Search
Asset 2

سردرگمی مقامات جمهوری اسلامی در موضع‌گیری مقابل اقدامات چین

(NOEL CELIS/POOL/AFP via Getty Images)
(NOEL CELIS/POOL/AFP via Getty Images)

سردرگمی جمهوری اسلامی در واکنش و موضع‌گیری مقابل مقام‌های چینی به دنبال همراهی پکن با کشورهای عربی دررابطه با جزایر سه‌گانه ایران باعث شده که برخی از مقام‌های حکومت در تهران اظهارات ضدونقیضی در این خصوص بیان کنند.

در همین رابطه، دو تن از مقام‌های حکومت که در برنامه‌ای با حضور سفرا، مقامات سیاسی جمهوری اسلامی و مدیران چند اندیشکده خارجی شرکت کرده بودند، اظهاراتی متناقض مطرح کردند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این مراسم با اذعان به خطا بودن همسویی چین با کشورهای عربی مدعی شد که مقامات ذی‌ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با مسئولان ایران و همچنین دیدارهای سفیر ایران در چین با مقامات این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کردند.

هم‌زمان در همین مراسم، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و مشاور علی خامنه‌ای، از چین انتقاد  کرد و خواستار جبران خطای صورت گرفته شد.

وی گفت: خطای چینی‌ها به مثابه این بود که ما بیاییم در مورد وضعیت تایوان که جزو خاک چین است اظهار نظر کنیم و قطعا این موضوع مورد خرسندی چینی‌ها نیست.

شایان ذکر است که کمال خرازی تمامیت ارضی کشور مستقل و دموکراتیک تایوان را که دارای رئیس جمهور مردمی و واحد پول مستقل است، نادیده گرفت و کشور تایوان را جزو قلمرو چین دانست؛ اظهاراتی که موجب خرسندی مقامات حزب کمونیست چین می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امیدواریم دیگر چنین خطاهایی از سوی چینی‌ها رخ ندهد و به صورت کامل خطای صورت گرفته جبران شود.

این سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی مطرح شد که چند روز پیش ابراهیم رئیسی در دیدار با معاون نخست‌وزیر چین در تهران ضمن ابراز گلایه‌مندی از «برخی مواضع مطرح شده در سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به منطقه» خواستار جبران این موضع‌گیری شد، اما معاون نخست‌وزیر چین در اظهاراتی مبهم از پاسخ‌دهی مستقیم طفره رفت و عنوان کرد که چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی