Search
Asset 2

زنان روستایی ایرانی از آمریکایی‌‏ها چاق‌‏ترند

بنا بر تحقیقات، زنان روستایی ایران از زنان روستایی آمریکا چاق‌‌‌‏ترند. (BEHROUZ MEHRI/AFP/Getty Images)
بنا بر تحقیقات، زنان روستایی ایران از زنان روستایی آمریکا چاق‌‌‌‏ترند. (BEHROUZ MEHRI/AFP/Getty Images)
بنا بر تحقیقات، زنان روستایی ایران از زنان روستایی آمریکا چاق‌‌‌‏ترند. (BEHROUZ MEHRI/AFP/Getty Images)

معاون وزیر بهداشت روز گذشته بر طبق تحقیقات انجام شده در روستاهای ایران از چاقی زنان روستایی کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی درباره‌‏ی چاقی زنان روستایی کشور گفت: «طی تحقیقی که در روستاهای استان گلستان در حال انجام است، زنان روستایی ایران از زنان روستایی آمریکا چاق‌‏تر بوده و چاقی مردان روستایی کشور نیز نزدیک به مردان آمریکایی است.»

این تحقیقات بر روی ۵۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۴۰ سال استان گلستان صورت گرفته است و بر مبنای آن ۶۲ درصد این افراد مشکل چاقی دارند. بر‌‏اساس این تحقیق، ۱۰ درصد از این افرادِ چاق، دارای بیماری دیابت و ۳۰ درصد آنان مبتلا به کبد چرب هستند.

درحال حاضر بیشترین شیوع سرطان مری در جهان را استان گلستان داراست و  یکی از دلایل آن چاقی عنوان شده است.

دکتر «رضا ملک زاده» درباره‌‏ی این آمار گفت: «چهار هزار و ۱۳۰ نفر از ۵۰ هزار نفر مورد مطالعه طی هشت سال جان خود را از دست دادند که ۵۰ درصد آنان به خاطر سکته‌‏های مغزی و قلبی و ۲۲ درصد نیز به دلیل سرطان فوت کردند. برخی از این افراد نیز به دلیل بیماری‌‏های مزمن کلیوی، ریوی و کبدی جان خود را از دست دادند.»

همچنین به گفته‌‏ی ملک زاده سالانه ایرانی‌‏ها ۱۰ سال عمر برباد رفته دارند به این معنی که ۱۰ سال زودتر جان خود را براثر بیماری‌‏های غیرواگیر به ویژه سکته‌‏های قلبی و مغزی از دست می‌‏دهند.

وی دوران حاملگی برای جنین را یکی از شرایط ابتلای فرد به بیماری‌‏های غیرواگیر (NCD) دانست و گفت: «علاوه بر ژنتیک، مسائل محیطی مانند آلودگی هوا، آب و غذا نیز در بروز بیماری‌‏های غیرواگیر موثر است و باید به شرایط قبل و بعد از بارداری برای پیشگیری از این بیماری‌‏ها توجه شود.»

وی در ادامه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌‏های غیرواگیر علاوه بر برنامه‌‏ریزی و بودجه برای ایجاد زیرساخت‌‏های مناسب در کشور، توجه به تغذیه، ورزش، آلودگی هوا و غذا را نیز مهم دانست.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی