دولت بریتانیا در اقدامی هماهنگ با فرانسه و آلمان، بیش از ۷۰ فرد و نهاد ایرانی را به دلیل نقش داشتن در برنامه هستهای جمهوری اسلامی تحریم کرد.
این تحریمها شامل مقامات سابق هستهای، بانکها، شرکتهای نفت و گاز و وزارتخانههای کلیدی در تهران میشود.
براساس گزارش منتشر شده وزارت خارجه بریتانیا در روز سهشنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر)، این تصمیم در ادامه روند فعالسازی سازوکار «اسنپبک» یا بازگشت خودکار تحریمها اتخاذ شده است.
یوت کوپر، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیهای اعلام کرد: «برنامه هستهای ایران تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی است. جامعه بینالمللی بارها به ایران فرصت داد تا درباره اهداف خود شفافسازی کند، اما تهران این فرصتها را نادیده گرفت.»
دولت بریتانیا اعلام کرده است در روزهای آینده، تحریمهای بیشتری در حوزههای مالی، انرژی، کشتیرانی و نرمافزار نیز تصویب خواهد شد.
او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۹ اجرای تعهدات برجام را متوقف کرده است، گفت: «در ماه ژوئیه به ایران آخرین فرصت داده شد تا از بازگشت تحریمها جلوگیری کند، اما هیچگونه همکاری از سوی ایران صورت نگرفت.»
در میان افراد تحریمشده، نام چهرههای شناختهشدهای چون علیاکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، و رضا آقازاده، وزیر سابق نفت و از چهرههای ارشد برنامه هستهای جمهوری اسلامی به چشم میخورد.
از جمله نهادهای کلیدی که هدف تحریمهای جدید قرار گرفتهاند، میتوان تحریمهای بانکی، بیمه، نفت و گاز و نهادهای مرتبط با برنامه هستهای جمهوری اسلامی اشاره کرد.
براساس این گزارش بانکهای ملی، ملت، تجارت، رفاه کارگران، صادرات، رفاه، توسعه تعاون، صنعت و معدن، توسعه بینالمللی، پست، سینا، آریان و بانک ایران و اروپا تحریم شدهاند.
همچنین شرکت ملی نفت ایران به همراه زیرمجموعههایش و شرکت ملی گاز، وزارت نفت، وزارت نیرو، شرکتهای استخراج و تولید نفت و گاز شمال و جنوب ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکتهای تابعه پتروپارس و نهادهای مرتبط با غنیسازی اورانیوم و فناوری هستهای نیز در فهرست تحریمهای بریتانیا قرار گرفتهاند.
وزارت خارجه بریتانیا تصریح کرده است که این تحریمها شامل انسداد داراییها، ممنوعیت سفر به بریتانیا و محرومیت از مدیریت شرکتهای بینالمللی است.
بر اساس بیانیه دولت بریتانیا، ایران تنها کشور فاقد سلاح هستهای در جهان است که اورانیوم را در سطح ۶۰ درصد و با حجمی بیش از ۴۴۰ کیلوگرم غنیسازی کرده است.
همچنین در این بیانیه آمده است:«برنامه هستهای ایران تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بینالمللی تلقی میشود، چرا که تقریباً تمامی محدودیتهای تعیینشده در چارچوب برجام را نقض کرده است. این تخلفات شامل انباشت ذخایر اورانیوم غنیشده تا ۴۸ برابر حد مجاز و غنیسازی بیش از ۴۴۰ کیلوگرم اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد است؛ اقدامی که در این مقیاس تاکنون توسط هیچ کشور فاقد سلاح هستهای انجام نشده است.»
این بسته تحریمی جدید، همزمان با اقدامات مشابه اتحادیه اروپا اعلام شده و بخشی از فشارهای فزاینده غرب برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هستهای ایران به شمار میرود.

















