Search
Asset 2

ویژه برنامه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و تاثیر آن بر تحولات ایران (قسمت دوم)

photo_2022-11-08_16-08-44

قسمت اول: انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا چیست؟

اپک‌تایمز فارسی

خروج پرحاشیه آمریکا از افغانستان؛ افزایش قیمت سوخت و تورم کم‌سابقه در آمریکا؛ ورود خیل عظیمی از مهاجران غیرقانونی به این کشور؛ عملکرد ضعیف دولت آمریکا در صحنه جهانی و درنتیجه وقوع جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تهدیدهای فزاینده چین علیه تایوان از عواملی هستند که می‌توانند تأثیر منفی بر پیروزی دموکرات‌‏ها داشته باشند.

گرچه بایدن تورم را موضوعی جهانی دانسته و برخی بر این باورند که افزایش قیمت بنزین ناشی از بحران جهانی سوخت، از تبعات جنگ روسیه و اوکراین است؛ اما جمهوری‌خواهان سیاست‌های بایدن در زمینه ایجاد محدودیت برای سوخت‌های فسیلی را عامل اصلی افزایش قیمت سوخت می‌دانند.

اما اگر دموکرات‌ها در این انتخابات میان‌دوره‌ای بتوانند کرسی‌های بیشتری را  تصاحب کنند به این معنی است که تلاش‌های دولت بایدن برای جلب رضایت مردم در این دو سال توانسته به اهداف خود دست یابد. تلاش‌هایی از قبیل تصویب بودجه یک و دو دهم تریلیون دلاری زیرساخت؛ سرمایه‌گذاری ۳۶۹میلیارد دلاری به پروژه‌های مربوط به تغییرات اقلیمی؛ تقویت نیروهای ناتو در حمایت از اوکراین؛ حذف فیزیکی رهبر القاعده؛ پاسخگو کردن پوتین در برابر جنگ روسیه و اوکراین و نیز امضای «قانون تراشه و علم« به منظور افزایش تولید نیمه هادی داخلی و تقویت موقعیت ایالات متحده در برابر چین.

به رغم تمام اقدامات فوق اکنون در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بسیاری از نظرسنجی‌ها از جمله ‌ RealClearPolitics  از پیشتازی حزب جمهوری‌خواه خبر می‌دهند.

علاوه بر تأثیر عملکرد دولت بایدن بر نظر مردم آمریکا؛ حمایت ترامپ از نامزدهای جمهوری‌خواه را نمی‌توان دست کم گرفت. بسیاری از نامزدهای جمهوری‌خواه که ترامپ آنها را تأیید و حمایت کرد توانستند در مرحله مقدماتی درون حزبی به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخاب شوند و راهی مرحله بعد یعنی انتخابات هشتم نوامبر شوند و با رقیب دموکرات خود به رقابت بپردازند.

دو سال پس از خروج ترامپ از کاخ سفید دموکراتها تلاش کردند او را از صحنه جغرافیای سیاسی ایالات متحده حذف کنند. اقداماتی مانند تشکیل کمیته ششم ژانویه و بررسی نقش ترامپ در حمله به ساختمان کنکره؛ یورش به منزل ترامپ در مارالاگو؛ تفتیش منزل او و بردن اسناد و مدارک طبقه‌بندی‌شده به منظور یافتن مدرکی علیه و در نتیجه اقدام قضایی علیه او.

اما برعکس؛ تمام این اقدامات نه تنها ترامپ را از صحنه سیاسی آمریکا حذف نکرد بلکه هر از چندگاه او را در صدر اخبار آمریکا و شاید جهان قرار داد. به نظر می‌رسد سلسه اقداماتی که دموکرات‌‏ها برای حذف ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا انجام دادند نتیجه عکس داده و راه را برای راهیابی او به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ هموارتر کرده است.

چنانچه در انتخابات هشتم نوامبر جمهوری‌خواهان بتوانند اکثریت کرسی مجلس نمایندگان یا سنا را به‌‏دست آورند دو سال باقیمانده دوره ریاست جمهوری بایدن روزهای بسیار سختی برای او خواهد بود و تأثیر تحولات آمریکا بر فضای پر التهاب سیاسی ایران بیشتر از آن چیزی خواهد بود که در ظاهر به نظر می‌رسد.

در قسمت بعدی به نتیجه انتخابات هشتم نوامبر و تأثیر آن بر فضای سیاسی ایران می‌پردازیم.

مطالب دیگر:

ویژه برنامه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و تاثیر آن بر تحولات ایران (قسمت اول)

دولت‌های اروپایی برای حمایت قاطعانه از مردم معترض ایران تحت فشار قرار می‌گیرند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی