Search
Asset 2

پیشنیه «باکسینگ دی» را بدانید

باکسینگ دی
(HGL/Getty Images)
باکسینگ دی
(HGL/Getty Images)

«باکسینگ دی» ۲۶ دسامبر و یک روز پس‌‌‌‌ ‏از کریسمس جشن گرفته می‌‌‌‌‏شود و از سوی دولت فدرال کانادا و انتاریو تعطیلی رسمی به شمار می‌‌‌‌‏رود.

اگر ۲۶ دسامبر با شنبه یا یکشنبه مصادف شود، روز کاری قبل یا بعد از آن «باکسینگ دی» می‌‌‌‌‏شود که تعطیل خواهد بود.

به نوشته وب‌‌‌‏سایت کلندر آپدیتز، سرچشمه «باکسینگ دی» به اواسط قرن نوزدهم میلادی در انگلیس، به زمان ملکه ویکتوریا برمی‌‌‌‌‏گردد که عید «سَنت استفان» نیز نام داشت.

در این روز اشخاصی که از طبقه بازرگان و ثروتمند جامعه بودند، هدایایی از قبیل غذا، میوه، لباس یا پول را در جعبه‌‌‌‌‏هایی قرار داده و به عامه مردم می‌‌‌‌‏دادند. این هدایا در واقع نوعی ابراز سپاسگزاری، شبیه همان پاداشی بود که امروزه کارفرمایان به کارمندان خود می‌‌‌‌‏دهند.

مطلب دیگر: پیشینه شیرینی‌‌‏های کریسمس چیست؟

از آنجا که این هدیه‌‌‌‌‏ها معمولا در جعبه‌‌‌‌‏هایی قرار داده می‌‌‌‌‏شد، این عید «باکسینگ دی» نام گرفت.

این روز همچنین به رسم قدیمی بازکردن جعبه صدقات کلیساها در ایام کریسمس نیز بازمی‌‌‌‌‏گردد که طی آن روحانیون کلیسا در روز پس‌‌‌‌‏از کریسمس، محتویات این جعبه را در میان فقرا تقسیم می‌‌‌‌‏کردند.

«باکسینگ دی» علاوه بر کانادا در بسیاری از کشورهای دیگر همچون انگلیس و کشورهای مشترک‌‌‌‌‏المنافع تعطیل است و جشن گرفته می‌‌‌‌‏شود.

در این روز علاوه بر خرید های طولانی مدت، خانواده‌‌‌‌‏ها و دوستان برای صرف غذا و تفریح گرد هم می‌‌‌‌‏آیند. بسیاری نیز به تماشای ورزش‌‌‌‌‏هایی همچون فوتبال و مسابقات سوارکاری می‌‌‌‌‏روند.

بسیاری از فروشندگان اجناس تخفیف خورده خود را از قبل آماده کرده‌‌‌‌‏اند و در این روز به فروش می‌‌‌‌‏گذارند تا «باکسینگ دی» به بزرگترین خرید سال در کانادا تبدیل شود.

در ایام کریسمس، بسیاری از سازمان‌‌‌‌‏ها و مراکز با اهدای وقت، انرژی و پول خود به فقرا و نیازمندان، سنت‌‌‌‌‏های «باکسینگ دی» را زنده نگه می‌‌‌‌‏دارند.

کریسمس مبارک ! با سنت‌‌‌‏های شب کریسمس آشنا شوید

گزارش جدید سازمان آمار کانادا : خرید خانه از سوی خارجی‌‌‏ها علت اصلی گرانی مسکن نیست

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی