Search
Asset 2

بایدن فرمان وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران را تمدید می‌کند

فرمان وضعیت اضطراری ملی طبق اطلاعیه کاخ سفید، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه فرمان وضعیت اضطراری ملی را در مورد ایران برای یک سال دیگر
(Al Drago-Pool/Getty Images)

طبق اطلاعیه کاخ سفید، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه فرمان وضعیت اضطراری ملی را در مورد ایران برای یک سال دیگر تمدید کرد.

بایدن در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان (کالیفرنیا) و کاملا هریس،  رئیس مجلس سنا گفت که او در حال تمدید فرمان وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران است. اعلامیه اضطراری اولیه بیل کلینتون در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ در قالب فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ صادر شد.

بایدن نوشت: «اقدامات و سیاست‌های دولت ایران همچنان تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است… به همین دلایل، من تشخیص داده‌ام که ضروری است که وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در دستورالعمل ۱۲۹۵۷ در مورد ایران را ادامه داده و تحریم‌های جامع علیه ایران را برای پاسخگویی به این تهدید به قوت خود حفظ کنیم.»

اعلامیه بایدن برای ادامه وضعیت اضطراری ملی به‌طور موثر خاتمه آن را که طبق بخش ۲۰۲ (d) قانون وضعیت اضطراری ملی در سالگرد اعلام آن اتفاق می‌افتد،  لغو می‌کند.

این اقدام بایدن پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده در اواخر فوریه حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرد و سایت‌های مرتبط با گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت رژیم ایران را هدف قرار داد.

پنتاگون اعلام کرد که این حملات در پاسخ به حملات اخیر علیه اهداف آمریکا و ائتلاف در عراق بوده است. دولت بایدن گفت که گمان می‌رود گروه‌های شبه نظامی شیعه در این حملات نقش داشته باشند.

ایران داشتن نقش در حملات عراق را رد کرد.

در تاریخ ۳ مارس، حداقل ۱۰ موشک به سمت پایگاه عراقی شلیک شد که محل استقرار نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای ائتلاف در غرب عراق بود. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که یک پیمانکار آمریکایی در حین حمله در هنگام پناه بردن دچار عارضه قلبی شد و درگذشت. کربی گفت که ایالات متحده هنوز نمی‌تواند مسئولیت حمله را به کسی نسبت دهد و هیچ کس مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است.

مطالب دیگر:

مهاجرین در مرز مکزیک-آمریکا: «بایدن! لطفا بگذار وارد شویم»

پمپئو: شاید در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم، همیشه آماده مبارزه‌ هستم

کارشناس سیاست خارجی: رویکرد دولت بایدن به چین از همان نوع لفاظی‌های توخالی قدیمی است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی