وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۳ ژوئن چهار نهاد و یک فرد ایرانی مرتبط با توسعه، ساخت و تکثیر پهپاد را تحریم کرد.
در بیانیه وزارت خارجه آمده است که رژیم ایران پهپادها را در اختیار روسیه و گروههای نیابتی و شرکای شبهنظامی خود برای طولانیتر کردن درگیری و بیثبات کردن منطقه قرار میدهد.
این تحریمها همزمان با اعمال تحریمهای اتحادیه اروپا علیه افراد و نهادهای دخیل در صنعت پهپاد جمهوری اسلامی صادر شد.
وزارت خارجه آمریکا همچنین تحریمهای جدید اتحادیه اروپا را تحسین کرد؛ تحریمهایی که گفته شده است برای هدف قرار دادن رفتار بیثبات کننده جمهوری اسلامی و جلوگیری از حمایت حکومت ایران از تروریسم در خاورمیانه صورت گرفته است.
اهداف تحریم شده از سوی آمریکا شامل چهار نهاد مرتبط با شرکت «رایان رشد افزار» و همچنین یکی از مدیران ایرانی سازمان صنایع هوانوردی ایران هستند؛ سازمان صنایع هوانوردی ایران، بهعنوان یکی از شرکتهای تابعه وزارت دفاع جمهوری اسلامی که بر تولیدکنندگان پهپاد نظارت میکند، شناسایی شده است.
اتحادیه اروپا ۱۱ خرداد اعلام کرد که شش فرد و سه نهاد جمهوری اسلامی را به دلیل نقششان در فرستادن پهپادها برای جنگ در اوکراین، انتقال پهپاد و موشک به خاورمیانه و دریای سرخ تحریم کرده است.
براساس فهرست منتشر شده در وبسایت شورای اروپا، قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا، شرکت کاوان الکترونیک بهراد و نیروی دریایی سپاه پاسداران، سه نهادی هستند که توسط اتحادیه اروپا تحریم شدهاند.
اتحادیه اروپا بدون آوردن نام اعلام کرده است که یکی از فرماندهان قرارگاه خاتم الانبیا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت الکترونیک بهراد نیز در لیست تحریمها هستند.

















