Search
Asset 2

رهبر حزب محافظه‌کار کانادا: زمان بیداری ملت‌های آزادیخواه و همکاری مشترک علیه حزب کمونیست چین رسیده است

رهبر حزب محافظه کار کانادا، خواستار اقدام علیه حزب کمونیست چین است. حکومت چین اخیراً یک قانون امنیت ملی را تصویب کرد که اساسا به استقلال هنگ کنگ پایان داد
اندرو شایر، رهبر حزب محافظه کار کانادا، خواستار اقدام علیه حزب کمونیست چین  است. (minghui.org)

در‌حالی‌که جهان هنوز از ابتلاء به پاندمی ویروس کرونا ناشی از اطلاعات نادرست حزب کمونیست چین رهایی نیافته است، رژیم کمونیستی چین در ۲۸مه۲۰۲۰، به‌طور ناگهانی یک قانون امنیت ملی را تصویب کرد که اساساً به استقلال هنگ کنگ پایان داد.

طبق مقررات قانون اساسی هنگ کنگ، که انگلیس قبل از بازگرداندن هنگ کنگ به چین در سال ۱۹۹۷، چین را موظف به ارائه پیش‌نویس و تصویب آن کرده بود، هنگ کنگ به‌عنوان یک منطقه اداری ویژه چین، سیستم قانونی خود و همچنین حقوق بشر و سایر آزادی‌ها را به مدت ۵۰ سال در اختیار خواهد داشت. قانون امنیت ملی حزب کمونیست چین  اساساً این حقوق را پاک می‌کند، این پیمان را نقض می‌کند، و «یک قلمرو و دو سیستم» را که بر هنگ کنگ حاکم بوده است منحل می‌کند. این اقدام باعث تشدید تنش‌ها با کشورهای دموکراتیک در سراسر جهان شده است.

اندرو شیر، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا گفت: حوادث طی چند سال گذشته الگویی از رفتار بسیار تهاجمی ازسوی چین را نشان داده است. او در مصاحبه اخیرش با مینگهویی گفت: «زمان آن رسیده است که ملت‌های آزادیخواه در سراسر جهان به این واقعیت آگاه شوند و در مقابل این حرکات بسیار مبرهن دولت چین در پکن، برای حمایت از یکدیگر با هم همکاری کنند.

شیر در محکوم‌کردن اقدامات حزب کمونیست چین  تنها نیست. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، مقاله‌ای را در یکی از نشریات هنگ کنگ به نام ساوث چاینا مورنینگ منتشر کرد که حمایتش را از شهروندان هنگ کنگ نشان می‌دهد. این مقاله در تاریخ ۳ژوئن منتشر شد.

جانسون نوشت: «بسیاری از مردم در هنگ کنگ می‌ترسند که شیوه زندگی آنها که چین متعهد به حمایت از آن بود، در معرض تهدید قرار گیرد. اگر چین بخواهد ترس‌های خود را توجیه کند، انگلیس نمی‌تواند با بالا‌انداختن شانه‌هایش حاکی از بی‌اعتنایی به موضوع، وجدان راحتی داشته باشد و و راه خودش را برود؛ ما درعوض به تعهدات خود احترام خواهیم گذاشت و راهکار دیگری را ارائه می‌دهیم.»

بریتانیا قول داده است تقریباً برای ۳میلیون شهروند هنگ کنگ، که دارای گذرنامه ملی بریتانیا بوده یا واجد شرایط آن هستند، راهی برای شهروندی در بریتانیای بزرگ ارائه دهد.

ایالات متحده همچنین در پی بروز پاندمی ویروس کرونا و تصویب قانون امنیت ملی برای لغو استقلال هنگ کنگ، بر حکومت چین فشار آورده است. مایکل پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در تاریخ ۳۱مه با فاکس نیوز درباره الگوی رفتارهای تهاجمی حزب کمونیست چین صحبت کرد.

او ‌ در طول مصاحبه‌اش گفت: «آنها اطلاعات را سرقت می‌کنند. آزادی بیان را انکار می‌کنند. به مردم‌شان ظلم می‌کنند و خطراتی را برای مردم در سراسر جهان به همراه دارند. کشورهای دارای دموکراسی کاملاً متفاوت رفتار می‌کنند.»

پومپئو گفت ایالات متحده و شرکای غربی طرفدار دموکراسی او باید به‌منظور مشاهده نتایج معنادار، برای مدتی اعمال فشار بر چین را ادامه دهند.

ایالات متحده آمریکا درحال حاضر دارای ۶۰ لایحه در کنگره است که بسیاری از آنها مورد حمایت دو حزب هستند و هدف آنها این است که دولت چین را ملزم به پاسخگویی درقبال رفتارهایش بدانند.

تشکیل اتحادیه کشورها علیه حزب کمونیست چین

 

پمپئو گفت: «اگر اقداماتی صورت نگیرد، رژیم‌های استبدادی بیشتر و بیشتر قدرت می‌گیرند و متوقف‌کردن آنها سخت‌تر می‌شود، بنابراین سیاست مماشات و تسلیم درمقابل خواسته‌های سلطه‌گر راهکاری اشتباه است. هیچ اقدامی انجام‌ندادن نیز استراتژی درستی نیست.»

او افزود که بدرفتاری رژیم کمونیستی چین  با ساکنین هنگ کنگ و کشورهای خارجی نمایانگر کارهایی است که مقامات حزب کمونیست چین  طی دهه‌ها درقبال مردم سرزمین اصلی چین انجام داده‌اند. همچنین ابراز کرد که ۲۰ یا ۲۵ سال پیش، برخی از مردم امیدوار بودند که در چین اصلاحاتی انجام شده و به آزادی بیشتری منجر شود، اما سلسله اقدامات در چند سال گذشته نشان می‌دهد که این اتفاق نمی‌افتد.

پمپئو گفت که وقایع امسال یک فراخوان هشداردهنده برای کشورهای عضو جی‌۷ و سایر کشورها است. «من معتقدم که بهترین استراتژی تشکیل اتحادیه‌ای متشکل از کشورهایی است که به اندازه کافی از رژیم ناامیده شده و حاضرند آن را برای آنچه انجام می‌دهد پاسخگو بدانند. بنابراین می‌توانیم از یکدیگر پشتیبانی کنیم.» او معتقد است که این اتحادیه‌ها ضروری هستند زیرا همان‌طور که حزب کمونیست چین  علیه کشورهایی که در برابر آن ایستادگی می‌کنند دست به اقدامات تلافی‌جویانه می‌زند، بحران اقتصادی را به هر کشور تحمیل خواهد کرد.

«بنابراین فکر می‌کنم که ما باید از یکدیگر حمایت کنیم. ما باید به‌خاطر کشورهایی مانند استرالیا در‌ کنارشان باشیم. بنابراین آنها نیز به‌خاطر ما در کنارمان خواهند بود به‌طوری که همه باهم می‌توانیم بگوییم تحمل دیگر بس است.» او گفت: «ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم که قدرت اقتصادی چین بزرگتر شود. نمی‌خواهیم اجازه دهیم که آنها به همان اندازه در منطقه تأثیر بگذارند.»

دیگر نباید بیش از حد تحمل کرد

تلاش بین‌المللی علیه حزب کمونیست چین  می‌تواند بلافاصله اتفاق بیفتد. او گفت: «هر روز که منتظر می‌مانیم، هر سال که منتظر می‌مانیم، فقط سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. بنابراین احتمال دارد اکنون ما نیز با ایجاد آن نوع اتحادیه‌ از ملت‌های آزادیخواه در سراسر جهان، در برابر اقتدارگرایی رژیم چین ایستادگی کنیم.»

چین اتکای زیادی به صادرات مواد غذایی دارد و بیشترین حجم از مواد غذایی در جهان را صادر می‌کند. این موضوع مقداری اهرم فشاری در اختیار کانادا و سایر کشورهای غربی قرار می‌‌دهد. با اشاره به پایان‌یافتن آپارتاید در آفریقای جنوبی به‌عنوان نمونه گفت: «آنها بیشتر از میزانی که ما به آنها وابسته هستیم به ما وابسته هستند… ما کشورهای دیگر را دیده‌ایم، توانسته‌ایم به‌عنوان یک جهان اتحادیه کشورهایی را ایجاد کنیم که به حقوق‌بشر متعهد هستند.»

امیدوار بود که کانادا اقدامات جدی علیه حزب کمونیست چین  درخصوص اقداماتش علیه مردم هنگ کنگ اتخاذ کند.

او گفت: «ما نمی‌خواهیم مردم هنگ کنگ بیش از حد رنج بکشند. تغییر در نحوه برخورد با هنگ کنگ در برخی از این سطوح بین‌المللی می‌تواند تأثیری بسیار منفی بر کیفیت زندگی مردم هنگ کنگ بگذارد.»

او گفت: «ما باید در طی دوره‌ای کوتاه در سطح دیپلماتیک، معتقد شده باشیم که این اقدامات علیه هنگ کنگ ازسوی چین باید محکوم شود. ما اعتقاد داریم که درست و مناسب است که به برخی مسائل بپردازیم، مانند اینکه مأمورانی از چین در کانادا وجود دارند که تحت لوای حمایت دیپلماتیک فعالیت می‌کنند، ما باید به این کار پایان دهیم.» او در ادامه افزود که بسیاری از حوزه‌های دیگر وجود دارند که می‌توان آنها را جستجو کرد.

گذشته از اثرات قانون امنیت ملی حزب کمونیست چین  بر هنگ کنگ، دولت کانادا بحث‌ها و مناظره‌های دیگری را درباره نقض حقوق‌بشر در چین برگزار کرده است. عضو پارلمان دیوید سوئیت، که وزیر حقوق بین‌الملل و آزادی مذهبی است، در ۲۵مه در جلسه پارلمان صحبت و از کانادا درخواست کرد که چین را به‌خاطر نقض شدید حقوق‌بشر علیه فالون گونگ و سایر گروه‌ها، به‌ویژه موارد مرتبط با برداشت اجباری اعضای بدن، محکوم کند.»

نوشته: مینگهویی

مطالب دیگر:

زمان آن است که کانادا در روابط خود با چین تجدید نظر کند

نماینده مجلس کانادا: حزب کمونیست چین و سازمان بهداشت جهانی باید درباره این پاندمی پاسخگو باشند

چگونه ظهور هوآوی با مرگ نورتل، غول مخابراتی کانادا مرتبط است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی