Search
Asset 2

افزایش تنش در هنگ‌‌‏کنگ

با افزایش فشار کمپین ضد فساد در چین، جناح جیانگ زمین در هنگ‌‌‏کنگ واکنش نشان داده است

معترضان در تظاهرات اخیر هنگ‌‌‏کنگ. 6 نوامبر 2016. (ISAAC LAWRENCE/AFP/Getty Images)
معترضان در تظاهرات اخیر هنگ‌‌‏کنگ. ۶ نوامبر ۲۰۱۶. (ISAAC LAWRENCE/AFP/Getty Images)

اگر یک چاه نفت آتش بگیرد، آتش‌‌‏نشانان، دینامیتی را در‌‌‏نزدیکی شعله‌‌‏های آتش روشن می‌‌‏کنند. این انفجار اثر مشابه دمیدن یک شمع و خاموش کردن آن را دارد؛ زیرا اکسیژن در‌‌‏حال سوختن را از شعله‌‌‏های آتش می‌‌‏مکد و در‌‌‏عین حال سوخت را دور می‌‌‏کند.

جناح «جیانگ زمین»، رهبر سابق رژیم چین، نیز برای برداشتن فشار کمپین ضدفساد «شی جین‌‌‏پینگ»، رهبری فعلی، از روشی شبیه به آن‌‌‏چه که آتش‌‌‏نشانان برای خاموش کردن چاه نفت در‌‌‏حال سوختن به‌‌‏کار می‌‌‏برند، استفاده می‌‌‏کند؛ یعنی ایجاد هرج‌‌‏ومرج برای دور کردن توجهات از خود.

برای دومین بار از سال ۲۰۱۴، مجلس چین که هنوز بخشی‌‌‏از جناح جیانگ زمین را تشکیل می‌‌‏دهد، با نحوه حکومت خود بر هنگ‌‌‏کنگ در این منطقه دخالت می‌‌‏کند. هفتم نوامبر، مجلس چین، تفسیری نادر و بحث‌‌‏برانگیز از قانون اساسی هنگ‌‌‏کنگ را منتشر کرد. ساکنین هنگ‌‌‏کنگ همانند جنبش چتر در سال ۲۰۱۴، واکنش نشان دادند و علیه «پکن» به‌‌‏خاطر زیر‌‌‏پا گذاشتن حقوق و آزادی آن‌‌‏ها تحت لوای «یک حزب، دو دولت»، تظاهراتی در هنگ‌‌‏کنگ سازماندهی کردند.

به‌‌‏نظر می‌‌‏رسد این ایده ایجاد آشوب، برای بی‌‌‏اعتبار کردن دولت شی جین‌‌‏چینگ و تحت فشار قرار دادن او برای رها کردن باقی‌‌‏مانده نخبگان جناح جیانگ زمین باشد.

این درحالی است که شی جین‌‌‏پینگ، «هسته رهبری حزب»، این قدرت را دارد تا عناصر متمرد حزب را از‌‌‏پیش رو بردارد. با حذف بی‌‌‏امان حزب جیانگ، کسانی که مسئول آشفتگی اخیر هنگ‌‌‏کنگ هستند نیز احتمالاً باعث تسریع حذف سیاسی خود شده‎اند.

مدت کوتاهی پس‌‌‏از به‌‌‏روی کارآمدن شی جین‌‌‏پینگ در سال ۲۰۱۲، کمپینی برای مبارزه با فساد به‌‌‏راه انداخت و قصد خود را برای خلاص شدن از شر رژیم فاسد اعلام کرد. بسیاری‌‌‏از کارکنان حزب که متعلق به حزب جیانگ زمین بودند، پاک‌‌‏سازی شدند. جیانگ زمین کسی بود که فساد را در چین تثبیت کرد و در سال ۱۹۹۹ پیش‌‌‏از مبارزات سیاسی خود، شخصاً دستور آزار و اذیت وحشیانه «فالون‌‌‏گونگ»، یکی‌‌‏از بزرگ‌‌‏ترین جوامع معنوی چین را صادر کرد.

شدت مبارزه با فساد این کمپین که «وانگ کیشان» آن را در سرزمین اصلی چین به پیش می‌‌‏بَرد به قدری است که باعث ترس مقامات از نشان دادن میزان ثروتشان و گرفتن رشوه شده است. اما به‌‌‏گفته «جین کانرونگ»، استاد دانشگاه «رِنمین»، این مقاومت به شکل «مقاومتی منفعلانه» در سراسر چین خود را نشان داده است. مقامات محلی که احتمالاً مایل به بازگشت مقررات راحت‌‌‏تر جیانگ زمین هستند، عمداً سیاست‌‌‏ها و دستورات رهبری شی جین پینگ را به‌‌‏درستی اجرا نمی‌‌‏کنند.

(چپ) شی جین‌‌‏پینگ، رهبر حزب کمونیست چین در‌‌‏حال صحبت با همتای خود جیانگ زمین در هنگام تماشای رژه نظامی در میدان تیان آن‌‌‏من در پکن. 3 سپتامبر 2015. (STR/AFP/Getty Images)
(چپ) شی جین‌‌‏پینگ، رهبر حزب کمونیست چین در‌‌‏حال صحبت با همتای خود جیانگ زمین در هنگام تماشای رژه نظامی در میدان تیان آن‌‌‏من در پکن. ۳ سپتامبر ۲۰۱۵. (STR/AFP/Getty Images)

در همین‌‌‏حال، نخبگان حزب جیانگ تصمیم گرفتند تا فعالانه از‌‌‏طریق هنگ‌‌‏کنگ در‌‌‏برابر شی جین‌‌‏پینگ مقاومت کنند و به‌‌‏تازگی «سینگ پائو»، روزنامه طرفدار پکن در هنگ‌‌‏کنگ، تلاش‌‌‏های آن‌‌‏ها را فاش کرده است.

از ماه اوت، سینگ پائو به‌‌‏طور منظم در صفحه اول روزنامه خود مقامات ارشد چین را مورد حمله قرار داده است. از جمله کسانی که مورد حمله قرار گرفته‌‌‏اند «ژانگ دیجانگ»، عضو دفتر سایسی کمیته دائمی، «ژانگ زیائومینگ»، رئیس دفتر ارتباط دولت مرکزی چین و «لئوگ چون‌‌‏یینگ»، رهبر هنگ‌‌‏کنگ بوده است.

حتی روزنامه‌‌‏های طرفدار دموکراسی در هنگ‌‌‏کنگ آشکارا مقامات چینی را مورد انتقاد قرار نمی‌‌‏دهند؛ بنابراین تحلیل‌‌‏گران سیاسی، ماهیت این گزارش‌‌‏ها در این روزنامه را احتمالاً حمایت‌‌‏ از رهبری شی جین‌‌‏پینگ می‌‌‏دانند.

سینگ پائو، این افراد را به «نابودی» هنگ‌‌‏کنگ با سوء‌‌‏استفاده‌‌‏از پلیس که در سال ۲۰۱۴ باعث جنبش چتر شد، متهم کرده است. همچنین آن‌‌‏ها را به‌‌‏خاطر تحریک احساسات طرفداران دموکراسی در هنگ‌‌‏کنگ که باعث شد مجلس چین تفسیر حقوقی نادر و بسیار بحث‌‌‏برانگیزی از قانون اساسی هنگ‌‌‏کنگ در هفتم نوامبر داشته باشد، سرزنش کرده است.

(چپ) لئونگ چون‌‌‏بینگ، رهبر هنگ‌‌‏کنگ و ریمسکی یوئن، وزیر دادگستری هنگ‌‌‏کنگ. 7 نوامبر 2016. (ISAAC LAWRENCE/AFP/Getty Images)
(چپ) لئونگ چون‌‌‏بینگ، رهبر هنگ‌‌‏کنگ و ریمسکی یوئن، وزیر دادگستری هنگ‌‌‏کنگ. ۷ نوامبر ۲۰۱۶. (ISAAC LAWRENCE/AFP/Getty Images)

به‌‌‏گفته سینگ پائو، ژانگ دیجانگ، ژانگ شیائومینگ و لئونگ چون‌‌‏یینگ، مشتریان سیاسی جیانگ زمین، رئیس جناح رقیب هستند که اپک‌‌‏تایمز پیشتر در گزارش‌‌‏های خود به آن پرداخته است.

تنش در هنگ‌‌‏کنگ از زمانی‌‌‏که مجلس چین، قانون اساسی هنگ‌‌‏کنگ را تفسیر کرد، روبه‌‌‏افزایش است؛ اما رهبر هنگ‌‌‏کنگ و رئیس دفتر ارتباط دولت مرکزی برخلاف آرام کردن جو به‌‌‏وجود آمده در هنگ‌‌‏کنگ عمل کرده‌‌‏اند.

لئونگ چون‌‌‏یینگ، رهبر هنگ‌‌‏کنگ در کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفت که دولت او قانون بسیار بحث‌‌‏برانگیز ضد آشوب را وضع خواهد کرد که در گذشته باعث شد نیم میلیون نفر از ساکنان هنگ‌‌‏کنگ در سال ۲۰۰۳ در اعتراض به آن به خیابان‌‌‏ها بریزند.

در همین‌‌‏حال، ژانگ شیائومینگ، رئیس دفتر ارتباط دولت مرکزی ‌‌‏ پیشنهاد احیای «آموزش وطن‌‌‏پرستی» برای تلقین کمونیسم در برنامه درسی را داده است که این برنامه نیز در‌‌‏گذشته به‌‌‏طور گسترده در مدارس هنگ‌‌‏کنگ مورد تمسخر قرار گرفت.

(چپ) باجولئونگ و یاو وای‌‌‏چینگ، اعضای سازمان Youngspiration، در اعتراضات هنگ‌‌‏کنگ. 6 نوامبر 2016. (ISAAC LAWRENCE/AFP/Getty Images)
(چپ) باجولئونگ و یاو وای‌‌‏چینگ، اعضای سازمان Youngspiration، در اعتراضات هنگ‌‌‏کنگ. ۶ نوامبر ۲۰۱۶. (ISAAC LAWRENCE/AFP/Getty Images)

در‌‌‏حال حاظر، هنگ‌‌‏کنگ شبیه چوب دینامیتی با فیوز روشن است. اگربه وضعیت انفجار برسد، شی جین‌‌‏پینگ پا به میدان خواهد گذاشت و اعضای جناح جیانگ زمین در هنگ‌‌‏کنگ تنها می‌‌‏توانند نظاره‌‌‏گر باشند.

منبعی نزدیک به پکن به نسخه چاپ هنگ‌‌‏کنگ اپک‌‌‏تایمز گفت، «بگذارید نمایش ژانگ دیجانگ و لئونگ چون‌‌‏پینگ را ببینیم. هر چه بیشتر آشوب به راه اندازند، سریع‌‌‏تر و کامل‌‌‏تر با آن‌‌‏ها برخورد خواهد شد.»

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی