Search
Asset 2

مجسمه عظیم لنین در اوکراین به زمین افکنده شد

اپک تایمز فارسی

Lenin

دو روز زمان برد، اما اوکراین بالاخره موفق شد بزرگ‌‌‏ترین تندیس باقیمانده از«ولادیمیر لنین»، بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی را سرنگون کرده و به زباله دان تاریخ بسپارد.

به گزارش روزنامه گاردین، روز پنجشنبه، ۲۷ اسفند (۱۷ مارس)، عملیات پایین آوردن این مجسمه ۲۰ متری، با استفاده از جرثقیل و در حضور ده‌‌‏ها شهروند اوکراینی انجام شد.

این مجسمه که در شهر «زاپوریژیا» در جنوب اوکراین قرار داشت، یکی از ۲۵۰۰ مورد مشابه به‌‌‏جای مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی در سراسر کشور بود.

برنامه اوکراین برای حذف مجسمه‌‌‏های لنین موجود در سراسر کشور، براساس قانون «زدودن تمامی آثار و نمادهای حکومت شوروی از اوکراین» صورت گرفته که در ماه می سال گذشته به تصویب پارلمان این کشور رسید.

برخی از شبکه‌های تلویزیون‌محلی به پخش مستقیم این عملیات پرداختند؛ مجسمه‌‌‏ای عظیم از جنس برنز و سنگ گرانیت که ۴۰ تن وزن داشت.

با انحلال حزب کمونیست در اوکراین و برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری وقت که از حامیان روسیه بود، مسکو این کشوررا به نقض قوانین بین‌‌‏المللی متهم می‌‌‏کند. رخدادی که در سال ۲۰۱۴، پس‌‌‏از تظاهرات مردم این کشور به جانبداری از اتحادیه اروپا وعلیه سیاست‌‌‏های دولت اتفاق افتاد.

روسیه همچنین حمایتش از جدایی‌طلبان طرفدار مسکو را که در آوریل ۲۰۱۴، در شرق اوکراین، علیه دولت جدید دست به شورش زدند، تکذیب می کند.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی