Search
Asset 2

آیا چرنوبیلی دیگر نزدیک است؟

زیر دریایی K-159 رها شده شوروی سابق چرنوبیل
زیر دریایی K-159 رها شده شوروی سابق (Bellona Foundation)
زیر دریایی K-159 رها شده شوروی سابق چرنوبیل
زیر دریایی K-159 رها شده شوروی سابق (Bellona Foundation)

برای چند دهه حتی بعد از فروریختن بلوک کمونیستی در سال ۱۹۹۱، شوروی همچنان زباله­ های رادیواکتیو خود را به دریا می‌‌‏ریخت. این درحالی است که کشور­های دیگر این موضوع را در دهه ۱۹۷۰ متوقف و ممنوع کرده بودند.

دکتر یوجین میاسنیکوف رئیس مرکز کنترل تسلیحات، انرژی و مطالعات زیست محیطی روسیه به مسکو تایمز گفت  که اکثر کشورهای هسته­ ای همین شیوه را تا قبل از دهه ۱۹۷۰ بکار می‌‌‌‌‌‌‏بردند.

در اوایل ۱۹۹۰ یک گزارش روسی به تفضیل شرح داده بود که چگونه اتحاد جماهیر شوروی اغلب قوانین هسته­ ای را نقض کرده و در مورد آن دروغ می‌‌‌‌‌‏گفت؛ آن هم چه دروغ بزرگی! چرا که شوروی به اندازه دو برابر مجموع ۱۲ کشور هسته‌‌‌‌‌‌‏ای دیگر زباله‌‌‌‌‌‌‏اش را به اقیانوس ریخته بود.

در سال ۱۹۷۲، اتحاد جماهیر شوروی عضو کنوانسیون لندن بود، توافقی بین‌‌‌‌‌‏المللی برای منع آزادسازی زباله هسته­ای در اقیانوس ۸۹ کشور آن را امضا کردند؛ اما شوروی هرگز به آن عمل نکرد.

نیویورک تایمز با استناد به یک گزارش روسی در سال ۱۹۹۳ نوشته است که بلوک کمونیستی سابق ۲.۵ میلیون کوری (کوری برای اندازه‌گیری واپاشی هسته‌ای به کار می‌رود) زباله‌‌‌‌‌‌‏های رادیواکتیو، شامل ۱۸ راکتور هسته­ای از زیردریایی‌‌‌‌‌‌‏ها را به دریا ریخته است. تمام کشور‌‌‌‌‌‌‏های هسته­ ای دیگر از سال ۱۹۴۶ تا سال ۱۹۸۲، ۱.۲۴ میلیون کوری زباله در دریا ریخته‌‌‌‌‌‌‏اند.

چند سال پیش دولت روسیه تایید کرد که دو زیر دریایی، ۱۴ راکتور هسته­ای، ۱۹ کشتی حاوی زباله­های رادیواکتیو، ۱۷ هزار کانتینر زباله ­های رادیو اکتیو  و ۷۳۵ قطعه از ماشین الات سنگین آلوده به رادیو­اکتیو در اقیانوس ریخته است. بیشتر این مواد در دریای کارا ریخته شده است که بزرگ‌‌‌‌‌‏ترین زباله دان هسته­ای جهان شناخته شده است.

زیردریایی K-27 که در سال ۱۹۸۲ در دریای کارا رها شده، یکی از نگرانی ­های اصلی است و به آن نام «بمب ساعتی هسته­ ای» داده‌‌‌‌‌‌‏اند؛ چرا که قابلیت بالقوه ایجاد واکنشی غیر قابل کنترل را دارد. آزاد شدن مقدار زیادی تشعشع می‌‌‌‌‌‌‏تواند یک چرنوبیل دیگر در زیر آب ایجاد کند و کارشناسان روسیه خواستار بیرون آوردن آن از دریا شده‌‌‌‌‌‌‏اند.

بیشتر بخوانید: هالیوود ساخت چین / آینده نامشخص رابطه هالیوود و چین

ّیشتر بخوانید: کمونیسم و فرهنگ : مرگ بر اثر اپیستمولوژی

حادثه اتمی چرنوبیل حادثهٔ هسته‌ای فاجعه‌باری بود که در روز ۶ اردیبهشت ۱۳۶۵ در نیروگاه چرنوبیل در اوکراین رخ داد. انفجار و آتش‌سوزی در رآکتور شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل باعث پخش مواد رادیواکتیو در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد.

میراث هسته­ ای شوروی در عین حال ممکن است یک فاجعه جهانی شود. استرون استیونسون از محافظه کاران اسکاتلند هشدار داده که اشتباه است گمان کنیم که برای کشور‌‌‌‌‌‌‏های دیگر در فاصله دور تاثیری ندارد؛ این مشکل زیست محیطی ساخته دست انسان دارای اهمیت جهانی است.

کارشناسان می‌‌‌‌‌‏گویند که کشتی­ها و زیردریایی­های هسته­ای در نهایت به نقطه­ای از نشت زباله حاصل از پوسیدگی خواهند رسید.

زباله­ های ریخته شده در دریا مهر و موم شده‌‌‌‌‌‌‏اند؛ اما در طول زمان دیر یا زود این مواد نشت خواهند کرد.

تخمین زده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏شود که کمونیسم تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون انسان را به قتل رسانده است؛ اما جنایات آن گردآوری نشده و ایدئولوژی آن هنوز هم ادامه دارد. اپک تایمز در صدد است تا تاریخچه و عقاید این جنبش را که خاستگاه استبداد، کشتار و تخریب است، افشا کند.

بیشتر بخوانید: پس از گذشت ۱۸ سال : وحشیانه‌‌‏ترین آزار و شکنجه ضعیف می‌‌‏شود

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی