Search
Asset 2

همه احزاب در انتخابات پیش روی کانادا: درباره موضوعات کارزار هر حزب بدانید

انتخابات فدرال کانادا 2021
(Brett Gundlock/Getty Images)

در این‌جا نگاهی به وعده‌های احزاب مختلف در تبلیغات انتخابات فدرال ۲۰۲۱ می اندازیم. احزاب بر اساس تعداد کرسی‌های مجلس پیشین که در ۱۵ آگوست به کار خود پایان داد، به ترتیب از زیاد به کم مرتب شده‌اند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کنونی کانادا (AFP via Getty Images/Dave Chan)

حزب لیبرال

تعداد کرسی‌ها در مجلس پیشین: ۱۵۵

شعار انتخاباتی: پیشرفت برای همه

لیبرال‌های جاستین ترودو کارزار انتخاباتی خود را با وعده کمک به رونق مشاغلی آغاز کردند که تحت تأثیر آسیب‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند.

این حزب کارزار انتخاباتی خود را حول محور افزایش نرخ واکسیناسیون و مبارزه با کووید۱۹، تأمین مسکن مقرون به صرفه، برنامه روزانه-۱۰ دلار برای حمایت از کودکان، کاهش آلودگی و اتخاذ «اقدامات جدی زیست‌محیطی»، ایجاد «کانادایی برابر و عادلانه‌تر برای همه»، حرکت در «مسیر مشترک صلح» با مردم بومی و «بازگشت سبز به وضعیت عادی قبل از کرونا» بنا کرده‌اند.

لیبرال‌ها وعده می‌دهند اعتبار حمایت از مشاغل جدید را به عنوان بخشی از حمایت‌های دوران همه‌گیری، تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ تمدید کنند و تا ۷۵% هزینه‌های دستمزد و اجاره صنعت گردشگری را که به شدت آسیب دیده است، بپردازند. هم‌چنین متعهد می‌شوند با پرداخت معادل فروش بلیط‌های نمایش‌ها و اجراها، کاهش ظرفیت سالن‌ها را جبران کنند و پوشش بیمه‌ای کرونا را برای تولیدات رسانه‌ای که متوقف شده‌اند، ادامه دهند و به این ترتیب، از بخش هنر و سرگرمی حمایت کنند.

با ادامه آتش‌سوزی‌های گسترده ویرانگر در ایالت بریتیش کلمبیا، تروردو روز ۱۸ اوت کارزار تبلیغاتی خود را در ونکوور متوقف کرد و متعهد شد ۵۰۰ میلیون دلار به آموزش ۱۰۰۰ آتش‌نشان جدید و سرمایه‌گذاری روی تجهیزات اطفاء حریق در استان‌ها و قلمروهای کانادا اختصاص دهد و آن را «وضعیت اضطراری آب و هوا» توصیف کرد.

لیبرال‌ها که اکنون دولت را در دست دارند، در تبلیغات خود روی سوابق مدیریتیشان مانور می‌دهند و بر تصویب سیاست‌هایی مانند برنامه جدید مزایا برای نوزادان تازه متولدشده، کاهش سن حمایت مالی از بازنشستگان از ۶۷ سال به ۶۵ سال، ابتکارات مربوط به حذف آلاینده‌ ‌دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰، ممنوعیت حمل سلاح‌های سبک، سرمایه‌گذاری بر خدمات سازمان‌های LGBTQ2، گام برداشتن در جهت خدمات دارویی ملی، کاهش نرخ مالیات کسب‌وکارهای کوچک از ۱۱% به ۹%، حمایت‌های اقتصادی دوران همه‌گیری کووید۱۹ (مانند کمک‌های اضطراری کانادا CERB) و مذاکرات تجارت آزاد با سایر کشورهای G7، تأکید می‌کنند.

حزب حاکم که قبلاً با گذرنامه‌های دارای تأییدیه واکسیناسیون مخالف بود، و بنا به گفته ترودو مبنی بر این‌که این امر منجر به «تأثیرات تفرقه‌افکن» خواهد شد، اکنون با تغییر رویه می‌خواهد تا پایان پاییز واکسن را برای کارمندان خدمات عمومی ایالتی و کسانی‌که در خدمات مسافرتی تحت نظارت فدرال کار می‌کنند یا از آن‌ها استفاده می‌کنند (از جمله مسافران هوایی، ریلی و دریایی) اجباری کند.

ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا (KAYLE NEIS/AFP via Getty Images)

حزب محافظه‌کار

تعداد کرسی‌ها در مجلس پیشین: ۱۱۹

شعار انتخاباتی: تضمین آینده

محافظه‌کاران برنامه کامل خود را در همان اوایل کارزار تبلیغاتی منتشر کردند و وعده دادند منابعی را به بهبود وضعیت اقتصادی اختصاص خواهند داد.

این حزب تعهدات خود را در برنامه‌ای ۱۶۰ صفحه‌ای منتشر کرد که بر حمایت از کسانی‌که شغلشان را در طی همه‌گیری از دست داده‌اند، تصویب قانون جدید مبارزه با فساد و افزایش مسئولیت‌پذیری، ارائه برنامه اقدام جدید برای سلامت روان، تقویت واکنش ملی به همه‌گیری‌ها و بحران‌های آتی و متعادل‌سازی بودجه در طی ده سال، تأکید دارد.

این حزب وعده می‌دهد که در صورت تشکیل دولت جدید به کسب‌وکارهای جدید یارانه دهد و تا حداکثر ۵۰% حقوق کارکنان جدید را تا شش ماه بپردازد، به سرمایه‌گذاری‌ها و کسب‌وکارهای کوچک اعتبار مالیاتی و به مشاغل کوچک و متوسط وام دهد.

محافظه‌کاران برنامه ملی دولت لیبرال برای حمایت از کودکان را لغو می‌کنند و به جای آن برای ۷۵% هزینه‌های مراقبت از کودکان در خانواده‌های کم‌درآمد اعتبار مالیاتی در نظر می‌گیرد. هم‌چنین، نرخ رشد سالانه خدمات بهداشتی و درمانی استان‌ها را افزایش خواهد داد. به‌علاوه، برای برنامه «هزینه کربن» تبلیغ می‌کنند که قبلاً برای تأمین اهداف توافق پاریس اعلام کرده بود.

این حزب وعده می‌دهد یک ماه از مالیات کالا و خدمات را ببخشد تا به بازیابی خرده‌فروشی‌ها کمک کند، برای کمک به بخش رستوران‌داری، بازگشت مالیات ۵۰ درصدی یک ماهه برای اعتبار خریدهای رستورانی در نظر بگیرد و ۱۵% اعتبار مالیاتی به سفرهای درون‌کشوری کانادایی‌ها اختصاص دهد تا بخش گردشگری تقویت شود.

برنامه محافظه‌کاران شامل جزئیات سیاست خارجی و دفاعی نیز می‌شود، مانند پرداختن به حاکمیت قطب شمال و حملات سایبری و افزایش هزینه‌های دفاعی. هم‌چنین شامل طرحی دقیق برای مقابله با «تجاوز چین» است و مواردی مانند تلاش برای جدایی از چین، حمایت از جنبش آزادی هنگ‌کنگ و گروه‌های تحت تعقیب در چین، ممنوعیت استفاده از تجهیزات هوآوی برای حفظ امنیت ملی و هم‌چنین ایجاد سامانه ثبت نمایندگان خارجی برای مقابله با  عملیات نفوذ پکن را شامل می‌شود.

ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار می‌گوید حزب او واکسن را اجباری نمی‌کند. بلکه مسافران واکسینه‌نشده باید آزمایش منفی کووید۱۹ خود را ارائه دهند و کارمندان دولتی واکسینه‌نشده نیز باید تحت تست‌‏های فوری روزانه قرار گیرند.

ایو فرانسوا بلانشه، رهبر حزب بلوک کبکوا به همراه همسرش (DAVE CHAN/AFP via Getty Images)

حزب بلوک کبکوا

تعداد کرسی‌ها در مجلس پیشین: ۳۲

شعار انتخاباتی: کبکی‌‏ها

حزب بلوک کبکوا در تبلیغات خود، هم‌چنان کبک را به عنوان اولویتش مطرح می‌کند و ادعا دارد تنها حزبی است در هر فرصتی به دنبال منافع کبک است.

این حزب وعده پیگیری اختیارات بیشتر کبک در تعیین سیاست‌های‌ مهاجرتی، جلوگیری از هرگونه دخالت دولت ایالتی در قانون سکولاریسم کبک (معروف به لایحه ۲۱)؛ «محافظت و ترویج» زبان فرانسه و اطمینان از اجرای لایحه ۱۰۱، تصویب قانونی که به شهروندان کبک امکان می‌دهد تنها یک پرونده مالیاتی پر کنند، ایجاد حق خودکار کناره‌گیری از برنامه‌های ایالتی (در مقابل اتاوا باید در نواحی واقع در حوزه قضایی این استان‌، هزینه‌های آن را به طور کامل جبران کند)، افزایش سهم دولت ایالتی از هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی این استان به ۳۵% و هم‌چنین «حاکمیت زیست‌محیطی کبک» را می‌دهد.

ایو فرانسوا بلانشه، رهبر این حزب، در اولین روز مبارزات انتخاباتی خواستار فراهم آمدن امکان تولید واکسن در کبک شد و گفت آلبرتا باید با کمک اتاوا از بخش نفت و گاز جدا شود.

حزب بلوک می‌گوید که برنامه کاملش را بعدتر اعلام خواهد کرد. بلانشه گفته است از گذرنامه دارای تأییدیه واکسیناسیون برای سفرهای بین المللی حمایت می‌کند. بر اساس گزارش کاناداپرس، او گفت واکسیناسیون باید در استان کبک اجباری شود و دولت فدرال نیز یک کارفرما مانند سایر کارفرمایان دیگر استان خواهد بود و باید «به حوزه قضایی کبک احترام بگذارد.»

جاگمیت سینگ، رهبر حزب نیو دموکرات (CHRIS WATTIE/POOL/AFP via Getty Images)

حزب نیو دموکرات

تعداد کرسی‌ها در مجلس پیشین: ۲۴

شعار انتخاباتی: مبارزه برای شما

حزب نیو دموکرات کارزار تبلیغاتی خود را با تعهد به بازپس‌گیری پاداشی که مدیران اجرایی برخی شرکت‌ها برای خود در نظر گرفته بودند، آغاز کرد. این شرکت‌ها در برنامه‌های حمایتی همه‌گیری کرونا، کمک‌های دولتی دریافت کرده بودند.

این حزب برنامه ۱۱۵ صفحه‌ای خود را پیش از فراخوان تبلیغات انتخاباتی منتشر کرد. این برنامه مستلزم تصویب مالیات بر «ابر‌‏ثروتمندان» است و بر دارایی‌های بیش از ۱۰ میلیون دلار، ۱% مالیات می‌بندد. هم‌چنین نرخ نهایی مالیات بر دارایی‌های بالای ۲۱۰،۰۰۰ دلار را که اکنون ۳۵% است، ۲% افزایش می‌دهد و مالیات سود سرمایه‌گذاری‌هایی را که مشمول مالیات بر سود سرمایه‌ می‌شوند، از ۵۰% به ۷۵% افزایش می‌دهد. مالیات شرکت‌ها تا ۱۸% افزایش می‌یابد، اما نرخ مالیات بر کسب‌وکارهای کوچک تغییر نمی‌کند.

این حزب برای تأمین وعده مسکن مقرون‌به‌صرفه، پیشنهاد می‌دهد مالیات خریداران خارجی املاک و مستغلات مسکونی ۲۰% شود. هم‌چنین متعهد می‌شود در همکاری با استان‌ها و شهرداری‌ها، ۵۰۰ هزار واحد مسکن مقرون‌به‌صرفه بسازد و برای کمک به جوامعی که می‌خواهند پروژه‌های ساختمانی راه‌ بیاندازند، «کمک‌های مالی برای راه‌اندازی سریع» فراهم کنند.

این حزب می‌گوید تسهیلاتی به تولید واکسن و تجهیزات محافظت فردی داخلی اختصاص می‌دهد و سیستم مراقبت‌های بلندمدت بهداشتی و درمانی را اصلاح می‌کند. هم‌چنین پوشش سلامت روانی را افزایش می‌دهد که شامل بیمه‌نشدگان نیز می‌شود؛ برنامه‌های مراقبت‌های ملی از کودکان، مراقبت‌های دارویی و مراقبت‌های دندان‌پزشکی را بهبود می‌بخشد؛ مرخصی باحقوق برای کارمندان و ادامه برنامه‌های حمایتی دوران همه‌گیری را تأمین می‌کند؛ بدهی‌های دانشجویی را می‌بخشد و حداقل دستمزد فدرال را افزایش می‌دهد.

جاگمیت سینگ، رهبر حزب نیو دموکرات کانادا می‌گوید این حزب تنها حزبی است که برای تحقق برنامه‌های وعده‌داده‌شده، پیشنهاد مالیات بر ابرثروتمندان را مطرح می‌کند.

به‌علاوه این حزب قصد دارد در همکاری با مردم بومی، «طرح اقدام ملی برای آشتی» را ایجاد کند و بیانیه سازمان ملل در مورد حقوق مردم بومی و هم‌چنین ۹۴ فراخوان اقدام «کمیسیون حقیقت و آشتی» را به کار بندد؛ کمیته «شرایط اضطراری آب‌وهوایی» در کابینه ایجاد کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد؛ از جوامع LGBTQI2S+ حمایت‌های بیشتر و «با نژادپرستی سازمان‌یافته» مقابله کند.

سینگ می‌گوید واکسیناسیون کارمندان فدرال باید اجباری شود و باید با کسانی که به دلایلی غیر از دلایل سلامتی، از واکسیناسیون خودداری می‌کنند، مقابله شود «که در نهایت می‌تواند منجر به اخراجشان شود.»

آنامی پال، رهبر حزب سبز (NICOLE OSBORNE/AFP via Getty Images)

حزب سبز

تعداد کرسی‌ها در مجلس پیشین: ۲

شعار انتخاباتی: جسارت به خرج دهید!

آنامی پال، رهبر حزب سبز، تبلیغات خود را با وعده خاتمه به پروژه‌های نفت و گاز و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آغاز کرد و گفت کارزار حزب او بر «آینده و آب‌وهوای سبز» متمرکز خواهد بود.

پل می‌خواهد با انتقال کارگران به «اقتصادی پاک در آینده و ایجاد جامعه‌ای عادلانه که در آن همه کانادایی‌ها می‌توانند با عزت زندگی کنند»، «طرح بازیابی سبز» را برای کانادا دنبال کند.

حزب سبز هنوز برنامه انتخاباتی خود را اعلام نکرده است، اما دیدگاهش تغییر سیستم انتخاباتی فعلی است که در آن کسی‌که بیشترین آرای را کسب کند، نخست‌وزیر خواهد شد، حتی اگر اکثریت مطلق آرا را به خود اختصاص ندهد. هم‌چنین خاتمه «استعمار و سرکوب مردم بومی»، توسعه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، اقدام در جهت «جلوگیری از فاجعه آب‌وهوایی»، تضمین حداقل درآمد لازم برای زندگی، سرمایه‌گذاری روی اقتصاد سبز، تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی، کمک به کسب‌وکارهای کوچک با صندوق‌های سرمایه‌گذاری سبز و عدم افزایش نرخ مالیات ۹ درصدی، لغو شهریه آموزشی و هم‌چنین اقدام برای حفاظت از منابع آب شیرین را در نظر دارد.

پل در نشست تبلیغاتی تورنتو در روز ۱۸ اوت، گفت مراقبت‌های طولانی‌مدت بهداشتی و درمانی نیاز به «اصلاحات اساسی» دارند. هم‌چنین خواستار مسکن مقرون‌به‌صرفه و تضمین درآمد حداقلی برای زندگی شد و گفت باید با «برنامه‌های سراسری» مانند مراقبت‌های دارویی، مراقبت از کودکان، مراقبت‌های دندان‌پزشکی و آموزش رایگان پس از متوسطه، شبکه امنیت اجتماعی را تقویت کرد.

خانم پل گفته است می‌خواهد جزئیات الزامات واکسن اجباری دولت فدرال کنونی را ببیند و نحوه برخوردش با کسانی را که به دلایل مذهبی یا فرهنگی تمایلی به تزریق واکسن ندارند، اجرا کند.

حزب ترو نورث*

تعداد کرسی‌ها در مجلس پیشین: ۱*

شعار انتخاباتی: هنوز مشخص نشده است

* انتخابات کانادا هنوز حزب جدید پیشنهادی اسلون را تأیید نکرده است.

درک اسلون، نماینده مستقل پارلمان، درست قبل از فراخوان انتخاباتی، تأسیس حزب خود به نام حزب ترو نورث یا شمال واقعی را اعلام کرد اما از آن‌جا که تا زمان نگارش این مقاله، انتخابات کانادا هنوز آن را تأیید نکرده است، نمی‌تواند به طور رسمی نامزد انتخابات شود.

با این حال، این نماینده سابقاً محافظه‌کار مجلس می‌گوید او و حامیانش به‌طور مستقل نامزد خواهند شد و در صورت تأیید رسمی حزب شمال واقعی، پس از انتخاب شدن به این حزب خواهند پیوست.

اسلون می‌گوید از آن‌جا که حزبش به طور رسمی تأیید نشده است، هنوز برنامه رسمی ندارد اما موضوعات مهمی چون مخالفت با مالیات کربن، خروج از توافق‌نامه پاریس، مخالفت با قرنطینه و واکسیناسیون اجباری و ترویج «ایمان، خانواده و آزادی» را شامل خواهد شد.

او در تجمعی در آلبرتا در اواخر ژوئیه گفت حزبش «بزرگ‌ترین جنبش وطن‌پرستانه‌ای خواهد بود که کانادا تا به حال دیده است.»

اسلون می‌گوید حزب جدیدش مسائلی را که هنگام نمایندگی مجلس روی آن‌ها تمرکز داشت، دنبال خواهد کرد.

هنگامی‌که اسلوان نماینده مستقل مجلس بود قاطعانه در برابر سانسور رسانه‌های اجتماعی، لوایح C-10  و C-36 مقررات اینترنتی، قانونی کردن کمک پزشکی به مرگ افراد، تلاش برای حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای و پیامدهای قانون منع تغییر جنسیت بر روابط بین فرزندان و والدین و مسائل دیگر موضع گرفت.

ماکسیم برنیه، رهبر حزب پیپلز کانادا (Photo by CHRIS WATTIE/POOL/AFP via Getty Images)

حزب پیپلز

تعداد کرسی‌ها در مجلس پیشین: ۰

شعار انتخاباتی: قدرتمند و آزاد

ماکسیم برنیه، رهبر حزب پیپلز کانادا، تبلیغاتش را با اعلام این‌که هیچ برنامه هزینه‌بری نخواهد داشت، آغاز کرد. در عوض، حزبش وعده‌های واقع‌بینانه‌ای برای «اصلاح و بهبود شیوه اداره کانادا» دارد.

در حال حاضر، این حزب برنامه‌ای دارد که شامل توازن بودجه در دو سال و تقویت اقتصاد به کمک کاهش مالیات و کاهش هزینه‌های دولت است. حزب پیپلز یا مردم می‌گوید قصد دارد مالیات شرکت‌ها را از ۱۵% به ۱۰% کاهش دهد و مالیات بر سود سرمایه شخصی را به تدریج از ۵۰% فعلی، به صفر برساند. این حزب می‌گوید «با تبلیغات ضدنفتی و ضدلوله‌کشی‌های نفتی طرفداران زیست‌محیطی و بنیان‌های خارجی افراطی مقابله خواهد کرد.»

حزب پیپلز قصد دارد مجوز اسلحه‌های گرم را نگاه دارد و با سانسور مقابله کند، در مورد تساوی درآمدها تجدیدنظر کند تا از «دام رفاه» بپرهیزد؛ استان‌ها را تشویق کند با زمان انتظار و افزایش هزینه‌های سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مقابله کنند؛ موانع تجارت بین‌استانی را برطرف کند؛ سیستم مدیریت تأمین روزانه را پایان دهد و از توافق‌نامه پاریس خارج شود.

به‌علاوه، این حزب وعده می‌دهد میزان مهاجرت را کم کند و مهاجران دارای مهارت را در اولویت قرار دهد؛ به «سیاست‌های مرزهای باز» و اولویت‌دهی به متقاضیان پناهندگی که مورد آزار قرار گرفته‌اند، پایان دهد؛ قانون چندفرهنگ‌گرایی را لغو کند و به جای آن بر «ادغام مهاجران در جامعه کانادایی» تأکید داشته باشد؛ قوانین بیشتری برای حمایت از سربازان بازنشسته تصویب کند و هزینه‌های ایالتی را که صرف برنامه‌های مردم بومی می‌شوند، مورد بازبینی قرار دهد تا اطمینان یابد که این برنامه‌ها «به نفع مردم بومی هستند.»

برنیه گفته حزبش مخالف واکسیناسیون اجباری است.

مطالب دیگر:

انتخابات فدرال کانادا قبل از صدمات ناشی از پیامدهای کسری بودجه و بدهی‌ها برگزار می‌‏شود

جمهوری‌خواهان در رابطه با ادعاهای مبنی بر فرار اشرف غنی با ۱۶۹ میلیون دلار پول نقد خواستار پاسخگویی شدند

دیدگاه| اکنون دیگر چه کسی به آمریکا اعتماد خواهد کرد؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی