Search
Asset 2

جاسوسی گسترده چین در امریکا، موضوعی عادی که کسی را شوکه نمی‌‌‏کند

جاسوسی چین در آمریکا
(Kevin Frayer/Getty Images)

 

یک افسر پلیس شبه نظامی چین در میدان «تیان آن من» پکن. ۹ دسامبر ۲۰۱۵. رژیم چین دو گروه جاسوسی دارد که در عملیات‌‌‏های خارج از ارتش فعالیت می‌‌‏کنند. (Kevin Frayer/Getty Images)

تنها در سه هفته گذشته، چهار مورد، پرونده جاسوسی چین در ایالات متحده تشکیل شده است. این موارد، پرونده‌‌‏های معمولی جاسوسی سایبری نبوده‌‌‏اند؛ بلکه مربوط به جاسوسان انسانی است که گفته شده برای رژیم کمونیستی چین جاسوسی می‌‌‏کردند.

سه مورد از این پرونده‌‌‏ها مربوط به افرادی است که قصد داشتند تا فن‌‌‏آوری هسته‌‌‏ای ایالات متحده را بربایند. پرونده دیگر مربوط به فردی است که تلاش کرده است تا تکنولوژی برش لبه مربوط به زیردریایی‌‌‏های بدون سرنشین را به‌‌‏ سرقت ببرد.

پرونده اول بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. هشتم آوریل، ارتش ایالات متحده اولین جلسه دادرسی ستوان فرمانده «ادوارد چیه لیانگ لین» را برگزار کرد. این افسر نظامی ایالات متحده و مهاجر تایوانی که به‌‌‏عنوان یک «ملوان، داوطلب خدمت سربازی شده» و در ارتش امریکا در زمینه سیگنال‌‌‏های اطلاعاتی خدمت کرده، یک جاسوس چینی و تایوانی بوده است.

تنها ۵ روز بعد از آن در نیویورک، یک شهروند چینی ۵۲ ساله به‌‌‏نام «فویی فرانک سان» به اتهام تلاش برای دست‌‌‏یابی به فیبرهای کربنی مورد استفاده در سانتریفیوژهای هسته‌‌‏ای دستگیر شد. سان به مأموران مخفی گفته بود که او در برنامه موشکی رژیم چین کار می‌‌‏کرده و روابط نزدیکی با ارتش چین دارد.

روز بعد از آن یعنی در چهاردهم آوریل در یک مورد توطئه جاسوسی در «تنسی» امریکا،  فرد دیگری به‌‌‏همراه یک شرکت دولتی چینی که در زمینه انرژی هسته‌‌‏ای فعالیت می‌‌‏کرده، تحت تعقیب قرار گرفت. «شوسیانگ الن هو»، متهم شده است که قصد داشته تا به‌‌‏طور غیرقانونی مواد هسته‌‌‏ای را به چین منتقل کند.

تنها پس‌‌‏از هفت روز در ۲۱ آوریل در فلوریدا، «امین یو» ۵۳ ساله، به‎دلیل «فعالیت به‌‌‏عنوان یک مأمورغیرقانونی» و تلاش برای ربودن فن‌‌‏آوری‌‌‏های حساس از‌‌‏جمله خودروهای زیردریایی بدون سرنشین متهم شد.

اگر ورق برمی‌‌‏گشت و چهار جاسوس امریکایی در کشوری دیگر دستگیر می‌‌‏شدند مخصوصاً این کار در‌‌‏طی تنها چند هفته اتفاق می‌‌‏افتاد، تبدیل به یک رسوایی بین‌‌‏المللی می‌‌‏شد. اما در‌‌‏مورد چین، به‌‌‏نظر می‌‌‏رسد جهان به‌‌‏گونه‌‌‏ای نسبت‌‌‏به بی‌‌‏پروایی چین در جاسوسی، حساسیتش را از‌‌‏دست داده است.

در‌‌‏واقع، تنها دو مورد از این پرونده‌‌‏ها در امریکا رسانه‌‌‏ای شده است. واقعیت این است که پرونده‌‌‏های زیادی از جاسوسی چین در امریکا، چه به‌‌‏صورت سایبری و چه انسانی، وجود دارد.

جاسوسی چینی‌‌‏ها به‌‌‏اندازه‌‌‏ای رایج شده است که ارزش شوکه‌‌‏کنندگی خود را از‌‌‏دست داده است. مردم دیگر نسبت به این‌‌‏گونه اخبار شگفت‌‌‏زده نمی‌‌‏شوند و رسانه‌‌‏ها نیز دیگر با آب و تاب به آن نمی‌‌‏پردازند.

اهمیت این موارد نسبت به زمان جنگ سرد کمتر قابل‌‌‏توجه است اما فراوانی پرونده‌‌‏های جاسوسی در خارج‌‌‏از چین خیلی با گذشته تفاوتی ندارد.

واقعیت این است که در‌‌‏حالی‌‌‏که استفاده چین از حملات سایبری برای جاسوسی در کانون توجه قرار گرفته است؛ این کشور از یک سیستم عظیم جاسوسی سنتی و متعارف برخوردار است و اغلب این دو گروه در‌‌‏کنار هم کار می‌‌‏کنند.

پیش‌‌‏تر، اپک‌‌‏تایمز گزارش داده بود که رژیم چین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار سرباز در بخش جاسوسی سایبری و ۳۰هزار تا ۵۰هزار جاسوس انسانی دارد. همچنین ارتش چین بیش‌‌‏از ۳۲۰۰ شرکت نظامی در ایالات متحده دارد که در سرقت فن‌‌‏آوری دست دارند.

با در‌‌‏نظر گرفتن این ارقام، توجه به این نکته ضروری است که با وجود این موارد منتشر شده، این پرونده‌‌‏ها نسبت‌‌‏به گستردگی وقوع آن تنها قطره‌‌‏ای در دریا هستند.

همچنین بین استفاده چین از حملات سایبری و جاسوسی انسانی هم‌‌‏پوشی بسیاری وجود دارد. به‌‌‏گفته برخی منابع به اپک‌‌‏تایمز، حملات سایبری معمولاً زمانی رخ می‌‌‏دهند که عملیات جاسوسی انسانی در سازمان‌‌‏های دولتی و اقتصادی ایالات متحده در‌‌‏حال وقوع است و برای پاک کردن نشانه‌‌‏های این فعالیت‌‌‏ها است.

 منطق استفاده از عوامل انسانی در مصاحبه قبلی با «جارِت کلتف»، رئیس شرکت ضد اطلاعات سایبری SpearTip و مأمور ویژه سابق ارتش امریکا، به‌‌‏خوبی توضیح داده شده است.

کلتف به اپک تایمز گفت که جاسوسان چینی «درمرحله اول به کمیت اهمیت می‌‌‏دهند و سپس به کیفیت» و اغلب به هر‌‌‏چیزی چنگ می‌‌‏زنند. وی اظهار داشت آن‌‌‏ها برای رسیدن به این هدف از هر روش مؤثری استفاده می‌‌‏کنند و «فکر می‌‌‏کنند کسب اطلاعات از‌‌‏طریق یک خودی سرکش یا مورد اعتماد که برای شخص دیگری کار می‌‌‏کند، راحت‌‌‏تر است.»

همچنین وی گفت هنگامی که جاسوسان انسانی در‌‌‏حال انجام عملیات هستند، جاسوسان سایبری از حملات سایبری به‌‌‏عنوان یک ترفند استفاده می‌‌‏کنند که این‌‌‏طور به‌‌‏نظر رسد که اطلاعات دزدید شده از‌‌‏طریق حملات سایبری انجام شده تا از‌‌‏طریق یک خودی. این موضوع، مانع جست‌‌‏وجوی آن شرکت یا سازمان برای یک جاسوس داخلی می‌‌‏شود. به‌‌‏گفته کلتف، «این ترفند بسیار بسیار مؤثر است.»

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی