Search
Asset 2

پاسخ‌‏های هیلاری کلینتون درباره‌‏ی استفاده از ایمیل شخصی و مخمصه‌‏ای تازه

هیلاری کلینتون
(Don Emmert/AFP/Getty Images)
هیلاری کلینتون
(Don Emmert/AFP/Getty Images)


کمیته‌‏ی تحقیق کنگره‌‏ی آمریکا، از توضیحات «هیلاری کلینتون» مبنی‌‏برعلت حذف ۳۰ هزار ایمیل شخصی و دلایلش در استفاده از این حساب برای امور کاری، قانع نشد و وی را به چالشی عمیق‌‏تر کشاند.

خانم کلینتون که برخلاف قوانین فدرال آمریکا در زمان مسئولیت خود از یک حساب کاربری شخصی برای ارسال ایمیل‌‏های رسمی استفاده کرده، اظهار داشته است، علت این اقدام وی سهولت و راحتی در انجام کارها بوده، اما در این رابطه مرتکب تخلفی نشده است.

ماجرای استفاده‌‏ی خانم کلینتون از ایمیل شخصی، در روند رسیدگی به پرونده‌‏ی حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی که در سال ۲۰۱۲ رخ داد، مورد توجه قرار گرفت. حادثه‌‏ای که طی آن سفیر ایالات متحده و ۳ دیپلمات دیگر جان خود را از دست دادند.

هفته‌‏ی گذشته، کمیته‌‏ی مسئول رسیدگی به این پرونده، از وزارت امور خارجه درخواست کرد تا کلیه‌‏ی ایمیل‌‏های دولتی هیلاری کلینتون را که مربوط به زمان تصدی سمت وزارتش بوده برای بررسی در دسترس آنان قرار دهد.

بنابر اظهار وزارت امور خارجه آمریکا، خانم کلینتون در دوران وزارت خود از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، از آدرس ای‌میل رسمی دولتی استفاده نکرده است. اقدامی که اکنون به دست‌‏آویزی برای جمهوری‌‏خواهان کنگره‌‏ی آمریکا برای زیر سؤال بردن وی بدل شده است.

خانم کلینتون که به احتمال زیاد نامزد حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری این کشور خواهد بود، از سوی جمهوری‌‏خواهان به اهمال در جلوگیری از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی متهم شده و ماجرای استفاده‌‏ی وی از ایمیل شخصی هم بر چالش‌‏هایش افزوده است.

پس از درخواست کمیته‌‏ی تحقیق، کلینتون متن حدود ۳۰ هزار ایمیل کاری شامل ۵۵ هزار صفحه را به وزارت امور خارجه تحویل داد و پس‌‏از آن اعلام کرد که ۳۰ هزار ایمیل دیگر را که به علت شخصی بودن آنان حذف کرده است.

هیلاری کلینتون روز سه‌‏شنبه گفت: «من تصمیم گرفتم ایمیل‌‏های شخصی خود را حذف کنم، چراکه آنها مربوط به حریم خصوصی من بودند و من هیچ دلیلی برای نگه داشتن این ایمیل‌‏ها و اطلاعات مخاطبانش به‌‏ویژه درمورد افرادی که هیچ ارتباطی به شغل من ندارند نمی‌‏بینم.»

کلینتون اظهار داشت به‌‏کارگیری ایمیل شخصی کار غیر قانونی و نامناسبی نبوده و پیش‌‏از استفاده از آن موافقت وزارت امور خارجه را جلب کرده است؛ اما در همین حال از انجام این کار ابراز پشیمانی کرد.

«تری گودی» نماینده‌‏ی جمهوری خواه که در کمیته‌‏ی تحقیق مسئول رسیدگی به پرونده‌‏ی بنغازی است، اظهار داشته که توضیحات خانم کلینتون پرسش‌‏ها و ابهامات بیشتری را به‌‏وجود آورده است؛ درعین حال از لحاظ امنیت ملی و ایمنی تردیدهای بسیاری در مورد سروری که وی به‌‏کار می‌‏برده وجود دارد.

این در حالی ست که سرور مربوط به ایمیل خانم کلینتون، یک سرور شخصی است که وی به اتفاق همسرش بیل کلینتون در محل سکونت‌‏شان در نیویورک راه‌‏اندازی کرده و تحت حفاظت پلیس مخفی است.

به گفته‌‏ی خانم کلینتون این سرور از زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به صورت سفارشی و محفوظ از حملات سایبری ساخته شده و محتویات آن همچنان امن و خصوصی باقی خواهد ماند.

 

اپک‌‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی