Search
Asset 2

چگونگی حذف دوستان مضر از زندگی

چگونگی حذف دوستان مضر از زندگی

چگونگی حذف دوستان مضر از زندگی

داشتن دوست یکی از نشانه‌‏های سلامت اجتماعی افراد است. همه ما نیاز به روابط دوستانه و همنشینی با دیگران داریم. دوست خوب درست مثل یک سر‌‏پناه در برابر طوفان است. اما هر دوستی قابل اتکا و شایسته اعتماد نیست. دوستی با افراد منفی که موجب ناراحتی ما می‌‏شوند، انرژی و وقت ما را هدر می‌‏دهد و مانع پیشرفت‌‏مان می‌‏شود.

همان طور که برای سلامت جسم، اجتناب از مصرف مواد غذایی سمی و مضر مهم است، برای سلامت روان هم دوری از روابطی که به ما صدمه می‌‏زند، لازم است. برای رهایی از دست دوستان مضر و محفوظ ماندن از آسیب‌‏های این روابط، موارد زیر می‌‏تواند به شما کمک می‌‏کند.

مضرات را درک و شناسایی کنید

اولین مرحله این است که واقعا به این درک برسید که این افراد منفی به شما و پیشرفتتان آسیب می‌‏رساند. راضی کردن این افراد مضر، دشوار و کار کردن با آنها واقعا سخت است. آنها وقتی آزارتان می‌‏دهند، شما را در نظر نمی‌‏گیرند. دغلکار و مغرورند. ازمناقشه لذت می‌‏برند و در هر موردی مخالف شما هستند. شما را به همراهی با خود در مصرف دخانیات یا الکل دعوت می‌‏کنند، ایده‌‏هایتان را تحقیر می‌‏کنند. از شما سوء استفاده می‌‏کنند. حس خوبی را منتقل نمی‌‏کنند، منفی بافند. شما را تشویق و حمایت نمی‌‏کنند. به خاطر شما خوشحال نمی‌‏شوند و حسودند. مانع رسیدن شما به اهدافتان می‌‏گردند. به طور مدام سعی دارند کاری کنند که خودتان را به آنها ثابت کنید و باعث می‌‏شوند احساس گناه کنید.

مرزهای جدیدی را ایجاد و حفظ کنید

زمانی که تصمیم به قطع یک رابطه گرفتید، مرزبندی جدیدی ایجاد کنید. با هر روشی که می‌‏دانید از او دوری کنید. پیام‌‏ و یا ایمیلی برایش نفرستید. تماستان را با او قطع و یا به حداقل برسانید. تمام رسانه‌‏های اجتماعی رابطه با او را مسدود کنید. تماس‌‏های او را پاسخ ندهید اگر او یکی از نزدیکان و یا افراد خانواده شماست و نمی‌‏توانید قطع رابطه دائمی داشته باشید، محدودیتهایی را برای تعامل با او در نظر بگیرید. اگر از همکاران شماست در صورت لزوم با واسطه، کاری را به او محول و یا از او تحویل بگیرید.

عواطف و احساس خود را کنترل کنید

از توجه و مساعدت بیش از حد نسبت به او اجتناب کنید. ممکن است برای جلب توجه شما داستان‌‏هایی سرهم کند و یا بگوید در یک بحران بسر می‌‏برد و به کمک شما نیاز دارد. دچار احساسات نشوید و فریب بحران ساختگی او را نخورید و یا ممکن است پشت کلمه مشاوره، درخواست‌‏هایی از شما داشته باشد و بخواهد توجه و وقت شما را بگیرد. بدون توجه به شرایط درخواستش را نپذیرید. وظیفه شما مراقبت از او نیست. اگر شرایطش واقعا وخیم است او را به مراکز تخصصی مشاوره راهنمایی کنید.

تسلیم نشوید و استوار باشید

وقتی سعی می‌‏کنید از او دوری کنید، ممکن است بیشتر بر دوستی با شما پافشاری کند. وقتی که طرد می‌‏شود، کج خلقی می‌‏کند. زمانی که دیگر نمی‌‏تواند شما را کنترل کند و بر رویتان اثر بگذارد، رفتارش بدتر می‌‏شود. اما شما در مورد تصمیمتان قاطع باشید. مقاومت کنید و تسلیم نشوید. او متوجه خواهد شد که رفتار نادرستش دیگر تاثیر ندارد و نهایتا بی‌‏خیال می‌‏شود و در جای دیگر به دنبال تامین نیازش می‌‏گردد.

اجازه برگشت به او را ندهید

ممکن است بگوید که می‌‏تواند تغییر کند، مشتاق نباشید که ناجی او برای تغییر باشید. وی به دنبال تغییر نیست و حمایت سازنده شما را نمی‌‏خواهد. از شما برای رسیدن به منافعش استفاده می‌‏کند و همیشه راهی برای ایجاد مشکل در زندگی شما پیدا خواهد کرد.

 مطالب دیگر:

برای پیوند عضو هرگز به چین سفر نکنید

خواص درمانی برگ اسفناج

کاربرد عملی تئوری والد، بالغ و کودک برای حل مشکلات

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی