Search
Asset 2

نگرانی پکن از افشای آزار و اذیت مسلمانان چین در اردوگاه‌های بازداشت

(PUNIT PARANJPE/AFP via Getty Images)
(PUNIT PARANJPE/AFP via Getty Images)
(PUNIT PARANJPE/AFP via Getty Images)

به گفته منابع مطلع، دولت منطقه‌ای در غرب چین در حال حذف داده‌ها، از بین بردن اسناد و تشدید کنترل اطلاعات است و برگزاری جلساتی سطح بالا در واکنش به نشت اسناد طبقه‌بندی شده درباره اردوگاه‌های بازداشت جمعی مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های عمدتاً مسلمان است.

به گزارش آسوشیتدپرس، منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، می‌گویند مقامات عالی‌رتبه در مورد چگونگی پاسخ به این نشت اطلاعاتی در جلسات دفتر مرکزی حزب کمونیست چین در اورومچی، مرکز سین‌کیانگ، بحث کردند.

این اقدامات پس از آن روی داد که ماه گذشته انتشار اسنادی توسط انجمن بین المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی برای نخستین بار نحوه زندانی شدن صدها هزار مسلمان در چین، و تلاش برای مجازات، شستشوی مغزی و تلقین آموزه‌های کمونیستی به آنان را به تشریح نشان داد. این اسناد توسط آسوشیتدپرس در روز ۲۵ نوامبر منتشر شد.

دولت چین ادعا می‌کند که اردوگاه‌هایی که در سه سال گذشته در منطقه سین کیانگ احداث شده، برای آگاه‌سازی داوطلبانه مسلمانان در برابر افراط ‌گرایی است. اما انتشار این اسناد، ادعای چین را رد می‌کند.

در آگوست سال ۲۰۱۸ ، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گزارش داد که دست کم یک میلیون نماینده اقلیت‌های قومی در اردوگاه‌هایی در منطقه مسلمان‌نشین سین کیانگ چین حبس شده‌اند.

اسناد، وضعیت غیرعادی بازداشت افراد را تایید می‌کنند. در یکی از این اسناد آمده است که در سال ۲۰۱۷، به مدت یک هفته ۱۵ هزار فرد از جنوب شین جیانگ به اردوگاه‌ها اعزام شدند.

سوفی ریچاردسون، مسئول بخش چین در سازمان دیده بان حقوق بشر گفته این یادداشت افشاشده، باید توسط دادستان‌هان مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود این یک مدرک عملی است که نقض فاحش حقوق بشر را نشان می‌دهد.

یادداشت یادشده تصریح می‌کند که بازداشتی‌ها فقط زمانی آزاد می‌شوند که ثابت کنند رفتار، عقاید و زبان‌شان را تغییر داده‌اند. بن امرسون، وکیل سرشناس حقوق بشر، گفته است در اردوگاه‌ها سعی می‌شود که هویت مردم تغییر داده شود.

کمی‌ پیش‌تر واشنگتن پست نیز به نقل از یک زن مسلمان چینی به نام رقیه که مدتی است موفق شده از اردوگاه دولتی چین بگریزد، می‌نویسد تمام مسلمانان اویغور زیر ۳۵ سال ( چه زن و چه مرد ) از سوی ماموران دولتی چین مورد تجاوز و آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

رقیه در سال ۲۰۰۹ بازداشت شده بود و پیش از فرار به ترکیه چهار سال در آنجا بود. رقیه گفته است که زندانبانان چینی پیش از تجاوز، کیسه‌ای بر سر فرد می‌گذاشتند. همچنین، آنان مدعی شده‌اند که سقط جنین اجباری زنان بازداشت شده باردار به شیوه‌ای بی‌رحمانه صورت گرفته است.

برخی از مسلمانان چینی فاش کرده‌اند که دولت چین به طور سیستماتیک از طریق وادار ساختن آنان به سقط جنین، عقیم‌سازی با استفاده از پسماندهای فلفل و تجاوز به زنان مسلمان اویغور سعی در نابودسازی جمعیت مسلمان آن کشور دارد.

این افشاگری‌ها پس از آن صورت گرفته که اخیرا عکس‌هایی از بازداشتی‌های اویغور در وضعیت چشم بسته در یکی از اردوگاه‌های اجباری در چین منتشر شد.

گلریز ۳۸ ساله نیز که به آلماتی قزاقستان فرار کرده می‌گوید پزشکانی در زندان مسئول انجام سقط جنین اجباری بوده‌اند. یک بارداشتی سابق گفته که ماموران چینی برای آزار دادن مسلمانان اویغور آنان را مجبور به خوردن گوشت خوک کرده بودند که از نظر مسلمانان حرام است.

در نوامبر سال گذشته میلادی، طی بیانیه‌ای که توسط ۲۷۸ پژوهشگر، متخصص و استاد دانشگاه از ۲۶ کشور دنیا به امضا رسیده است، از پکن خواسته ‌شد که بازداشتگاه‌های گسترده خود در منطقه مسلمان نشین اویغور که با هدف سرکوب‌های مذهبی و قومی تأسیس شده است را تعطیل کند.

این بیانیه تشریح می‌کند که چگونه بیش از یک میلیون نفر در اردوگاه‌ها، بدون محاکمه بازداشت شده‌اند و تحت شکنجه، فشارهای روانی و تجاوز قرار گرفتند تا به این طریق زبان مادری، باورهای مذهبی و شیوه‌های فرهنگی خود را رها کنند.

رویترز می‌گوید در ماه سپتامبر مشخص شد که مقامات چین اقدام به از بین بردن مساجد و مناره ها در برخی استان های چین و حتی مغولستان نموده‌اند. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که توسط خبرگزاری فرانسه بررسی شده، دولت چین از سال ۲۰۱۴ تا کنون دست‌کم ۴۵ قبرستان اویغورها را از بین برده است، با این هدف که آثار فرهنگ اسلامی در این کشور از بین برود.

صالح خدایار از اهالی اویغور درباره تخریب قبرستان‌ها به رویترز می‌گوید « اینها همه بخشی از فعالیت‌های دولت چین برای ریشه‌کن کردن هرگونه نشانه از هویت تاریخی ماست، تا بتوانند ما را به گفته خودشان مثل خودشان کنند. »

مطالب دیگر:

آنچه درباره شن یون باید بدانید

ترامپ از بانک جهانی خواست اعطای وام به چین را متوقف کند

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۹ : تلۀ اقتصادی کمونیستی (قسمت اول)

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی