Search
Asset 2

مخترع پرتغالی: شرکت هوآوی طرح دوربین ۳۶۰ درجۀ من را دزدیده است

روی پدرو اولیورا، گواهی ثبت اختراع خود در خصوص دوربین ۳۶۰ درجه ویژه گوشی موبایل را به خبرنگاران نشان می‌دهد. (Supplied)
روی پدرو اولیورا، گواهی ثبت اختراع خود در خصوص دوربین ۳۶۰ درجه ویژه گوشی موبایل را به خبرنگاران نشان می‌دهد. (Supplied)
روی پدرو اولیورا، گواهی ثبت اختراع خود در خصوص دوربین ۳۶۰ درجه ویژه گوشی موبایل را به خبرنگاران نشان می‌دهد. (Supplied)

یک مخترع و کارآفرین پرتغالی ادعا می‌کند که شرکت چینی هوآوی، فناوری دوربین ۳۶۰ درجه را از وی سرقت کرده، به همین دلیل وی از این شرکت شکایت کرده است.

آقای «روی پدرو اولیورا»، مدیرعامل شرکت چندرسانه‌ای ایمَجی‌نیو، با ارائه مدارک و شواهدی مدعی است که طرح و اختراع دوربین ۳۶۰ درجه‌ای که هوآوی تحت عنوان «ای‌ان ویژن» روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کرده است متعلق به وی بوده است.

وی با ارائه گواهی ثبت اختراع خود به خبرنگار اپک تایمز، می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ به آمریکا سفر کرد تا با شرکت‌های مختلف عرضه اختراع خود مذاکره کند. در این میان با نمایندگانی از شرکت هوآوی گفتگو کرد و طرح خود را به همراه نقشه‌های مربوطه به آنها ارائه داد و حتی پیش نویس یک قرارداد محرمانه نیز در این خصوص تهیه شد.

در نهایت نمایندگان هوآوی اقدام به عقد نهایی قرارداد نکردند و مذاکرات را نیمه کاره رها کردند.

پس از گذشت حدود سه سال، اولویرا از طریق تماس یکی از دوستان خود مطلع شد که شرکت هوآوی در تبلیغات گوشی‌های جدید خود دوربین ۳۶۰ درجه‌ای به نام EnVizion نصب شده روی این گوشی‌ها را معرفی کرده است که دقیقاً همان طرح و اختراع وی بوده است که پیش‌تر به هوآوی معرفی کرده بود و حتی با همان قیمت مطرح شده در مذاکرت معرفی شده است.

پس از آن آقای اولویرا با صرف هزینه‌هایی گزاف اقدام به گرفتن وکیل برای اقامه دعوی علیه این شرکت چینی می‌کند و حتی مجبور می‌شود خانه خود را بفروشد تا بتواند مخارج اخذ وکیل را بپردازد.

در نهایت پرونده‌ای در این خصوص در دادگاهی در تگزاس تشکیل می‌گردد که طرف چینی تاکنون از طرق مختلف توانسته به نفع خود اتلاف وقت کند.

پیش از این هوآوی در دادگاهی متهم به سرقت فناوری و اسرار تجاری، شرکتی به نام تی‌موبایل شد. این اتهام در خصوص رباتی به نام «تاپی» بود که شرکت تی‌موبایل برای تست دوام گوشی‌های هوشمند طراحی کرده بود.

در سال‌های اخیر شرکت چینی هوآوی به دلیل جرایم مختلفی که مرتکب شده است و نیز به اتهام فعالیت‌های جاسوسی‌اش در سراسر دنیا، همواره در سرخط رسانه‌ها مطرح بوده است.

سال گذشته مقامات قضایی آمریکا، مدیر مالی هوآوی و این شرکت را به ۱۳ فقره جرم در زمینه تقلب در امور بانکی و دور زدن تحریم‌هایی که آمریکا علیه دیگر کشورها وضع کرده است، متهم کرد.

همچنین نیوزیلند پیشنهاد هوآوی مبنی بر ارائه نسل پنجم اینترنت را به دلیل خطرات امنیت ملی رد و استرالیا نیز تأمین تجهیزات ارائه نسل پنجم اینترنت توسط هوآوی را به دلایل امنیتی منع کرد. از سویی دیگر انگلستان نیز استفاده از تجهیزات چینی در زیرساخت‌های مخابراتی این کشور را به دلایل امنیتی منع کرده است.

در فرانسه نیز قانون گذاران تلاش دارند با تصویب لایحه‌ای در مجلس به نیروهای امنیتی خود اختیار دهند که تجهیزات اپراتورهای مخابراتی را با هدف پرهیز از احتمال استفاده از فناوری‌های شرکت چینی هوآوی، تحت کنترل و نظارت قرار دهند تا به این شکل از خطر جاسوسی چینی‌ها در امان باشند.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گزارشی گفته است که فناوری‌های تجاری چینی ابزار حکومت کمونیست چین برای جاسوسی است.

مطالب دیگر:

نیک‌خواهی و درستکاری یک امپراتور بزرگ

با وجود سانسور رسانه‌های اجتماعی، چرا هنوز برخی از افراد در تزریق واکسن تردید دارند؟

می‌خواهید گوشی چینی هوآوی بخرید؟ دست نگه دارید !

برای پیوند عضو به چین سفر نکنید !

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی