Search
Asset 2

چطور می توانیم اراده خودمان را تقویت کنیم؟

چطور می توانیم اراده خودمان را تقویت کنیم؟
چطور می توانیم اراده خودمان را تقویت کنیم؟
چطور می توانیم اراده خودمان را تقویت کنیم؟
چطور می توانیم اراده خودمان را تقویت کنیم؟

اراده در لغت به معنای، آهنگ، قصد، خواست وعزم است. اراده به معنی خواستن، به چیزی میل و رغبت داشتن است، یعنی نوعی انگیزه درونی که آدمی را به سمت بروز رفتاری خاص حرکت می‌‏دهد.

اراده، یک نیروی درونی وشاید اصلی ترین موتورحرکت وعمل است. در حقیقت، نیروی اراده در وجود ما نهفته است و ما باید آن را پرورش دهیم و شکوفا کنیم.

یکی از موانع تقویت اراده، سستی و تنبلی است. افرادی که در آنها تنبلی ریشه دوانده، هر روز تصمیم می‌‏گیرند که کاری را شروع کنند، برای خود برنامه ریزی می‌‏کنند اما قادر نمی‌‏شوند آن را اجرا کنند، می گویند «از شنبه» شروع می‌‏کنم. این جمله را اغلب مردم بکار برده‌‏اند. با‌‏ر‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏ها پیش آمده که برای خود برنامه ریزی می‌‏کنید که از شنبه یعنی آغازهفته دیگر شروع به درس خواندن، رژیم غذایی، ورزش کردن و … کنید، اما وقتی شنبه فرا می‌‏رسد قادر به انجام برنامه خود نیستید و به خود می‌‏گویید:«از فردا شروع می کنم» و همین‌‏طور این روز، آن روز، این هفته، آن هفته، روزها را از دست می‌‏دهید.

«آلپورت» روانشناس معروف، طی بررسی‌‏های انجام داده، نتیجه می‌‏گیرد که سستی و تنبلی یکی از صفات باطنی انسان است. اگر این عقیده درست باشد باید گفت: انسان درون خود دشمنی بزرگی دارد که لازم است همواره مواظب آن باشد و با آن مقابله کند.

نیروی اراده، توانایی غلبه بر عادات منفی نظیر تنبلی، وسوسه ها، دستیابی به اهداف ولو آنکه اهداف دشوار، خسته کننده، مغایر عادات و خلق و خوی باشند، را دارد. پس می‌‏توان گفت که اراده توانایی تصمیم‌‏گیری و پی‌‏گیری با عزم راسخ است تا آن هدف و تصمیم به موفقیت به پایان برسد.

اراده معمولا به دو عامل بستگی دارد:

  • قدرت بازدارندگی
  • قدرت عمل و اجرا

از مشخصات افراد با اراده این است که دارای قدرت کافی برای اجرای عمل، بعد از تفکر و تصمیم گیری هستند و به اندازه کافی از نیروی بازدارنده برای جلوگیری ازعملی که در موردش تفکر و تصمیم گیری نشده، برخوردارند.

آیا واقعا می‌‏توانیم اراده‌‏‌‏مان را افزایش بدهیم و تغییرات مثبت و ماندگاری در زندگی‌‏مان ایجاد کنیم؟ پاسخ، بله است. اراده مانند یک عضله است و با استفاده منظم، قوی‌‏تر می‌‏شود.

توجه به موارد زیر برای تقویت اراده می تواند مفید باشد:

  • هردفعه بر روی یک تغییر کار کنید

    افزایش اراده، روندی تدریجی است؛ نمی‌‏توانید همه چیز را یک مرتبه تغییر بدهید و نمی‌‏توانید تغییرات عمده ای در زندگی تان در اوقات استرس‌‏زا داشته باشید. بهتر است از چیزهای کوچک شروع کنید و در آن واحد بر روی یک هدف کار کنید.

  • از وسوسه دوری کنید

    اگر چیزی به طور مدام شما را وسوسه می‌‏کند، باعث تضعیف اراده‌‏تان خواهد شد. به عنوان مثال، اگر می‌‏خواهید از خوردن هله هوله اجتناب کنید بهتر است این غذاها را جلوی چشمتان نگذارید. زیرا دیدن اینها و مقاومت برای نخوردنشان، اراده تان را تضعیف می‌‏کند. همچنین از مکان‌‏های پر خطری که در آن وسوسه حضور دارد و اراده لازم است، دوری کنید. با این کار می‌‏توانید اراده تان را با قرار ندادن خودتان درشرایطی که اراده مورد نیاز است، تقویت کنید. همچنین نوشتن یک برنامه عملی می‌‏تواند هنگام رویارویی با وسوسه به شما کمک کند. داشتن برنامه و طرح از پیش تعیین شده به طور قابل توجهی می‌‏تواند زمانی که با وسوسه روبرو می‌‏شوید اراده‌‏تان را افزایش دهد.

  • پیش از انجام هر کاری به جنبه‌‏ها و آثار مثبت و منفی آن توجه کنید

    با آگاهی از زیان‌‏ها یا منافع هر کاری، انگیزه برای ترک یا انجام کار، بیشتر می‌‏شود و به طور طبیعی اراده قوی می‌‏گردد.

  • دور و برتان را پر از افرادی کنید که با شما خواسته‌‏های مشترک دارند

    مگ گونیگال در کتاب «غریزه اراده» می‌‏نویسد: «یک عامل تعیین کننده دراندام فرد، وضعیت اندام دوستان و خانواده اوست. بیشتر افراد دوست دارند همرنگ جماعت باشند. بنابراین وقتی اطرافیان شما چاق باشند. شما نیز ناخودآگاه عادات اشتباهی را پیش می‌‏گیرید تا اندامی چاق داشته باشید و عکس این موضوع نیز صادق است. اگر اطرافیان شما عادات سالم زندگی و اندامی متناسب داشته باشند، بر اساس آمار و احتمالات شما نیز عادات سالم واندام بهتری خواهید داشت. البته این موضوع فقط برای سلامتی و اندام نیست؛ وقتی اطرافتان پر از افرادی است که به اهدافشان پایبند هستند، شما نیز تلاش خواهید کرد تا شبیه آنان باشید و به اهداف خود پای بند باشید.»

  • محیط اطرافتان را تغییر دهید

    می‌‏توانید با تغییر عوامل محیطی، با صرف اراده کمتر به اهداف خود برسید. به عنوان مثال فردی قصد داشت عادت دویدن اول صبح را در خود بوجود بیاورد. وقتی او صبح از خواب بیدار می‌‏شد حوصله پوشیدن لباس ورزشی را نداشت و در نتیجه نمی‌‏دوید. او به عنوان راه حل، تصمیم گرفت شبها با لباس ورزشی بخوابد و جوراب و کفش ورزشی را کنار تخت خود بگذارد. به این ترتیب وقتی صبح ها از خواب بلند می‌‏شد، بلافاصله جوراب و کفش های خود را می‌‏پوشید و برای دویدن می‌‏رفت. در نتیجه، او توانست با صرف کمترین اراده به هدف خود برسد.

  • انجام مدیتیشن

    به گفته مگ گونیکال نویسنده کتاب «غریزه اراده» مدیتیشن بهترین روش برای بهبود اراده است. اگر شما می‌‏توانید در سکوت بنشینید و تمرکز کنید صرف نظر از اینکه محیط اطرافتان چقدر شلوغ باشد، بنابراین می توانید بهتر بر روی کارها و اهدافتان تمرکز کنید، زیرا تمرکز حواس در تقویت اراده بسیار موثر است.

  • اعتماد به نفس

    خودباوری واعتماد به نفس نیز عامل مهمی در تقویت اراده است. اگر انسان قابلیت‌‏ها و استعدادهای خود را بشناسد و باور کند که توان انجام خیلی از کارها را دارد، اراده برای تصمیم‌‏گیری و تلاش برای رسیدن به هدف افزایش می‌‏یابد. در این زمینه، تلقین به خود بسیار موثر است. باوربه اینکه من می‌‏توانم بر مشکلات فائق و پیروز شوم، اراده ای قوی و پولادین دارم، اگر موفق نشدم با کسب تجربه و انرژی و نشاط بیشتر مجددا اقدام می‌‏کنم و… مفید است.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی