابزار تبلیغاتی حزب بوده و به دست‌‏کاری اخبار پرداخته و خبر صحیحی را گزارش نمی‌‏دهد.

حزب، اغلب اسنادی با عناوینی قرمز‌‏رنگ منتشر می‌‏کند. این اسناد که با «تیتر قرمز» منتشر می‌‏شود، بایدها و نباید‌‏هایی هستند که به رهبران رده‌‏پایین حزب و ادارات دولتی گوش‌‏زد می‌‏شود. «People’s Daily»، نسخه‌‏ی گسترده‌‏ی «تیتر قرمز» است؛ زیرا به سطوح پایین‌‏تر حزب دسترسی دارد.

من عضو تیم خبر «People’s Daily» بودم و به من گفته شده بود که رسالت روزنامه، ترویج سیاست‌‏ها و خط مشی حزب و حفاظت از منافع و وجهه‎ی حزب است.

به من هرگز گفته نشد که به گزارش اخبار و یا انتشار اطلاعات بپردازم.

فریب مردم

فریب مردم یکی از اهداف «People’s Daily» است که از اهداف اسناد « تیتر قرمز» به‌‏شمار نمی‌‏آید. «هو جیوِی»، مدیر سابق این روزنامه می‌‏گوید: «تنها اطلاعات واقعی که در People’s Daily وجود دارد، تاریخ انتشار روزنامه است  و مابقی دروغی بیش نیست».

چینی‌‏های عاقلی که این روزنامه را می‌‏خوانند، می‌‏دانند که باید اخبار را وارونه درنظر بگیرند: اگر روزنامه می‌‏گوید چیزی عالی است، باید آن را وحشتناک بدانند و اگر می‌‏گوید آینده، روشن و درخشان است، حتماً غم‌‏انگیز خواهد بود.

هر روز و یا هر چند روز یک‌‏بار، خواسته‌‏های رهبران حزب به ویراستاران و گزارش‌‏گران این روزنامه گوش‌‏زد می‌‏شود؛ در‌‏نتیجه آن‌‏ها به‌‏دنبال موضوعاتی برای گزارش می‌‏گردند تا بتوانند پیا‌‏م‌‏ رهبران را انتقال دهند.

همچنین از ویراستاران خواسته می‌‏شود تا در راستای خواسته‌‏ها و تصمیمات بالاترین رهبران حزب عمل کنند. به‌‏اصطلاح، اجماع، سازگاری با رهبران ارشد حزب است؛ به‌‏خصوص این روزنامه که نیاز‌‏به بالاترین سازگاری و هماهنگی را دارد.

من به‌‏تازگی این روزنامه را خواندم و متوجه شدم که صفحه‌‏ی اول آن، بیشتر به گزارش فعالیت‌‏های «ژی جینپینگ»، دبیر‌‏‌‏کل کمیته‎ی مرکزی حزب کمونیست چین، پرداخته است؛ گزارش‌‏هایی که اصلاً ارزش خبری ندارند. برای People’s Daily هیچ خبری در جهان مهم‌‏تر از ملاقات رهبران ح ک چ با برخی‌‏از رهبران کشورهای دیگر نیست.

ماشین تبلیغات

رژیم کمونیستی چین برای حکومت، به تبلیغ نیاز دارد؛ و People’s Daily ، مهم‌‏ترین ماشین تبلیغات حزب است. در‌‏میان رسانه‌‏های مختلف چین، تنها مدیر روزنامه‌‏ی People’s Daily است که اجازه‌‏ی شرکت در نشست دفتر سیاسی کمیته دائمی حزب را دارد.

هر‌‏گونه گزارش منتشر شده‌‏ در این روزنامه، نشان‌‏دهنده‌‏ی افکار و اندیشه‌‏های مقامات مرکزی حزب است. همه‌‏ی سرمقاله‌‏ها و گزارش‌‏ها، قبل‌‏از انتشار، باید مورد تأیید اعضای کمیته‎ی دائمی و یا حتی دبیر‌‏کل حزب قرار گیرند.

این روزنامه، مستقیماً، برمنابع مالی اختصاص داده شده توسط مقامات مرکزی حزب عمل می‌‏کند. غیر‌‏ممکن است که انتشار روزانه‎ی ۲.۵ تا ۳ میلیون نسخه، بدون نظارت و حکم‌‏های اجرایی حزب نباشد.

دستگاه‌‏های دولتی نیز متوجه اهمیت حق اشتراک از این روزنامه شده‌‏اند؛ خواندن این روزنامه تنها راه پی بردن به افکار و تصمیمات مقامات مرکزی حزب و جلوگیری از وقوع اشتباه در کار است.

توصیه‌‏های شخصی

نیمی از گزارش‌‏گران روزنامه‌‏ی People’s Daily، یک کار را انجام می‌‏دهند: نوشتن به‌‏اصطلاح «توصیه‌‏های شخصی» به‌‏نمایندگی از مدیران مرکزی حزب. این امر به خبرنگاران این روزنامه، این اجازه را می‌‏دهد تا مستقیماً به مدیران مرکزی حزب اطلاعات بدهند.

این روزنامه، دوبار در روز به انتشار این‌‏گونه گزارش‌‏ها می‌‏پردازد؛ که مستقیماً برای اعضای دفتر سیاسی حزب فرستاده می‌‏شود. اطلاعاتی که «فوق محرمانه» باشند نیز مستقیماً برای اعضای کمیته‌‏ی دائمی دفتر سیاسی ارسال می‌‏شود.

توصیه‌‏های شخصی، قدرت اثر‌‏گذاری بر کار مقامات و مسئولان منطقه را دارد؛ بنابراین همه‎ی مقامات حکومتی در هر سطحی که باشند، با گزارش‌‏گران People’s Daily، با‌‏احترام رفتار می‌‏کنند. زمانی‌‏که به‌‏عنوان خبرنگار این روزنامه در منطقه‌‏ی ویژه‌‏ی اقتصادی «شنژن» کار می‌‏کردم،  در یک توصیه اشاره کردم که موقعیت جغرافیایی فرودگاه شنزن به‌‏طور نامناسبی انتخاب شده است. این توصیه عاقبت باعث شد تا فرودگاه از «بایشیژو» که پناهگاه پرنده در نزدیکی دانشگاه شنژن بود به «هوانتیان»، محل امروزی فرودگاه منتقل شود.

این روزها، اکثر گزارش‌‏گران People’s Daily از مقامات حکومتی و صاحبان مشاغل، رشوه می‌‏گیرند. گزارش‌‏گرانی که در خبرهای خود به تحسین مقامات و شرکت‌‏های تجاری بپردازند، صد‌‏هزار یوان پاداش می‌‏گیرند. درصورتی‌‏که توصیه‌‏ای از‌‏طرف مقامات نوشته شود، این‌‏گونه پاداش‌‏ها بیشتر هم خواهد شد.

ترفیع شغلی

ویراستاران روزنامه‌‏های متعلق‌‏به حزب، به‌‏عنوان کارمند حزب محسوب می‌‏شوند.

مدیران و سردبیران People’s Daily، غالباً از‌‏میان دبیران استانی حزب، وزرای دولت مرکزی و ژنرال‌‏های ارشد نظامی انتخاب می‌‏شوند. افرادی با پیشینه‌‏ی روزنامه‌‏نگاری، به‌‏ندرت به سمت‌‏های بالای اجرایی ترفیع داده می‌‏شوند؛ مگر‎این‎که اجازه دهند ح ک چ، ماهیت و اخلاقیات آن‌‏ها را تباه کند؛ چنان که «دِنگ تو»، گزارش‌‏گر این روزنامه، خودکشی را تنها راه خروج خود از این شرایط برگزید.

سردبیر وقت People’s Daily که همکار من در بخش خبر و در آن زمان گزارش‌‏گر استان «هِبِی» بود، به مهربانی و نزاکت شناخته می‌‏شد. اکنون که او سردبیر روزنامه شده است، مخالف ارزش‌‏های جهانی است و به‌‏عنوان مخالف دموکراسی برای حزب عمل می‌‏کند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *