Search
Asset 2

وزیر امور خارجه ایالات متحده: رژیم کمونیستی چین بزرگ‌ترین تهدید برای آزادی مذهب است

رژیم کمونیستی چین  مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده،طی سخنرانی‌اش در ۲۹اکتبر در اندونزی، موضوع ارزش‌های مشترک آزادی مذهبی را بین جا
(Andreas Gora - Pool Getty Images)

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده،طی سخنرانی‌اش در ۲۹اکتبر در اندونزی، موضوع ارزش‌های مشترک آزادی مذهبی را بین جامعه غرب و کشورهای آسیایی به‌طور برجسته‌ای مطرح کرد. او با تأکید بر تعهد دولت ایالات متحده در این زمینه، مقامات و مردم را در آسیا ترغیب کرد از این ارزش‌ها محافظت کرده و با سرکوب مذهبی به‌دست رژیم کمونیستی چین مقابله کنند.

این سخنرانی بخشی از سفر هنداقیانوسیه پمپئو بین ۲۵ تا ۳۰ اکتبر بود که شامل سفر به هند، سریلانکا، مالدیو، اندونزی و ویتنام بود.

حقوق غیرقابل‌انکار

پمپئو در جلسه خود با یحیی چولیل استاکوف، دبیرکل سازمان مذهبی نهضت‌‌العلما، در جاکارتا سخنرانی کرد. پمپئو با رهبران معنوی، مقامات دیپلماتیک و نیز آنهایی که از‌طریق پخش زنده این جلسه را تماشا می‌کردند، سلام و احوال‌‌پرسی کرد.

پومپئو در سخنرانی خود با عنوان «حقوق غیرقابل‌انکار و آیین بردباری»، به گزارشی اشاره کرد که کمیسیون حقوق غیرقابل‌انکار وزارت امور خارجه آن را در ژوئیه۲۰۲۰ منتشر کرده بود. او بر پیام اصلی این گزارش مبنی بر حفاظت از بنیان کرامت و آزادی انسان تأکید کرد.

«اصل تأسیس ایالات متحده بسیار بسیار ساده است. اعلامیه استقلال آمریکا تصدیق می‌کند که دولت‌ها به این دلیل هستی دارند، دولت‌ها به این دلیل وجود دارند که حقوق ذاتی تک‌تک انسان‌ها را تضمین کنند.»

او در ادامه اظهار کرد: «اکنون بنیادی‌ترین این حقوق حق آزادی اندیشه، ازجمله آزادی مذهبی، است. آن مبنای مهم‌ترین گفتگوها است درباره آنچه وجدان به ما می‌گوید و آنچه پروردگار از هر یک از ما می‌خواهد.»

روحیه‌ای بدون مرز

در ایالات متحده، آزادی مذهبی حقی است که تحت حفاظت قانون اساسی قرار دارد. پمپئو بر اساس نظر شخصی خود به‌عنوان یک مسیحی، گفت که ایمانش به او می‌گوید: «چگونه زندگی کنم، چگونه کار کنم، چگونه فکر کنم.»

او اشاره کرد: «احترام ما، احترام آمریکایی‌ها به حقوق خدادادی، ویژگی تعریف‌کننده روحیه ملی ماست.» درنتیجه ایالات متحده قوی‌ترین حامی دموکراسی در سراسر جهان بوده است. او اضافه کرد: «این واقعیت که مردمِ ما از آزادی استقبال کرده و از آیین بردباری محافظت می‌کنند، بسیار خاص است. هرگز نباید آن را از دست بدهیم. باید به حفظ سنت‌های‌مان ادامه داده و آن را بسیار فعالانه انجام دهیم. نمی‌توانیم فرض کنیم آزادی‌ها و ایمان‌مان دوام خواهند داشت. باید برای آنچه به آن باور داریم، ایستادگی کنیم.»

پمپئو گفت قانون اساسی اندونزی از سال ۱۹۴۵ تصریح کرده است: «هر شخص باید آزادی داشته باشد.» او در ادامه اظهار کرد: «توماس جفرسون نمی‌توانست بهتر از این بگوید: «هر شخصی آزاد است به مذهبِ انتخابی خود عمل کند. »

تضاد آشکار بین جهان آزاد و حزب کمونیست چین استبدادی

پمپئو تلاش‌های طولانی و طاقت‌فرسای لازم را برای دستیابی به اهداف فوق‌الذکر تصدیق کرد و گفت: «این مشکل اساسی را می‌پذیرم که دموکراسی‌ها نیز کامل نیستند. ما نیز گاهی به‌اشتباه درکش می‌کنیم.» او با اشاره به گزارش حقوق غیرقابل‌انکار افزود: «بخش عمده تاریخ آمریکا را می‌توان به‌عنوان یک کشمکش، کشمکش برای درک وعده‌های زیبای اعلامیه استقلال، درک کرد.»

پمپئو هشدار داد: «همیشه باید بین ملت‌های آزاد و دموکراتیک که به‌ناچار به اصول و ارزشهای خود دست نمی‌یابند و رژیم‌هایی که ایده حقوق بشر و ایده آزادی مذهبی را به‌عنوان موضوعی امکان‌پذیر رد می‌کنند، تفاوت قائل شویم.»

او ضمن تمجید از رهبری مقامات اندونزی، نقش حیاتی مردم عادی این کشور را نیز ستود: «اما در هر جامعۀ آزاد، این شهروندان یک ملت هستند که در نهایت آرمان‌های اصلی خود را حفظ و تبلیغ می‌کنند.» او به رهبران مذهبی گفت: «همچنین آگاهم که وقتی می‌دانید مردم کشورتان مورد بدرفتاری قرار دارند، برای دفاع از کرامت انسانی‌شان به ایمان‌تان متوسل می‌شوید،… و امروز می‌خواهم ترغیب‌تان کنم، می‌خواهم از شما همان اقداماتی را بخواهم که از رهبران کلیسای کاتولیک خواستم که در واتیکان انجام دهند.»

رژیم کمونیستی چین بزرگ‌ترین تهدید است

پمپئو گفت در میان سرکوب‌های مذهبی در سراسر جهان، وضعیت در چین وخیم‌ترین است. او اظهار داشت: «در حقیقت، بزرگ‌ترین تهدید برای آینده آزادی مذهبی، جنگ حزب کمونیست چین علیه پیروان همه باورها است: مسلمانان، بودیست‌ها، مسیحیان و تمرین‌کنندگان فالون گونگ.»

بیشتر بخوانید: بیست‌ویک سال ایستادگی فالون‌گونگ در برابر آزار و شکنجه: عهد و پیمان به وجدان انسانی

او اشاره کرد که چنین آزار و شکنجه‌هایی اغلب به نام ضدتروریسم انجام می‌شوند. «اما می‌دانید، شما می‌دانید، ما می‌دانیم، ما آگاهیم که وادارکردن مسلمانان اویغور به خوردن گوشت خوک در ماه رمضان یا تخریب گورستان مسلمانان، به‌هیچ‌وجه توجیهی برای مقابله با تروریسم نیست.»

او سیاست تک‌فرزندی رژیم کمونیستی چین و سایر رفتارهای غیرانسانی با شهروندانش را نیز محکوم کرد: «عقیم‌سازی اجباری یا جداکردن کودکان از والدین برای بازآموزی در مدارس شبانه‌روزیِ تحت نظارت دولت به‌هیچ‌وجه توجیهی برای فقرزدایی محسوب نمی‌شود.»

او هشدار داد که رژیم کمونیستی چین «سعی کرده است مردم اندونزی را متقاعد کند از عذاب‌هایی که مسلمانان هم‌وطن‌شان متحمل می‌شوند، رو برگردانند.» او گفت: «می‌دانم همان مقامات رژِیم چین ‌روایت‌هایی جعل کرده‌اند مبنی بر اینکه اویغورها با خوشحالی مشتاق هستند هویت‌های قومی، مذهبی و فرهنگی خود را کنار بگذارند تا “مدرن‌تر” شده و از مزایای توسعه به‌رهبری حزب کمونیست چین بهره‌مند شوند.»

پمپئو توضیح داد: «وقتی این استدلال‌ها را می‌شنوید، واقعاً از شما می‌خواهم این کار را انجام دهید: قلب‌تان را جستجو کنید. به واقعیت‌ها نگاه کنید. به قصه‌های بازماندگان و خانواده‌های آنها گوش دهید. درباره دانسته‌های‌تان در این خصوص بیندیشید که چطور دولت‌های استبدادی با آنهایی که در برابر حاکمیت آنها مقاومت می‌کنند، رفتار می‌کنند.»

حفاظت از کرامت انسانی

پمپئو گفت ماجراهایی که درباره نحوه رنج‌کشیدن مردم در چین به‌دلیل باورشان شنیده است، او را برای دفاع بیشتر از آزادی مذهبی مصمم کرده است. او اظهار کرد که ایمانش به او می‌آموزد: «که انسان‌ها دارای شأن و کرامتی بنیادی هستند، چراکه به شکل خدا آفریده شده‌اند و اینکه ما به‌عنوان افراد باایمان موظفیم این حقیقت را با محافظت از افراد ضعیف و تسلی‌بخشیدن به افراد آزرده و رنجور ارج نهیم.» او گفت: «ایمان بدون عمل مرده است.»

پمپئو اظهار کرد: «این به من می‌آموزد از افرادی که چیزهای زیادی به آنها داده شده است، انتظار زیادی می‌رود.» بنابراین او از «مردم آزادِ ملت‌های آزاد» می‌خواهد از این حقوق آزادی مذهبی دفاع کنند.

«این وظیفه ما است. حتی درحالی‌که هر کدام این کار را انجام داده و حتی وقتی این کار را به روش‌ خاص خودمان و اغلب به روش متفاوتی انجام می‌دهیم، باید متوجه باشیم که وقتی متحد باشیم قدرتمند خواهیم بود. باید متوجه باشیم که در مواقع دشوار می‌توانیم برای حمایت به یکدیگر رجوع کنیم و اینکه ارزش‌ها و حقوق گرامی‌داشته‌شده ما، به‌عنوان حق مادرزادی هر شخص، قطعاً ارزش دفاع‌کردن در هر لحظه را دارند.»

نوشته: مینگهویی

نظرات بیان شده در این مقاله، نظرات نویسنده است و لزوماً منعکس کننده نظرات اپک تایمز نیست.

مطالب دیگر:

درباره خطرات «برابری» – قسمت اول

فرمانداری که از بیماران طاعون‌ زده مراقبت کرد

انیمیشن «دِ کرودز»، درسی خوب درباره سازگاری

چرا حزب کمونیست چین اینقدر از روشنفکران می‌ترسد؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی