حسین صمصامی، عضو مجلس شورای اسلامی گفت برخی عدم بازگشت ۱۰۰ میلیارد دلار ارز صادراتی را تکذیب میکنند، اما اعداد کاملا دقیق است و این رقم به داخل ایران برنگشته است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز جمعه ۱۸ مهر در صفحه ایکس خود نوشت: «برخی مدعی شدهاند رقم ۱۰۰ میلیارد دلار اشتباه است؛ خیر، این عدد کاملاً دقیق است. اشتباه در جایی است که بانک مرکزی با استناد به مصوبات خلاف قانون «کارگروه بازگشت ارز»، تعهد صادرکنندگان را کمتر از رقم واقعی صادرات ثبت کرده است.»
او افزود: «رئیسجمهور محترم دیروز فرمودند: الان یک میلیارد دلار نداریم، باید چانه بزنیم از کجا پیدا کنیم؟! در حالیکه طی ۷ سال اخیر نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته است.»
رسانههای داخلی با استناد به آمار رسمی منتشرشده گزارش دادهاند از سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۲۷۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته است. با این حال، حدود ۹۵ میلیارد دلار از این رقم – معادل ۳۵ درصد – به چرخه رسمی اقتصادی کشور بازنگشته است.
این گزارشها افزودهاند تنها در دولت ابراهیم رئیسی (از آغاز سال ۱۴۰۱ تا کنون)، از مجموع ۱۴۶ میلیارد دلار صادرات، بیش از ۵۶ میلیارد دلار آن – برابر با ۳۸ درصد – هنوز بازنگشته است.
بر اساس قوانین جاری در ایران، بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات، مصداق قاچاق کالا و ارز محسوب میشود. به گفته کارشناسان، اجرای ناقص این قانون و نبود اراده جدی برای برخورد با متخلفان، موجب شده بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور یا در خارج از ایران بلوکه بماند، یا صرف واردات غیررسمی شود.

















