Search
Asset 2

به گفته برنده جایزه نوبل اغلب تحقیقات در مورد سرطان، فریبی بیش نیست

(stokket/thinkstock)
(stokket/thinkstock)

علی‌‌‌‏رغم بیلیون‌‌‌‏ها دلاری که صرف تحقیقات سرطان می‌‌‌‏شود و وعده‌‌‌‏هایی که برای کشف درمان سرطان داده می‌‌‌‏شود، طبق گزارشی جدید میزان بروز سرطان رو به افزایش است.

مطالعه‌‌‌‏ای که اخیرا در مجله اُنکولو‍ژی جاما منتشر شد، حاکی از آن است که ۱۵ میلیون موردِ ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۳ تشخیص داده شد. از طرفی این بیماری عامل ۱۸ درصد مرگ در ۱۱۸ کشور جهان بوده است. با وجود این یافته‌‌‌‏های سرسام آور، بازار جهانی داروهای اُنکولو‍ژی «تومورشناسی» در سال ۲۰۱۴، ۳.۱۰ درصد افزایش داشت و حتی ممکن است تا سال ۲۰۱۸ به ۱۴۷ بیلیون دلار آمریکا برسد. این تفاوت بین آنچه استنباط می‌‌‌‏شود با چیزی که در واقعیت با آن مواجه‌‌‌‏ایم، افرادی مثل لینوس پاولینگ – بیوشیمیست- را متقاعد کرده است که «اغلب تحقیقات سرطان یک فریب است.» لینوس پاولینگ، برنده ۲ جایزه نوبل و یکی از افرادی است که در لیست ۲۰ نفر از بزرگترین دانشمندان جهان قرار می‌‌‌‏گیرد.

متاسفانه او تنها کارشناسی نیست که چنین ادعایی دارد، سایتی به نام تحول همگانی «Collective Evolution» وجود دارد که هدف از تشکیل آن، ایجاد تغییر از طریق تحول و دگرگونی در آگاهی خوانندگان است. این سایت لیستی از افراد حرفه‌‌‌‏ای را گردآوری کرده است که مدعی‌‌‌‏اند سرطان هنوز درمان نشده است زیرا تلاش برای یافتن راه حلی برای این مشکلِ رو به ازدیاد، غلط ‌‌‌‏انداز بوده و حقه‌‌‌‏ای بیش نیست. از جمله این افراد، دکتر مارسیا اَنجِل است که مدتهاست ویراستار یک مجله پزشکی است. وی می‌‌‌‏گوید: «واضح است که باور کردن خیلی از این تحقیقات بالینیِ منتشر شده، بیشتر از این ممکن نیست.» همچنین دکتر جان بِیلر پس از دو دهه همکاری با موسسه ملی سرطان آمریکا، به این نتیجه رسیده است که «در مورد برنامه ملی سرطان باید به شکستی مشروط فکر کرد.» در حقیقت او مدعی است که «کلیه تحقیقات سرطانی موسسه طی ۲۰ سال گذشته به شکست کامل منتهی شده است.»

در سال ۱۹۸۱، مدیر سابق یکی از موسسه‌‌‌‏های تحقیقات سرطان به این نتیجه رسید که مطالعات مُدل حیوانی بی‌‌‌‏فایده است، زیرا در عمل تمامی عوامل شیمی درمانی که در درمان سرطان‌‌‌‏ انسان‌‌‌‏ ارزشمند هستند، در شرایط بالینی یافت شدند نه در مطالعات حیوانی. جنبه حقوقی درمان این بیماری را نیز نمی‌‌‌‏توان بیش از این نادیده گرفت، آن هم در حالی‌‌‌‏که هزینه‌‌‌‏های درمانی سرطان در سال ۲۰۱۴ به رقمی معادل ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا رسیده است.

ویراستار یکی دیگر از مجلات پزشکی در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۱۵ عنوان کرد « بسیاری از متون علمی، احتملا نیمی از آنها به‌‌‌‏سادگی غیر واقعی هستند.» حال آنکه پروفسور یوانیدیس از دانشگاه استنفورد، متخصص در زمینه پیشگیری از بیماری، مقاله‌‌‌‏ای را در سال ۲۰۰۵ با این عنوان منتشر کرد: چرا اغلب یافته‌‌‌‏های تحقیقاتی منتشر شده اشتباه هستند. او در این مقاله می‌‌‌‏گوید: « این نگرانی رو به افزایش است که اغلب یافته‌‌‌‏های تحقیقاتی منتشر شده فعلی اشتباه هستند.»

در مقاله «پژوهش سرطان- فریبی عالی؟» گفته شده است که اغلب سرطان‌‌‌‏ها قابل پیشگیری هستند. آژانس بین‌‌‌‏المللی پژوهش در مورد سرطان دریافته است که ۸۰ تا ۹۰ درصد از موارد سرطان انسانی «ناشی از عوامل محیطی» است و می‌‌‌‏توان از بروز آن اجتناب کرد. ولی متاسفانه به گفته یکی از مورخین حیطه پزشکی، کمتر از ۱۰ درصد از بودجه موسسه ملی سرطان در آمریکا برای رسیدگی به این عوامل محیطی اختصاص داده می‌‌‌‏شود.

در اواخر سال ۱۹۷۰، دو خبرنگار پژوهشی به نام‌‌‌‏های گری نول و روبرت هوستون نوشتند که شاید یک راه‌‌‌‏حل خوب برای سرطان، در واقع خاتمه برنامه‌‌‌‏های پژوهشی باشد… که این راه حل ممکن است تهدیدی جدی برای موسسات بالینی فعلی محسوب شود…گفته‌‌‌‏ای از دکتر شارپ نیز در این مقاله نوشته شده است که «درمان بیماری فوق‌‌‌‏العاده زیاد سودآور است، حال آنکه پیشگیری این‌‌‌‏طور نیست.»

به‌‌‌‏خاطر این‌‌‌‏که درمان‌‌‌‏های معمول سرطان کمک کننده نیستند و مردم هزینه گزافی را صرف تلاش در نبرد علیه این بیماری می‌‌‌‏کنند، اخیرا خیلی از افراد به درمان‌‌‌‏های جایگزین از جمله روغن گیاه شاهدانه روی آورده‌‌‌‏اند و یا روش‌‌‌‏هایی که بر پیشگیری از سرطان تمرکز می‌‌‌‏کنند.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی