Search
Asset 2

حمله بعدی داعش می‌تواند با سلاح‌های شیمیایی باشد

(big-dan/iStock)
(big-dan/iStock)

 

 اوایل ماه جاری میلادی، «عبدالحق خیامی»، رئیس مبارزه با تروریسم مراکش هشدار داد که دولت اسلامی موسوم به داعش در تلاش برای ساخت سلاح شیمیایی برای استفاده در حمله‌ای  به اروپاست.

این اطلاعیه پس از این منتشر شد که در ماه فوریه مقامات مراکشی در حمله‌ای به یک خانه که در آن نیروهای داعش برای حمله به مراکش آماده می‌شدند، تجهیزات ساخت سلاح شیمیایی کشف کردند.

خطر حمله داعش به اروپا که از سوی خیامی مطرح شد، اغراق آمیز نیست و این گروه تروریستی این قصد را دارد و برای توسعه توانایی‌های خود جهت حمله به اروپا سخت تلاش می‌کند.

حملات اخیر به پاریس و بروکسل توانایی داعش در نفوذ نیروهای آموزش دیده در اروپا و وسعت شبکه‌های تروریستی در این قاره را نشان داد.

در مقایسه با گروه‌های تروریستی دیگر، داعش بیشترین اعمال وحشیانه را با وضوح و افتخار انجام می‌دهد. گفته می‌‌‏شود این گروه پیش از این نیز در عراق و شمال سوریه مرتکب حملات شیمیایی شده بود. به گفته مقامات عراقی داعش گروهی ویژه برای تحقیق و ساخت سلاح شیمیایی دارد.

خوشبختانه داعش تا کنون قادر به تحقق بخشیدن به اهداف شیمیایی خود در خارج از عراق و سوریه نشده است، ولی مطمئناً در حال ادامه تلاش خود است. مراکش می‌گوید که موفقیتش در متلاشی کردن محل اختفای آن‌ها، خنثی کردن یکی از ۲۵ هدف تروریستی این گروه بوده است و تلاش‌های گسترده این کشور علیه تروریسم می‌تواند درسی برای آمریکا و اروپا باشد تا کار را برای داعش در حمله به این کشورها مشکل‌تر کند.

در سال ۲۰۰۳ طی یک بمب‌گذاری انتحاری در مراکش ۴۵ نفر جان خود را از دست دادند. در واکنش به این حمله مقامات مراکش یک برنامه چند جانبه قضایی، امنیتی و اقتصادی برای مقابله با تروریسم را بکار بستند که مورد تحسین وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

مراکش در خصوص مسائل امنیتی به دلیل داشتن همکاری خوب با کشورهای همسایه و غرب یکی از سه کشور آفریقایی است که از سوی ایالات متحده به عنوان یکی از متحدان اصلی غیر عضو ناتو به رسمیت شناخته شده است.

بخش مهم مبارزه مراکش علیه تروریسم، مبارزه با ایدئولوژی اسلامی رادیکال است که محرک گروه‌هایی مانند داعش است. دولت این کشور مبلغ اسلامی میانه‌رو است که از طریق برنامه‌های آموزشی داشتن سعه صدر برای سیستم‌های اعتقادی دیگر را ترویج می‌دهد.

این تلاش‌ها عاری از خطا نبوده و تا کنون هزار و پانصد نفر از شهروندان مراکشی به داعش پیوسته‌اند که حدود ۲۷۵ نفر از آنها به کشور بازگشته‌اند. همچنین دولت در تلاش برای پیدا کردن تعادل بین مبارزه با تروریسم تهاجمی و حمایت از حقوق شهروندان خود است. این گامی به سوی جامعه آزادتر است ولی هنوز محدودیت زیادی وجود دارد.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی