Search
Asset 2

حمایت بیش از ۱۲۰ کشور از قطعنامه مجمع بهداشت جهانی که خواستار بررسی مستقل درخصوص ویروس کرونا است

سازمان بهداشت جهانی و ویروس کرونا پنهانکاری حزب کمونیست چین درباره ویروس کرونا حمایت استرالیا و بیش از صد و بیست کشور از قطعنامه تحقیق مجمع بهداشت جهانی
آرم سازمان بهداشت جهانی در مقر آنها در ژنو در 24 فوریه2020. (Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images)

نوشته مینگ‌هویی

مجمع بهداشت جهانی (WHA)، نهاد تصمیم‌گیری سازمان بهداشت جهانی، اخیراً قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار ارزیابی بی‌طرفانۀ واکنش‌ها به پاندمی ویروس کرونا است. این طرح توسط استرالیا و سایر کشورها پیشنهاد شده و مورد حمایت ۱۲۲ کشور قرار گرفته است، همانطور که در گاردین در روز ۱۸مه در مقاله‌ای با عنوان «استرالیا از حمایت جهانی در زمینۀ تحقیقات مستقل دربارۀ ویروس کرونا استقبال می‌کند» گزارش شد.

این بخشی از تلاش‌های روزافزون جامعه جهانی برای مسئول دانستن حزب کمونیست چین به‌خاطر سوء‌مدیریت شیوع ویروس است. در نتیجه ادامه پنهان‌کاری‌های و دروغ‌پردازی‌های اطلاعاتی‌اش، ۵ میلیون و ۴۰۰هزار نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و از ۲۳مه تعداد ۳۴۲هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایالات متحده که بیشترین تعداد ابتلا و مرگ و میر را گزارش کرده است، روابطش با رژیم کمونیستی چین را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در گزارشی که کاخ سفید در تاریخ ۲۰مه منتشر کرد، به تجزیه و تحلیل چگونگی سوء‌استفادۀ حکومت چین از جامعه آزاد برای تغییر مجدد سیستم بین‌المللی به نفع حزب پرداخت و راه‌ حلهایی برای این مسئله ارائه داد.

حمایت جهانی از تحقیقات دربارۀ ویروس کرونا

قطعنامه مجمع بهداشت جهانی از مدیر کل می‌خواهد تا «روند گام‌به‌گام ارزیابی بی‌طرفانه، مستقل و جامعی را اعمال کند، از جمله استفاده از سازوکارهای موجود آنطور که مقتضی است. این کار برای بررسی تجربه به‌دست آمده و درس‌های آموخته شده از واکنش بهداشت بین‌المللی با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی به کوید۱۹ و شامل مکانیسم‌های اثربخش در اختیار سازمان بهداشت جهانی می‌شود.»

این قطعنامه خواستار بررسی سیستماتیک واکنش جهان به کوید۱۹ است. براساس مقاله گاردین، این قطعنامه توسط ۱۲۲ کشور از جمله اعضای اتحادیه اروپا و گروه آفریقایی، انگلستان، روسیه، کانادا، استرالیا و نیوزلند حمایت شده است.

استرالیا یکی از اولین حامیان مالی است و وزیر امور خارجه این کشور ماریس پین گفت که این قطعنامه شامل سه عنصر اصلی است که دولت او به دنبال آن بوده است. یعنی بررسی باید «بی‌طرفانه، مستقل و جامع» باشد.

نخست وزیر نیوزلند، جاسیندا آردن در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفت که کشورش نیز از این حرکت حمایت می‌کند. «ما علاقه‌ای به سرزنش نداریم. ما به هیچ نوع تعقیب و محاکمه بدون دلایل کافی علاقه نداریم. ما فقط علاقه‌مندیم که بدانیم.»

چین در پاسخ به این قطعنامه، برای محصول غلات جو استرالیا ۸۰درصد تعرفه گمرکی اعلام کرد. وزیر کشاورزی فدرال استرالیا، دیوید لیتل‌پرود گفت استرالیا قصد ندارد وارد جنگ تجاری با چین شود و تلافی نمی‌کند.

در داخل چین، ارتش سایبری حزب کمونیست چین پیام‌های زیادی را دربارۀ این موضوع ارسال کرد. «آیا آنها [اتریش و ایالات متحده] از چین جدا خواهند شد؟» در پستی با ملی‌گرایی شدید آمده است: «بدون چین آنها چه خواهند خورد؟»

در تاریخ ۱۹مه ای‌بی‌سی نیوز در استرالیا گزارش داد که مجمع بهداشت جهانی بعداً به اتفاق آراء به‌طور رسمی این قطعنامه را به‌تصویب رساند. وزیر امور خارجه ماریس پین گفت: «ما در آغاز این روند هستیم و باید با سازمان بهداشت جهانی، با اعضای سازمان بهداشت جهانی همگام شویم تا ببینیم چه خواهد شد.»

وزیر امور خارجه آمریکا: ما دشمنی پکن با ملل آزاد را دست کم می‌گیریم

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در یک نشست مطبوعاتی در تاریخ ۲۰مه، خاطرنشان کرد: «توجه رسانه‌ها به خطرات فعلی پاندمی باعث از دست دادن تصویر بزرگتر از چالشی می‌شود که توسط حزب کمونیست چین ارائه شده است.»

او گفت: «از سال ۱۹۴۹ چین تحت کنترل و حکومت رژیم بی‌رحم و مستبد رژیم کمونیستی قرار گرفت. برای چند دهه فکر می‌کردیم که این رژیم از طریق تجارت، مبادلات علمی و گسترش دیپلماتیک، بیشتر شبیه ما خواهد شد و این امکان را برایشان فراهم می‌کند که در سازمان تجارت جهانی به‌عنوان کشوری توسعه‌یافته درآید. این اتفاق نیفتاد.»

او گفت: «ما تا حد زیادی میزان تخاصم ایدئولوژیکی و سیاسی پکن علیه کشورهای آزاد را دست کم گرفتیم. همه دنیا از این واقعیت آگاه می‌شوند.»

براساس گزارش پیو، ۶۶درصد از آمریکایی‌ها نگاه نامطلوبی به چین دارند که در نتیجۀ «از دست دادن شغل به‌خاطر چین و کسری تجارت» و نیز نقض حقوق بشر و تخریب محیط زیست است.

پمپئو خاطرنشان کرد که خصومت رژیم کمونیست چین با جهان آزاد در سرشتش نهفته است و «سرشت آن رژیم چیز جدیدی نیست.»

او افزود: «واکنش حزب کمونیست چین به شیوع کوید۱۹ در ووهان باعث شد که درک واقعی‌تر ما از چین کمونیست را سرعت ببخشد.»

گزارش کاخ سفید: ارزشی ندارد فقط برای نمادپردازی و زرق‌وبرق‌های بیهوده، با پکن ارتباط داشته باشیم

گزارش۱۶ صفحه‌ای کاخ سفید: «رویکرد استراتژیک ایالات متحده به جمهوری خلق چین» روابط دیپلماتیک با چین را از سال ۱۹۷۹ مرور کرده است. در این گزارش آمده: «سرعت توسعه اقتصادی جمهوری خلق چین و افزایش تعامل با جهان منجر به حصوصل شهروند‌محوری، حکومت آزاد و باز نشد. پکن آشکارا اذعان می‌کند که به‌دنبال تغییر قانون بین‌المللی برای همسویی با منافع و ایدئولوژی حزب کمونیست چین است.»

در این گزارش اشاره شده است که: «استفاده گستردۀ حکومت کمونیستی چین از قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی برای وادار کردن کشورها به کارهایی که خلاف میل‌شان است، به منافع حیاتی آمریکا آسیب می‌زند و حاکمیت و عزت کشورها و افراد در سراسر جهان را تضعیف می‌کند.»

این گزارش به استراتژی امنیت ملی ۲۰۱۷ ایالات متحده اشاره می‌کندکه هدف آن:

«۱- محافظت از مردم امریکا، میهن و روش زندگی آنها
۲- ارتقای رفاه آمریکا
۳- حفظ صلح از طریق قدرت و
۴- پیشبرد تأثیر آمریکا است.»

در نتیجه پاندمی ویروس کرونا، نرخ بیکاری در ایالات متحده به ۱۴.۷درصد رسیده که بالاتر از هر زمان دیگری از زمان رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ است.

مطالب دیگر:

تحقیقات نشان می‌دهد ماسک‌های تولید چین بهداشتی نیستند

درخواست جدی ترامپ از سازمان بهداشت جهانی برای خروج از سلطۀ چین

مشارکت با حزب کمونیست چین بازکردن جعبه پاندورا است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی