Search
Asset 2

آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در جنوب ایالات متحده رو به کاهش و در ایالت‌های شمالی رو به افزایش است

پرسنل پزشکی در 1 سپتامبر 2021 در میامی فلوریدا آزمایش کووید19را انجام می‌دهند. (Chandan Khanna/AFP via Getty Images)
پرسنل پزشکی در 1 سپتامبر 2021 در میامی فلوریدا آزمایش کووید19را انجام می‌دهند. (Chandan Khanna/AFP via Getty Images)

در هفته‌های اخیر آمار کووید۱۹ در ایالت‌های جنوبی همچون فلوریدا کاهش یافته است، در حالی‌که این آمار در ایالت‌های شمالی از جمله در میان افراد تماماً واکسینه‌شده با افزایش همراه بوده است.

به عنوان مثال، آمار مبتلایان تاییدشده کووید۱۹ در ایالت میسیسیپی در تاریخ ۷ اکتبر با ۹۵ درصد کاهش از زمان اوج خود در ۱۹ آگوست با ۵،۰۱۸ مورد، به ۲۶۸ مورد رسیده است. آمار بستری‌شدگان کووید این ایالت که وخیم‌ترین وضع را در سراسر کشور داشته است، از ۱۶۶۷ مورد در ۱۹ آگوست به ۴۰۳ مورد در روز پنج‌شنبه کاهش یافته است.

ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، فلوریدا و تگزاس نیز کاهش‌های مشابهی را ثبت کرده‌اند.

در همین حین، آمار بسیاری از ایالت‌های شمالی از جمله ایالت‌های منطقه نیوانگلند با افزایش همراه بوده است.

به عنوان مثال، ایالت ورمانت از یک مورد ابتلا در ۵ جولای به ۲۶۸ مورد ابتلا در ۱ اکتبر و از ۸ مورد بستری در ماه ژوئن به ۱۶۰ مورد بستری در ماه سپتامبر رسیده است؛ البته آمار یادشده در روزهای اخیر با کاهش همراه بوده است.

در ایالت داکوتای شمالی نیز آمار مبتلایان با افزایشی چشمگیر از ۱۴۳ مورد در ۵ جولای به ۴،۴۸۵ مورد در ۷ اکتبر رسید و تعداد بستری‌شدگان از ۹ مورد به ۱۸۴ مورد افزایش یافت.

الگوی فصلی

کارشناسان می‌گویند این تغییر جزئی از الگوی فصلی ویروس ح‌ک‌چ (حزب کمونیست چین) است که بیماری کووید۱۹ را پدید می‌آورد.

سال گذشته نیز آمار مبتلایان جنوب کشور همزمان با افزایش آمار غرب میانه و سایر مناطق شمالی کشور، کاهش یافت. دکتر اسکات اطلس که به رئیس جمهور سابق کشور، دونالد ترامپ مشاوره می‌داد و اکنون عضو ارشد امور درمانی موسسه هوور است، به اپک تایمز گفت همین الگو مجدداً در حال تکرار است.

دکتر عدنان مونکارا، معاون اجرایی و مدیر امور بالینی سامانه سلامت هنری فورد در ایالت میشیگان، در جریان یک جلسه توجیهی در هفته جاری گفت: «در مناطقی که این موج‌ها را مشاهده کرده‌ایم، نوعی نوسانات فصلی یا چرخه‌ای را شاهد بوده‌ایم». آمار مبتلایان تاییدشده و بستری‌شدگان این ایالت پس از کاهش در اوایل ماه جولای، به ترتیب به میزان ۹۷ و ۹۶ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان مطمئن نیستند چه عاملی الگوهای یادشده را پدید می‌آورد. برخی گمان می‌کنند تفاوت در میزان رطوبت و دما باعث می‌شود مردم زمان بیشتری را در محیط داخل بگذارنند. این ویروس در محیط‌های پرجمعیت داخلی با سهولت بیشتری پخش می‌شود.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند ایمنی مردم در برابر این ویروس یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی است. ایمنی می‌تواند از طریق واکسیناسیون یا سابقه ابتلا به این ویروس حاصل شود که به آن ایمنی طبیعی می‌گویند. هر دو مورد در برابر بیماری شدید عملکرد خوبی دارند اما ایمنی افراد واکسینه‌شده در برابر ابتلا رو به کاهش است؛ نتایج پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که ایمنی ناشی از واکسن فایزر پس از پنج ماه به نصف کاهش می‌یابد.

دانیل مک‌نیل، مدیر اطلاعات عمومی وزارت بهداشت آرکانزاس طی ایمیلی به اپک تایمز گفت: «کاهش در موارد ابتلا احتمالاً به علت کاهش انتشار سویه دلتا است که به سبب افزایش تعداد افراد واکسینه‌شده و افزایش تعداد افرادی حاصل شده است که به کووید۱۹ مبتلا شده و زنده مانده‌اند و ایمنی موقت کسب کرده‌اند».

دکتر مایکل ساگ، استاد پزشکی دانشگاه آلاباما، واحد بیماری‌های عفونی بیرمنگام به اپک تایمز گفت: «فکر می‌کردیم خلاص شده‌ایم. در پایان ماه ژوئن به نظر می‌رسید همه چیز آرام شده است. اما به آخر هفته ۴ جولای رسیدیم و این برهه با انفجار شدید سویه دلتا همراه شد و در ماه جولای و به خصوص در ماه آگوست، جهنمی برپا شد».

آمار مبتلایان جدید در ایالت آلاباما در ۱۵ آگوست به اوج خود رسید. از آن زمان به بعد آمار یادشده رو به کاهش بوده است. آمار بستری‌شدگان نیز در حوالی همان برهه به اوج خود رسید. این آمار نیز تا تاریخ ۸ اکتبر با ۶۲ درصد کاهش همراه بوده است.

آمار مبتلایان و بستری‌شدگان سراسر کشور نیز پس از رسیدن به اوج خود در اواخر ماه آگوست و اوایل ماه سپتامبر، کاهش یافته است.

مطالب دیگر:

چین زنجیره‌های تأمین مواد معدنی ضروری جهان را کنترل می‌کند

استدلال بایدن از آهسته‌تر شدن اشتغال‌زایی: «پیشرفت پیوسته و با ثبات»

رأی سنا به افزایش موقتی سقف بدهی؛ مجلس روز سه‌شنبه رأی می‌دهد

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی