Search
Asset 2

سال ۲۰۱۵ چینی: سال بز

سال بز، سالی شادی‌‎بخش!
سال بز، سالی شادی‌‎بخش! (Jane Ku/Epoch Times)
سال بز، سالی شادی‌‎بخش!
سال بز، سالی شادی‌‎بخش! (Jane Ku/Epoch Times)

 

۱۹ فوریه‎ی امسال آغاز سال نوی چینی است. امسال در برج فلکی چینی، سال بز است.

برای چینی‎های سراسر جهان، سال نوی چینی از مهم‎ترین جشنواره‎ها محسوب می‎شود. سال نوی چینی همانند سال نوی شمسی نشان‎دهنده‎ی زمانی برای تأمل، تصمیم‎گیری و داشتن امید برای سال پیش رو است.

جشن‌های سال نوی چینی حدود ۱۶ روز طول می‎کشید که از شب سال نو آغاز شده و تا جشن فانوس در پانزدهمین روز از اولین ماه قمری ادامه دارد.

تقویم قمری چینی ترکیبی‎از چرخه‎ی ماه و موقعیت خورشید است. بنابراین، براساس تقویم قمری سنتی چینی، اولین روز از سال قمری چینی ممکن است یکی از روزهای میان اواخر ژانویه تا اواسط فوریه باشد.

مردم چین از سال ۲۶۰۰ قبل‎از میلاد یعنی در زمان «هوانگ دی»، امپراطور زرد افسانه‎ای که اولین چرخه‎ی برج فلکی چینی را آغاز کرد، از این تقویم استفاده می‎کردند.

برطبق افسانه‎ها، هوانگ دی (امپراطور زرد)، نام هر سال را در یک چرخه‎ی ۱۲ ساله، نام یکی‎از حیوانات موش، گاو نر، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک گذاشت.

سال فرخنده و مبارک بز!
سال فرخنده و مبارک بز! (Catherine Chang/Epoch Times)

هم‌نشینی‎های خوب

علامت چینی 羊 (یانگ) که به‎طور کلی به‎معنای بز، گوسفند و یا قوچ است، به‎عنوان نمادی از فرخندگی، خوش‎شانسی و صلح در‎نظر گرفته می‎شود. از زمان‎های قدیم، مردم از羊 به‎عنوان نماد خوش‎خویی استفاده می‎کرده‎اند.

نماد 羊 در میان دیگر نماد‎ها پرطرفدارتر است و چینی‎ها آن را بیش‎تر دوست دارند و به‌طور کلی نشانه‎ی مهربانی، آرامش و طبیعتی آرام است و منبع بسیاری از چیزهایی است که برای نوع بشر مفید است.

نماد 羊 با چیزهای خوبی درارتباط است. به این ترتیب، در بسیاری از نشانه‎ها و علامت‎های چینی که به معنای مفید بودن باشند، استفاده می‎شود.

دوازده نشانه‎ی بروج فلکی چینی: موش، گاو نر، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک.
دوازده نشانه‎ی بروج فلکی چینی: موش، گاو نر، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک. (Zhiching Chen/Epoch Times)

در اینجا چند نشانه که به 羊 مربوط می‎شوند، آورده شده است.

祥 (شیانگ)، به‎معنای خوش‌خویی و مهربانی. در سمت راست آن نماد羊 قرار دارد.

善 (شَن)، به‎معنای نیک‎خواهی و شفقت. در قسمت بالای آن نماد 羊 قرار دارد.

義 (یی)، به‎معنای درست‎کاری و عدالت. در قسمت بالای آن نماد 羊 قرار دارد.

美 (مِی)، به‎معنای کمال و زیبایی. در قسمت بالای آن نماد 羊 قرار دارد.

鮮 (شیان)، به‎معنای تازه و خوش‌مزه. در سمت راست آن نماد羊 قرار دارد.

نشانه‌ی بز

بز، هشتمین علامت در برج فلکی چینی است. اگر متولد سال‌های ۱۹۳۱، ۱۹۴۳، ۱۹۵۵، ۱۹۶۷، ۱۹۷۹، ۱۹۹۱، ۲۰۰۳ و یا ۲۰۱۵ میلادی هستید، احتمالاً نشانه‎ی برج فلکی‎تان، بز خواهد بود. هرچند، درنظرگرفتن روز تولدتان درصورتی‌که در ژانویه یا فوریه باشد، با‎توجه به اولین روز سال نوی چینی مهم خواهد بود.

از زمان‌های قدیم، بز و گوسفند ارتباط نزدیکی با امرار معاش مردم چین داشته است. گوشت و شیر آن بسیار مغذی است و از پشم آن برای درست کردن پارچه‌هایی بسیار سبک و نرم استفاده می‎شد. همچنین، مردم چین آموخته بودند که از پشم گوسفند و بز برای ساختن قلم‎مو و از پوست آن برای گرم کردن استفاده کنند.

همانند گوسفند/ بز که حیواناتی آرام و اهلی هستند، متولیدن سال بز نیز انسان‎هایی آرام هستند. آن‌ها دارای شخصیتی آرام، کم‌حرف و محتاط هستند. آن‌ها آسان‌گیر و بی‌قیدند و همیشه در پشت صحنه بوده و از مورد توجه قرار گرفتن گریزانند. این افراد از زندگی آرام و فردی خود لذت می‎برند.

بارزترین ویژگی بز/گوسفند، صلح‎جو بودن آن‌ها است. همانند آن‌ها، متولدین سال بز، شخصیتی صلح‌جو دارند و از اختلاف و درگیری دوری می‎کنند.

طولانیترین جشنواره همراه‎با بزرگ‌ترین جشن

سال نوی چینی، «جشنواره‎ی بهار» نیز نامیده می‎شود که مهم‌ترین و طولانی‎ترین جشنواره‎ی چینی محسوب می‎شود.

جشن، معمولاً از اولین روز سال نو شروع می‎شود و تا جشنواره‎ی فانوس یعنی پانزدهمین روز از اولین ماه قمری در تقویم چینی، به‎مدت دو هفته ادامه می‎یابد. بنابراین تصور عظمت این جشن طولانی مشکل است.

سال نوی چینی، همراه ‎با آداب و رسوم مختلفی است. خانواده‎ها برای راندن بدبختی و بدشانسی، خانه‎تکانی می‎کنند.

در‌ها و پنجره‎ها با کاغذهای قرمز رنگ و ابیات شعر تزئین می‎شوند؛ اشعاری که بیان‎کننده‎ی شادی و امید در سال جدید هستند.

آتش‌‎بازی، ترقه‎بازی، بسته‎بندی‎های قرمز، رقص شیر، رقص اژدها و فانوس از دیگر آداب و رسوم سنتی رایج در طول دوره‎ی سال نوی چینی است که مشاهده شده است.

خانواده‎ها در شب سال نو دور هم جمع شده و شام می‎خورند. یکی‎از خصوصیات این ایام دیدار از خویشاوندان است.

برج فلکی خود را پیدا کنید!
برج فلکی خود را پیدا کنید! (Lilly Wang/Epoch Times)

تبریک سال نو برای سال بز

با شروع سال نوی چینی این فرصت را دارید تا کینه‌ها را کنار بگذارید و برای هم آرزوی آرامش، سلامت و شادی کنید. در طول این زمان، چینی‎ها در هنگام دیدار از یک‎دیگر، آرزوهای خوب برای هم می‎کنند. در این‎جا برخی از محبوب‎ترین تبریک‎ها در سال بز آورده شده است.

سال شادی داشته باشید! (喜洋洋، xǐyánɡyánɡ)

آرامش و سلامتی را برای‌تان در سال بز آرزو دارم. (羊年 安康، yánɡniánānkāng)

سه بز در هماهنگی باشد! (三陽 開泰، sānyánɡkāitài)

سال بز مبارک! (羊年吉祥, yánɡniánjíxiáng)

همیشه شاد باشید! (幸福伴你同行,xìngfúbànnǐtóngxíng)

سال بز بر همه مبارک!

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‎شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی