Search
Asset 2

سنای آمریکا خواستار تحریم چین به خاطر آزار و اذیت مسلمانان شد

مسلمانان در چین؛ قربانی سرقت اعضای بدن
کودکی اویغوری و مأمور پلیس در شهر کاشغر استان شین‌جیانگ (Kevin Frayer/Getty Images)

رهبر اکثریت سنای آمریکا روز پنج شنبه گفت که انتظار دارد سنا به زودی برای تصویب طرحی اقدام کند که از دولت ترامپ می‌خواهد واکنش خود را نسبت به سرکوب اقلیت مسلمان چین سختگیرانه‌تر کند.

به گزارش رویترز، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا افزود این طرح دوحزبی که از سوی مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه مطرح شده، از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا می‌خواهد که «علیه مسئولان این سرکوب از تحریم‌های هدفمند استفاده کند». یک منبع آگاه گفته است، رای‌گیری درخصوص این طرح ممکن است به زودی و طی روزهای آتی انجام گیرد؛ اما احتمال به تاخیر افتادن آن هم هست.

مک‌کانل در سخنرانی خود در برابر نمایندگان سنا گفت پیش‌بینی‌می‌کنم که سنا به زودی طرح «سیاست حقوق بشر اویغورِ» سناتور روبیو را تصویب کند. دفتر روبیو ابراز امیدواری کرد که این طرح به زودی به اتفاق آرا به تصویب برسد اما جزییاتی را درباره زمان رای‌گیری ارائه نکرد.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گزارش داده است که دست کم یک میلیون نماینده اقلیت‌های قومی در اردوگاه‌هایی در منطقه مسلمان‌نشین سین کیانگ چین حبس شده‌اند.

در نوامبر سال ۲۰۱۸، طی بیانیه‌ای که توسط ۲۷۸ پژوهشگر، متخصص و استاد دانشگاه از ۲۶ کشور دنیا به امضا رسیده است، از پکن خواسته ‌شد که بازداشتگاه‌های گسترده خود در منطقه مسلمان نشین اویغور که با هدف سرکوب‌های مذهبی و قومی تأسیس شده است را تعطیل کند.

واشنگتن پُست چندب پبس نیز به نقل از یک زن مسلمان چینی به نام رقیه که مدتی است موفق شده از اردوگاه دولتی چین بگریزد، می‌نویسد تمام مسلمانان اویغور زیر ۳۵ سال (چه زن و چه مرد) از سوی ماموران دولتی چین مورد تجاوز و آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

گلریز ۳۸ ساله نیز که به قزاقستان فرار کرده می‌گوید پزشکانی در زندان مسئول انجام سقط جنین اجباری بوده‌اند. یک بازداشتی سابق هم گفته که ماموران چینی برای آزار دادن مسلمانان اویغور آنان را مجبور به خوردن گوشت خوک کرده بودند که از نظر مسلمانان حرام است.

برخی از مسلمانان چینی فاش کرده‌اند که دولت چین به طور سیستماتیک از طریق وادار ساختن آنان به سقط جنین، عقیم‌سازی با استفاده از پسماندهای فلفل و تجاوز به زنان مسلمان اویغور سعی در نابودسازی جمعیت مسلمان آن کشور دارد.

این افشاگری‌ها پس از آن صورت گرفته که برخی رسانه‌ها عکس‌هایی از بازداشتی‌های اویغور در وضعیت چشم بسته در یکی از اردوگاه‌های اجباری در چین منتشر شد.

رویترز می‌گوید در ماه سپتامبر مشخص شد که مقامات چین اقدام به از بین بردن مساجد و مناره ها در برخی استان های چین و حتی مغولستان نموده‌اند. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که توسط خبرگزاری فرانسه بررسی شده، دولت چین از سال ۲۰۱۴ تا کنون دست‌کم ۴۵ قبرستان اویغورها را از بین برده است، با این هدف که آثار فرهنگ اسلامی در این کشور از بین برود.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی