Search
Asset 2

آب، عنصرِ قدرت و صبر

آب در عین اینکه آرام، ساکن و صبور است؛ یاغی، مستحکم و توقف ناپذیراست. (Shutterstock*)
آب در عین اینکه آرام، ساکن و صبور است؛ یاغی، مستحکم و توقف ناپذیراست. (Shutterstock*)
آب در عین اینکه آرام، ساکن و صبور است؛ یاغی، مستحکم و توقف ناپذیراست. (Shutterstock*)
آب در عین اینکه آرام، ساکن و صبور است؛ یاغی، مستحکم و توقف ناپذیراست. (Shutterstock*)

در فلسفه طب چینی پنج عنصر وجود دارد: چوب، آتش، خاک، فلز و آب. این پنج عنصر فقط  در پنج نوع  ماده با اسامی مشخص خلاصه نمی‌شوند، درواقع استعاره‌‌‏هایی هستند که چگونگی تعامل و ارتباط بین چیزها را توصیف می‌‌‏کنند. هر کدام از آنها، نماینده یک جنبه از فرآیندی پویا و مراحل مختلف تغییرند.

آب عنصر زمستان است. پس در آستانه این فصل، فرصت مناسبی است تا از این عنصر بیشتر صحبت کرد. آب یکی از قدرتمند‌‌‏ترین عناصراست. در طبیعت بارها شاهد خشم و طغیان‌های شدید آب بوده‌ایم. مانند آنچه در طوفان سونامی در جنوب شرقی آسیا اتفاق افتاد.

اما از طرفی دیگر، آب آرام و بردبار است؛ این ویژگی زمانی قابل مشاهده است که سطح صیقلی تخته‌‌‏سنگی را می‌‌‏بینیم که طی سال‌‌‏ها به آرامی، با حرکت مداوم و پیوسته آب ساییده شده است. از این مثال‌‌‏ها می‌توان فهمید که آب نماد روان بودن یا قابلیت «رفتن و جاری شدن» است و کاملاً قابل درک است که در عین حال که آرام، ساکن و صبور است، یاغی، مستحکم و توقف ناپذیراست. آب انطباق پذیر است، زمانی که لازم است جاری می‌شود؛ و وقتی که نیاز است با عزم راسخ عمل می‌‌‏کند و منبع رشد و پرورش است.

نماد تائو «علامت یین و یانگـ»، اغلب با آب مقایسه می‌شود: پاک و بی‌‌‏رنگ، که می‌‌‏تواند خودش را هم به‌‌‏شکل موج و هم  قطره‌ای کوچک درآورد.  (Shutterstock*)
نماد تائو «علامت یین و یانگـ»، اغلب با آب مقایسه می‌شود: پاک و بی‌‌‏رنگ، که می‌‌‏تواند خودش را هم به‌‌‏شکل موج و هم قطره‌ای کوچک درآورد. (Shutterstock*)

شاید نماد چینی «تائو» را دیده باشید. تائو تِه چینگ، معروف به تائو یا دائو، کتابی از فیلسوف کهن چینی به  نام «لائوتِسه» (لائوذی) است. تائو در لغت به معنی «راه» است. این کتاب منبع خرد عظیم و بسیاری از نقل‌قول‌های معروف چینی است، مثل: «حتی یک سفر هزار مایلی نیز با برداشتن یک‌قدم شروع می‌شود.»

نماد تائو معمولا با آب مقایسه می‌شود: ‌پاک و بی‌‌‏رنگ، که می‌‌‏تواند خودش را هم به‌‌‏شکل موج و هم  قطره‌ای کوچک درآورد. زندگی تمام کائنات به آب وابسته است. حتی سخت‌ترین سنگ‌ها نیز روزی از مسیرش کنار می‌روند. به عقیده نویسنده نماد آب در طب سنتی چینی بسیار دوست‌‌‏داشتنی و دلنشین است زیرا آن را مظهر قدرت و انعطاف‌پذیری معرفی می‌کند.

«نویسنده مقاله، خانم جنیفر دابوفسکی متخصص طب سوزنی است و از سال ۲۰۰۲ در شیکاگو فعالیت می‌کند. خانم دابوفسکی از دانشگاه ایلی نویز شیکاگو لیسانس «حرکت‌شناسی» دارد. رشته‌‌‏ای که به بررسی مکانیزم‌‌‏های فیزیولوژیکی، بیومکانیکی و روانشناسی حرکات بدن می‌‌‏پردازد. و از یک کالج معروف طب سوزنی در کُلُرادو، فوق‌لیسانس «طب شرقی» گرفته است. او یک دوره کارآموزی نیز در یکی از بیمارستان‌های فعال پکن، درزمینه طب سنتی گذرانده است. دابوفسکی در زمینه طب چینی تحقیقاتی انجام داده، چندین مقاله نوشته و سخنرانی کرده است. او راجع به‌سلامت و طب چینی یک وبلاگ مشهور دارد. «ماجراجویی در طب چینی»، نام اولین کتاب اوست.»

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی