Search
Asset 2

سال نو چینی ۲۰۱۸: سال سگ

سال نو چینی ۲۰۱۸: سال سگ
(Milk-Bone)
سال نو چینی ۲۰۱۸: سال سگ
(Milk-Bone)

«وفادار، باهوش ، حساس و شجاع» کلماتی برای توصیف سال سگ؛ سال نو چینی ۲۰۱۸از روز جمعه، ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ مطابق با ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ آغاز می‌شود. حالا دیگر وقت کنار رفتن خروس فرا رسیده و نوبت سگ است که بهار را شروع کند.

دوره گردش دوازده ساله حیوانات زودیاک چینی (برج‌های دوازده‌گانه) مربوط به تقویم چینی بوده و سگ یازدهمین حیوان در دوازده صور‌فلکی چینی است.

این تقویم شامل موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ و خوک می‌شود.

نمادی خوش یمن

کلمه چینی پارس کردن سگ汪汪(وانگ وانگ) است. به نظر می‌رسد دقیقا همصدای این کلمه چینی 旺旺 است که معنای «کامیابی یا خوشبختی» را در چینی دارد. اگر سگی به طور اتفاقی به خانه‌ای بیاید‌، به عنوان نمادی خوش یمن در نظر گرفته می‌شود.‌ بنابراین، بسیاری از چینی‌ها انتظار دارند که سال سگ سال خوبی باشد.

از سگ در زبان انگلیسی برای توصیف خصوصیات انسانی استفاده می‌شود. «سگ خوش شانس» برای یک فرد خوش شانس، «سگ برتر» برای شخص قدرتمند، «سگ دریایی» برای ملوان با تجربه، «سگ بزرگ» برای محافظ شخصی و غیره است. عبارات دیگر «مثل سگ کار کردن» به معنی سخت کار کردن، « کمک کردن به یک سگ چلاق بالای نردبان» به معنی کمک به موقع است، «مثل سگ پوشیدن» به معنای خود‌نمایی کردن‌، «هر سگی روز خودش را دارد» به معنی در انتظار بخت و اقبال بودن است.

گرچه در ادبیات چینی عبارات مثبت زیادی درباره سگ‌ها وجود ندارد، سگ‌ها در نقاشی‌های اولیه پس از زمان سلسله تانگ همراه زنان طی دوره ۶۱۸-۹۰۷ پس از میلاد برای نشان دادن یک زندگی آسوده و راحت پدیدار شدند. در شعر «بازگشت به مزرعه من» تائو یوان مینگ ۳۶۵-۴۲۷ پس از میلاد، یکی از بزرگترین شاعران دوره سلسله چین شرقی و لیو‌سانگ، بیت‌های زیر وجود دارد:

暧暧远人村,依依墟里烟。
狗吠深巷中,鸡鸣桑树颠。

روستا از دوردست، مبهم و کم نور از جایی نمایان می‌شود

با دود برخاسته از دودکش‌ها در هوا

در خطوط مرزیشهر، سگی ولگرد پارس می‌کند

در میان درختان توت کلاغی غار غار می‌‏کند

شاعر تصویری واضح از یک زندگی بی‌دغدغه و پر جنب و جوش روستایی نشان داده است.

پیوند عمیق با انسان

سگ‌ها از همان زمان ابتدای جوامع، نقش‌های زیادی را مانند همراهی، شکار، محافظت از گله‌ها، کشیدن بار، نگهبانی، کمک به افراد نابینا و پلیس و غیره برای مردم ایفا کرده‌اند. برای قرن‌ها، سگ‌ها دوستان خوبی برای انسان‌ها بوده‌اند.

آن‌ها شجاعانه از افراد نیازمند دفاع ‌و به آن‌ها کمک می‌کنند.‌ اعتقاد بر این است که سگ‌ها قادر به درک روح انسان هستند و از صاحبی که با آن‌پیوند عمیقی داشته باشند، اطاعت می‌کنند .سگ‌ها وفادارترین، وظیفه شناس‌‏ترین و شجاع‌‏ترین دوست انسان شناخته شده‌اند.

ملموس‌ترین آن داستان سگی بنام هچیکواست که پس از مرگ صاحبش هر روز فداکارانه برای بیش از نه سال جلوی ایستگاه توکیو برای بازگشت وی منتظر بود.هچیکو در ۱۰ نوامبر ۱۹۲۳ متولد و در ۸ مارس ۱۹۳۴ درگذشت. «اونو» صاحب وی، استاد دانشگاه در توکیو بود. آن‌ها دوستان خوبی بودند و هر روز بعد از کارِ اونو همدیگر را در ایستگاه شیبویا ملاقات می‌کردند. اونو سال ۱۹۲۵ (سال ۱۳۰۳ شمسی) بر اثر خونریزی مغزی در دانشگاه از دنیا رفت و هرگز بازنگشت. سگ که نمی‌دانست صاحبش مرده‌ هر روز در همان مکان منتظر بازگشت او بود.وفاداری سگ به صاحب خود، قلب بسیاری از مردم ژاپن و جهان را تحت تاثیر قرار داد. به افتخار وفاداری هچیکو، در ۱۹۳۴ در مقابل ایستگاه شیبویا یک مجسمه برنزی از او ساخته شد.

«آنجل» سگ «آستین فورمن»، پسر ۱۱ ساله کانادایی را از حمله یک شیر کوهستان نجات داد. هنگامی که پسر در حیاط بازی می‌‏کرد ناگهان شیر ظاهر شد. سگ برای‌دفاع کردن جلوی شیر پرید تا این که آستین توانست خودش را به داخل خانه برساند. پس از آن خانواده با‌ پلیس تماس گرفتند و درخواست کمک کردند. سگ شجاع در مبارزه با شیر کوهستان مجروح شد، اما خیلی زود بهبود یافت. پس از آن خانواده حتی بیشتر از همیشه قدر او را می‌دانند.
عبارات تبریک برای سال سگ

در سال نو، برای مردم چین ارسال پیام ‌و کارت تبریک برای خویشاوندان، دوستان، شرکای تجاری، مشتریان و سرمایه گذاران مهم است. ‌مردم چین از دریافت این نوع پیام‌‏ها بسیار خوشحال می‌شوند و معمولا فورا به آن پاسخ می‌دهند. امروزه فرستادن تبریک سال نو از طریق رسانه‌های اجتماعی نیز بسیار رایج‌شده است.

در زیر برخی از رایج‌ترین تبریک‌های سال نو برای سال سگ را مرور می‌‏کنیم:

در سال سگ خوشبخت شوید.

سگ برای شما سالی پر بار به ارمغان می‌‏اورد!

در سال سگ شاداب و سلامت باشید!

سگ خوش شانس بهار را برای شما به ارمغان می‌‏آورد!

سال سگ است و بخت و اقبال خوب به شما رو می‌کند!

(امیدوارم) در سال سگ خوشبختی و شانس در خانه شما را بزند.

مطالب دیگر:

برای پیوند عضو هرگز به چین سفر نکنید !

کره شمالی، مقصد نفت‌کش‌های کدام کشور است؟

پیام‌رسان « وی‌ چت » به شدت ناامن است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی