Search
Asset 2

پارلمان افغانستان به ۸ نامزد وزیر و رئیس امنیت ملی رای اعتماد داد

محمد اشرف غنی مجلس افغانستان
محمد اشرف غنی هنگام ورود به مجلس، ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ (WAKIL KOHSAR/AFP/Getty Images)
محمد اشرف غنی مجلس افغانستان
محمد اشرف غنی هنگام ورود به مجلس، ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ (WAKIL KOHSAR/AFP/Getty Images)

امروز پارلمان افغانستان برای ۱۸ نامزد وزیر و نیز نامزد ریاست امنیت ملی صندوق رای اعتماد گذاشت که درنهایت ۸ تن از نامزدان پست وزارت و نامزد ریاست امنیت ملی از پارلمان رأی اعتماد گرفتند.

در این رأی‌‌‏گیری که با حضور ٢۴٣ نماینده از ۲۴۹ نماینده‌‌‏ی مجلس برگزار شد، رحمت الله نبیل برای سمت ریاست امنیت ملی، صلاح‌‌‏الدین ربانی به‌‌‏عنوان وزیر خارجه، نورالحق علومی برای وزارت داخله (کشور)، اکلیل حکیمی برای وزارت مالیه، فیروزالدین فیروز برای وزارت صحت عامه، سیدحسین عالمی بلخی برای وزارت امور مهاجرین، داوود شاه صبا برای وزارت معادن، نصیر احمد درانی به‌‌‏عنوان وزیر توسعه‌‌‏ی روستاها و فیض محمد عثمانی برای وزارت حج و اوقاف موفق به احراز رأی اعتماد شدند.

اما وزرای پیشنهادی دفاع، تجارت، مخابرات، آموزش و پرورش، حمل و نقل، انرژی و آب، تحصیلات عالی، اقتصاد و فواید عامه نتوانستند از پارلمان افغانستان تأیید دریافت کنند.

این درحالی ست که به‌‌‏غیر از این ۱۹ نفر، ۶ وزیر پیشنهادی دولت قبل‌‌‏از این رأی‌‌‏گیری از سوی مجلس رد شدند.

نجیبه ایوبی، نامزد وزارت امور زنان به علت تکمیل نبودن اسناد تحصیلی‎اش از جمع وزرا خارج شد و سایر کاندیداها نیز به سبب داشتن تابعبیت دوگانه نتوانستند موافقت نمایندگان را جلب کنند.

اکنون حکومت وحدت ملی افغانستان می‌‌‏بایست برای ۶ کاندیدای حذف شده‌‌‏ی پیشین و ۱۰ کاندیدای رد شده‌‌‏ی امروز، فهرست دیگری را به مجلس معرفی کند، تا پس‌‌‏از تعطیلات زمستانی پارلمان یعنی ۴۵ روز دیگر برای پست‌‌‏های باقی‌‌‏مانده رأی‌‌‏گیری صورت گیرد.

به دلیل اختلاف نظر میان سران حکومت وحدت ملی، دولت افغانستان پس‌‌‏از گذشت ۴ ماه از آغاز دوره‌‌‏ی ریاست جمهوری جدید توانست فهرست کاندیداهای خود را به پارلمان اعلام کند.

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رهبران دولت ملی در این فاصله بارها زمان‌‌‏هایی را برای ارائه‌‌‏ی فهرست نهایی اعلام کرده بودند؛ اما هربار این تاریخ به تعویق می‌‌‏افتاد.

اپک‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی