Search
Asset 2

اسناد افشاشده: رژیم چین برای مقابله دوباره با شیوع احتمالی کرونا در مقیاس وسیع، آماده می‌شود

اسناد داخلی افشاشده که در اختیار اپک تایمز چینی قرار گرفته، رژیم چین به مقامات محلی هشدار داده که برای شیوع کووید-۱۹ در مقیاس وسیع آماده با
تاسیسات قرنطینه‌ای متمرکز در حال ساخت در 16 ژانویه 2021، در شیجیاجوانگ، در شمال استان هبی (STR /CNS/AFP از طریق Getty Images)

طبق اسناد داخلی افشاشده که در اختیار اپک تایمز چینی قرار گرفته، رژیم چین به مقامات محلی هشدار داده که برای شیوع کووید-۱۹ در مقیاس وسیع آماده باشند.

یکی از این اسناد با عنوان «اطلاعیه برای تقویت بیشتر اقدامات مربوط به پیشگیری از همه‌گیری» از جانب شورای دولتی رژیم چین صادر شده و در تاریخ ۳۰ سپتامبر توسط دولت استانی فوجیان به مقامات محلی ارسال شده است.

سند دیگری با عنوان «اطلاعیه برای پیشگیری از شیوع همه‌گیری در روز ملی» در تاریخ ۱ اکتبر از جانب شورای دولتی صادر، و توسط مقامات استانی فوجیان در ادارات محلی توزیع شده است.

هر دو این اسناد به‌صورت «فوق اضطراری» طبقه‌بندی شده‌اند.

هر دو اطلاعیه، آماده‌سازی وسیع برای واکنش سریع به شیوع گسترده را الزامی دانسته‌‌اند، و حزب کمونیست چین هم در این اسناد حداقل دو رویۀ استاندارد را برای مقامات محلی مشخص کرده است.

استاندارد اول این است که مراکزی برای قرنطینه ساخته شود، و مقامات محلی ملزم شده‎اند که تا پایان ماه اکتبر، مراکز قرنطینه را برپا کرده و در هر یک از این مراکز، به ازای هر ده هزار نفر جمعیت محلی، حداقل بیست اتاق در نظر گرفته شود. هر یک از این مراکز قرنطینه باید حداقل دارای صد اتاق باشند.

طبق آمارهای عمومی، جمعیت استان فوجیان در سال ۲۰۲۰، ۴۱.۵ میلیون نفر بوده است. تا تاریخ ۱۹ سپتامبر امسال، در این استان ۳۵۶۹۱ اتاق قرنطینه در ۲۹۶ مرکز قرنطینه برپا شده است.

بر اساس استاندارد تعیین‌شده در اطلاعیۀ پیشگیری از همه‌گیری، تا پایان ماه اکتبر باید حداقل ۸۳ هزار اتاق قرنطینه در استان فوجیان وجود داشته باشد، یعنی تقریباً ۴۷ هزار اتاق باید در کمتر از یک ماه ساخته شود.

به گفتۀ یکی از متخصصان، الزامات تعیین‌شده برای مراکز قرنطینۀ کووید-۱۹، شرایط واقعی همه‌گیری در چین را آشکار می‌‌سازد.

دکتر سین لین، یکی از محققان سابق ویروس‌شناسی در مؤسسه تحقیقی ارتش ایالات متحده، در گفتگو با اپک تایمز گفت: «این ضوابط، نمایانگر نگرانی حزب کمونیست چین از بابت اوج گرفتنِ همه‌گیری است. این رژیم می‌بایست وضعیت حقیقی همه‌گیری در چین را پنهان کرده باشد، وگرنه ناگهان اطلاعیه‌ای ملی برای آماده‌سازی اضطراری صادر نمی‌کرد.»

«اطلاعیه برای تقویت بیشتر اقدامات مربوط به پیشگیری از همه‌گیری»، ایجاد یک نظام کنترلی پنج‌لایه را ایجاب می‌کند.

این اطلاعیه بیان می‌دارد: «کادرهای شهرستانی و خیابانی حزب کمونیست چین، کارکنان انجمن‌های محلی، کارکنان محلی حوزۀ پزشکی و سلامت، نیروهای پلیس و داوطلبان باید مشترکاً برنامۀ پیشگیری از همه‌گیری را در سطح محلی اجرا کنند» مثلاً با اقداماتی از قبیل «اجرای دقیق پیشگیری و نظارت محلی» یا قرنطینه‌کردن مجمتع‌های مسکونی محلی.

لین می‌گوید که این سیستم نظارتی در واقع مدیریت اجتماعی در مناطق محلی را سختگیرانه‌تر می‌کند و «هدف حزب کمونیست چین، قوی‌تر کردنِ کنترل و نظارت است.»

لین اضافه کرد: «اگر آزمایش اسید نوکلئیک را در نظر نگیریم، سایر اقدامات حزب کمونیست چین برای پیشگیری از همه‌گیری، درست مثل کارزارهای سیاسی هستند. مثلاً هر زمان ممکن است قرنطینه شوید و به یک مرکز قرنطینه انتقال داده شوید. و مراکز قرنطینه هم می‌توانند مکان‌هایی برای ایجاد فشار سیاسی باشند.

هرکس که باشید، وقتی حزب کمونیست چین اعلام کند که تست نوکلئیک اسید خونتان مثبت است، می‌تواند شما را از تمام حقوقتان محروم کند. مراکز قرنطینۀ حزب کمونیست چین، در واقع شکل جایگزینی از اردوگاه‌های مراقبتی هستند.»

مطالب دیگر:

چرا برخی از افراد هر روز بین ساعت ۳ تا ۵ صبح از خواب می‌پرند؟

تایوان از پکن می‌خواهد اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف کند

آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در جنوب ایالات متحده رو به کاهش و در ایالت‌های شمالی رو به افزایش است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی