هفته گذشته، یکی از نمایندگان جمهوریخواه ایالت آیداهو در مصاحبه با رسانه اپکتایمز گفت ایالتهای آمریکا باید در راستای حفظ استقلالشان، اقدامات متناسبی را اتخاد کنند.
تامی نیکولز، نماینده جمهوریخواه اهل شهر میدلتون میگوید پس از ارائه لایحهای توسط یکی از قانونگذاران ایالت تگزاس در ماه ژانویه که به شهروندان ایالتها اجازه میدهد درباره استقلال و جدایی از آمریکا بحث و گفتگو کرده و آن را به رای بگذارند، چندین ایالت بحثهایی را درباره ایده جدایی و استقلال از ایالات متحده مطرح کردهاند.
نیکولز در گردهمایی اقدام سیاسی محافظهکاران در شهر اورلاندو، ایالت فلوریدا، در گفتگو با برنامه کراسرُد از نشریه اپکتایمز گفت این گفتگوها در پی نگرانی ایالتها از پیامدهای قانون فدرال بر آنها بالا گرفته است.
نیکولز در ادامه افزود: «شنیدهام برخی ایالتها در اینباره صحبت کردهاند چون از اقدامات دولت فدرال و پیامدهایش بر ایالتهایشان نگران هستند. اما تگزاس کار راحتی در پیش دارد، چون حق جدایی از کشور در قانون اساسی آنها نوشته شده است».
کایل بیدرمان، نماینده جمهوریخواه از ایالت تگزاس که لایحه ۱۳۵۹، که با نام قانون همهپرسی استقلال تگزاس نیز شناخته میشود، را به کنگره ارائه داده است، میگوید قانون اساسی تگزاس حق جدایی از ایالات متحده را برای این ایالت قائل میشود.
به بیان دقیقتر، در بند ۲ از ماده ۱ قانون اساسی تگزاس آمده است: «تمام قدرت سیاسی متعلق به مردم است و تمام دولتهای آزاد، با اراده مردم تأسیس و برای منافع آنان منصوب میشوند. وفاداری مردم تگزاس فقط و فقط به حفظ دولتی از نوع جمهوری بوده و این حق سلبنشدنی آنهاست که در هر زمان و هر طور که صلاح میدانند، دولتشان را اصلاح کنند، تغییر دهند و یا به طور کلی منحل کنند».
ایالت تگزاس در سال ۱۸۶۱ از ایالات متحده جدا و به ایالت مؤتلفه پیوست و مجدداً پس از جنگ داخلی، به ایالات متحده ملحق شد.
در لایحه بیدرمان آمده است که رایدهندگان میتوانند در همهپرسی دوم نوامبر ۲۰۲۱ به جدایی تگزاس از ایالات متحده و «تأسیس یک جمهوری مستقل» رای دهند. اما، حتی در صورت موافقت رایدهندگان با جدایی، ممکن است انجام این کار با توجه به حکم دادگاه عالی در سال ۱۸۶۹، امکانپذیر نباشد؛ مطابق با این حکم، یک ایالت فقط پس از جلب رضایت سایر ایالات یا از طریق انقلاب میتواند از کشور جدا شود.
نیکولز در ادامه افزود: «چندین وکیل سرشناس به من گفتهاند اگر آنها گامهای ابتدایی را بردارند، مطمئن هستند که سایر ایالات نیز به این راه خواهند پیوست. باید این گزینه را نیز در خاطر داشته باشیم، چون نمیدانیم چه پیامدهایی در انتظار ایالتهایمان است و اگر ایالتها خواهان حفظ استقلالشان هستند، شاید مجبور باشند این گزینه را نیز در نظر گیرند».
نیکولز میگوید ایالت آیداهو در حال اتخاذ اقداماتی برای مقابله با قوانین فدرال است تا شهروندان این ایالت از پیامدهای «تصمیماتی که در دولت فدرال گرفته میشوند» مصون بمانند.
او میگوید: «ما (ایالت آیداهو) در حال تقویت قوانینمان در زمینه اسلحه هستیم و قوانینی که هماکنون در این زمینه داریم، بسیار خوب هستند. اما میخواهیم این قوانین را بیش از پیش تقویت کنیم تا مطمئن شویم فارغ از هر اتفاقی که در سطح فدرال رخ میدهد، آسیبی به شهروندان آیداهو نرسد
اگر ایالتها خواهان حفظ استقلالشان هستند، باید اقداماتی را اتخاذ نمایند که به آنها این امکان را بدهد. هماکنون در کنگره، مشغول کار بر لوایحی هستیم که یا مربوط به اقدامات متناسب با پیامدهای کرونا هستند یا درباره اقدامات پیشگیرانه در زمینه رخدادهایی هستند که مردم از وقوع آنها نگرانند».
نیکولز افزود: «از نظر من، ایالتها همین کار را انجام خواهند داد، چون فارغ از اینکه چه اتفاقی در سطح فدرال در واشنگتن رخ دهد، باید مطمئن شویم که ایالتهایمان، استقلالشان را حذف کنند».
مطالب دیگر:
مهاجرین در مرز مکزیک-آمریکا: «بایدن! لطفا بگذار وارد شویم»
پمپئو: شاید در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم، همیشه آماده مبارزه هستم
کارشناس سیاست خارجی: رویکرد دولت بایدن به چین از همان نوع لفاظیهای توخالی قدیمی است











