Search
Asset 2

آینده کره شمالی چگونه رقم می‌‌‏خورد؟

کره شمالی
(ED JONES/AFP/Getty Images)
کره شمالی
(ED JONES/AFP/Getty Images)

 

«کیم جونگ‌‌‌‌‏اون» رهبر کره شمالی، در کشتن مقامات ارشد خود به شیوه‌‌‌‌‏های بی‌‌‌‌‏رحمانه شناخته شده است. یک نماینده سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر کره شمالی، رفتار رژیم کیم با شهروندانش را به رفتار نازی‌‌‌‌‏ها تشبیه کرده است.

این رهبر ۱۴۰ کیلوگرمی کشور کمونیستی که بر اثر استرس هر روز وزنش در حال افزایش است، به تازگی توجه رسانه‌‌‌‌‏های جهان را به‌‌‌‌‏‌‌‌‌‏ دلیل پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌‌‌‌‏ای‌‌‌‌‏ و آزمایش سایر دستگاه‌‌‌‌‏ها و موشک‌‌‌‌‏های بالستیک قاره پیمایش، به خود اختصاص داده است.

کیم که بنابر گزارش‌‌‌‌‏ها علاقه بسیاری به فعالیت‌‌‌‌‏های مخاطره‌‌‌‌‏آمیزی همچون رانندگی ماشین‌‌‌‌‏های اسپرت و سیگار کشیدن متوالی دارد، می‌‌‌‌‏توان گفت درحال انجام عملی بی‌‌‌‌‏اندازه خیره‌‌‌‌‏سرانه است.

در این میان، دولت ترامپ هم بیش‌‌‌‌‏از آن که اقدامی مفید انجام دهد، درحال سروصدا کردن بود و پکن، برادر بزرگ کمونیست کره شمالی نیز اغلب پشتیبانی برای وی محسوب می‌‌‌‌‏شد.

اما درپی نشست اخیر فلوریدا و گفتگوی تلفنی میان دونالد ترامپ و شی جین‌‌‌‌‏پینگ، اوضاع شکل تازه‌‌‌‌‏ای به خود گرفته و دیگر موضوعی سرگرم‌‌‌‌‏کننده برای کیم محسوب نمی‌‌‌‌‏شود.

ارتش ایالات متحده با بکارگیری ناو هواپیمابر کارل وینسون گروهی از نیروهای دریایی خود را در نزدیکی کره شمالی مستقر کرده است. ترامپ در توییتی نوشته است که ایالات متحده به موضوع کره شمالی که به‌‌‌‌‏دنبال دردسر می‌‌‌‌‏گردد، به تنهایی رسیدگی خواهد کرد، حتی اگر چین از همکاری خودداری کند.

ردای سنگین « هسته رهبری چین »، بر دوش شی جین‌‌‏پینگ

سرکوب مسلمانان چین به بهانه تهدید‌های داعش

اما به ‌‌‌‌‏نظر نمی‌‌‌‌‏رسد که شی بخواهد از اقدام علیه برنامه هسته‌‌‌‌‏ای کیم، شانه خالی کند.

طبق گزارش‌‌‌‌‏ها نیروهای چینی در نزدیکی مرز کره در حالت آماده باش هستند. رژیم چین مطابق با تحریم‌‌‌‌‏های سازمان ملل، کشتی‌‌‌‌‏های حامل ذغال سنگ کره شمالی را از بنادر خود به این کشور بازگردانده‌‌‌‌‏ است.

گلوبال تایمز، روزنامه انگلیسی زبان چین به کره شمالی هشدار داد که «جامعه چین» می‌‌‌‌‏تواند از تحریم‌‌‌‌‏های سازمان ملل مانند محدودیت واردات نفت جانبداری کند.

بر خلاف گزارش‌‌‌‌‏هایی که از احتمال برنامه‌‌‌‌‏ریزی کیم برای آزمایش هسته‌‌‌‌‏ای به مناسبت صدوپنجمین سالگرد تولد پدربزرگش یعنی رهبر و بنیانگذار جمهوری خلق کره خبر می‌‌‌‌‏داد، کیم رژه‌‌‌‌‏ای نظامی به همراه نمایش سه موشک دور برد را برگزار کرد.

مشخص نیست که آیا کیم در آینده ‌‌‌‌‏ای نزدیک خطر قابل توجهی در پیش رو خواهد داشت یا خیر؛ اما با تشدید بحران و باتوجه به اینکه ترامپ و شی اکنون به موضع مشترکی درباره چگونگی رفتار با این کشور رسیده‌‌‌‌‏اند، شانس بقای رهبری‌‌‌‌‏اش دیگر چندان دلگرم کننده نیست.

شی هم به طور قطع با ادامه رهبری کیم موافق نخواهد بود چرا که مدتی طولانی به جناح سیاسی رقیبش جیانگ زمین، رهبر سابق چین، نزدیک بوده است.

اگر کیم از خط قرمز عبور کند، سناریویی که می‌‌‌‌‏تواند آشکار شود این است که ایالات متحده و رژیم چین هر دو در صدد خنثی کردن فعالیت‌‌‌‌‏های کیم برآیند.

با این حال این سناریو ممکن است بسیار پیچیده و برای تمام مقامات کره شمالی وفادار به کیم بسیار خطرناک باشد. مقاماتی که درصورت شکست کیم بایستی برکنار شده و توسط دولت چین با مقاماتی که تابع شی هستند، جایگزین شوند.

اما شکست در این عملیات تقریبا به طور قطع منجر به جنگ می‌‌‌‌‏شود و از آنجا که سلاح‌‌‌‌‏های هسته‌‌‌‌‏ای هم در این میان درگیر هستند، مخاطرات این عملیات بسیار زیاد خواهد بود.

وضعیت ایده آل برای همه طرف‌‌‌‌‏ها ازجمله ترامپ و شی، آوردن کیم به میز مذاکرات چندجانبه برای حل وفصل مسئله برنامه هسته‌‌‌‌‏ای کره شمالی است. کیم در ازای مساعدت‌‌‌‌‏هایی در زمینه غذا و انرژی مجبور به سازش خواهد شد؛ ترامپ پیشرفتی دیپلماتیک بدست خواهد آورد و شی هم می‌‌‌‌‏تواند اطمینان حاصل کند که رقبای سیاسی او که از طریق رژیم بی‌‌‌‌‏پروا و مجهز به سلاح هسته‌‌‌‌‏ای کره شمالی قصد تضعیف رهبری وی را دارند، به سختی تحت فشار خواهند بود.

چین، همچنان در صدر آمار اعدام / عفو بین‌الملل نگران پنهان‌کاری چینی‌ها

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی