Search
Asset 2

نوروز و خانه تکانی

نوروز و خانه تکانی

نوروز و خانه تکانی

 

فصل بهار، تغییرات آب و هوا، عید نوروز و آداب و رسوم خاص آن می‌‏تواند در بهبود خلق وخوی و بهداشت روانی فرد تاثیر داشته باشد. هم چنین موجی از شادی و نشاط را در بین مردم ایجاد می‌‏کند.

یکی از این آداب و رسوم عید نوروز خانه تکانی است. این سنت پسندیده، اولین مشخصه نزیک شدن به سال نو است.

گردگیری و نظافت، نظم دادن به وسایل خانه، تغییر دکوراسیون منزل و دور ریختن اشیاء کهنه تاثیر مثبتی بر روحیه افراد دارد. این امور نه تنها زندگی را از یکنواختی خارج کرده و در پیشگیری از خمودی و افسردگی بسیار موثر است بلکه چون افراد برای تغییر و نو شدن دست به انتخاب زده و بر طبق انتخابشان عمل می‌‏کنند، یک نوع تایید خود، احساس ارزشمندی و خودکارآمدی را در آنان ایجاد می‌‏کند.

همچنین همکاری اعضای خانواده در خانه تکانی، موجب گرم شدن کانون خانواده می‌‏شود. کوشش خانواده برای تمیز کردن خانه، یک فعالیت دسته جمعی مفیدی است که آنها را دور هم جمع کرده و همدلی را ایجاد می‌‏کند.

اما نباید فراموش شود که خانه تکانی اصلی، تغییر و تحول در رفتارها، پاک شدن دل‌‏ها از کینه و کدورت است.

برخی روانشناسان توصیه می‌‏کنند که همراه با خانه تکانی و نظافت منزل، خانه تکانی ذهنی نیز انجام شود. آنان در تحلیل کارکردهای این سنت پسندیده معتقدند خانه تکانی به افراد جرات رهایی از وابستگی را می‌‏دهد و فرصت دور ریختن خاطرات بدی که در ذهن خود بایگانی کرده‌‏اند، را ایجاد می‌‏کند.

پس ذهن و دلتان را گردگیری کنید. کدورت‌‏ها را دور بریزید. با خاطرات بد خداحافظی کنید. دیگران را ببخشید و کینه‌‏ها را به زباله‌‏دانی پرت کنید و از شر آنها رها شوید.

همراه با حس طراوت و شادابی حاصل از پاکی و نظافت منزل، به فکر ایجاد انرژی مثبت برای خود و اطرافیانتان باشید.

مطالب دیگر:

دو هزار سال تاریخ در قلب قلعه اختیارالدین (همراه با عکس)

فالون دافا، تمرینی معجزه‌‏آسا برای سلامتی جسم و ذهن

چه کسی می‌‌‏داند قطعات این پازل مربوط به کجاست؟ ( براساس داستان واقعی)

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی