Search
Asset 2

اتهام رابطه مخفیانه کارمند وزارت خارجه آمریکا با چینی‌‌‏ها

کندس مری کلیبورن (Getty)
کندس مری کلیبورن (Getty)
کندس مری کلیبورن (Getty)

یک کارمند باسابقه وزارت امور خارجه آمریکا که به اطلاعاتی حساس دسترسی داشته به پنهان کردن تماس‌هایش با ماموران اطلاعاتی چینی متهم شده است.

به گزارش رویترز، در شکایتی که وزارت دادگستری آمریکا در این باره تنظیم کرده آمده است که خانم کندس مری کلیبورن کارمند شصت ساله، ده‌ها هزار دلار هدیه دریافت کرده است. این کارمند به کارشکنی در مسیر اقدامات حقوقی دولت و اظهارات کذب به پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) متهم شده است.

او که در چند مقر دیپلماتیک خارجی از جمله در عراق، سودان و چین فعالیت داشت، هفته گذشته دستگیر شد و اتهامات وارده را رد کرد.

در بیانیه دادگستری آمریکا آمده است که کلیبورن تماس‌های مکرری با دو مامور اطلاعاتی چین داشته که آنها را گزارش نداده و این ماموران طی یک دوره پنج ساله ده‌ها هزار دلار هدیه و مزایا به کلیبورن و خانواده‌اش دادند.

وی که از سال ۱۹۹۹ در وزارت امور خارجه کار می‌‏کند، به دریافت حدود ۲۵۰۰ دلار از یک مامور چینی در سال ۲۰۱۱ در ازای ارائه اطلاعاتی درباره سیاست اقتصادی آمریکا نسبت به چین متهم شده است. محاکمه وی در ۱۸ آوریل شروع خواهد شد.

حداکثر مجازات حبس برای مجرمانی که به کارشکنی در مسیر اقدامات حقوقی دولت محکوم می‌شوند ۲۰ سال زندان است. حداکثر مجازات برای اظهارات کذب به اف بی آی نیز ۵ سال حبس است.

اظهارات علیه کلیبورن در حالی عمومی شده است که دونالد ترامپ و شی جین پینگ، رهبر چین قرار است ۶ و ۷ آوریل با یکدیگر دیدار کنند. دو اقتصاد بزرگ جهان قرار است درباره کره شمالی، دریای جنوبی چین، تایوان و تجارت گفتگو کنند.

در کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶، ترامپ، چین را مورد انتقادات شدید قرار داد.

در سال‌‏های اخیر، مقامات آمریکایی چین را به دزدی اطلاعاتی آژانس‌‏های دولتی آمریکا و شرکت‌‏های آمریکایی متهم می‌‏کنند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی