Search
Asset 2

بازداشت ده‌ها نفر، در تظاهرات ضد چین در قزاقستان

بازداشت یک زن طی تظاهرات برگزار شده علیه چین در قزاقستان. ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ (Mukhtar Kholdorbekov/Reuters)
بازداشت یک زن طی تظاهرات برگزار شده علیه چین در قزاقستان. ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ (Mukhtar Kholdorbekov/Reuters)
بازداشت یک زن طی تظاهرات برگزار شده علیه چین در قزاقستان. ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ (Mukhtar Kholdorbekov/Reuters)

پلیس قزاقستان روز ۲۱ سپتامبر بیش از ۵۰ نفر از مردم این کشور را به خاطر شرکت در تظاهرات‌های ضد چین بازداشت کرد.  این تظاهرات‌ها در دو شهر « آلماتی » و « نور سلطان » در اعتراض به نفوذ چین در آسیای مرکزی برگزار شد.

در حال حاضر، چین که در همسایگی قراقستان قرار دارد، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران و شرکای تجاری این کشور است و طرحی که برای جابجایی تعدادی از کارخانه‌هایش به قزاقستان دارد، با مخالفت عمومی مردم روبرو شده است.

این تظاهرات‌ها به دعوت سازمان « انتخاب دموکراتیک قزاقستان » برگزار شد. سازمانی که از نظر حکومت قزاقستان، یک نهاد غیرقانونی و منحل است.

آخرین دور اعتراضات روز شنبه توسط هواداران « مختار ابلیازوف » بانکدار سابق، و ناراضی قزاق که یکی از سرسخت‌ترین منتقدان رئیس جمهور پیشین قزاقستان، نورسلطان نظربایف بوده است.

نورسلطان نظربایف در مارس ۲۰۱۹ ، پس از تقریباً سی سال حضور در صدر قدرت استعفا داد، اما همچنان قدرت را به عنوان رئیس شورای امنیت و حزب حاکم نوراوتان حفظ می‌‏کند.

مقامات قزاق گفته‌اند که در جریان تظاهرات‌های اخیر ۵۷ نفر را بازداشت کرده‌اند.

معترضین پارچه‌نوشته‌هایی را در دست داشتند با این محتوی که « جلوی گسترش چین را بگیرید » و « مرد پیر دشمن ماست! »، که اشاره دارد به رئیس جمهور سابق قزاقستان. عده‌ای هم شعار « زندانی سیاسی را آزاد کنید » سر می‌دادند.

چین در بخش انرژی قزاقستان حضور گسترده‌ای دارد و در حالی اقدام به خرید نفت و گاز از اکثریت مسلمان این کشور می‌کند که به گفته منتقدین شرکت‌های چینی در این کشور اقدام به استخدام تعداد کمی از مردم محلی کرده و نیز نسبت به کارگران چینی، پرداخت کمتری به مردم محلی می‌کند.

مطالب دیگر:

عفو بین‌الملل پلیس هنگ‌کنگ را به شکنجه معترضان از طریق « ضرب و شتم وحشیانه » متهم کرد

طبق تحقیقات تنها مصرف دو بار نوشابه در روز می‌‌‏تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد

اعتقادهای کمونیستی در میان دموکرات‌های امروز آمریکا

داستان التیام افسردگی‌‏های زنی که در ۱۵ سالگی سقط جنین کرد

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی