Search
Asset 2

کاهش سود صنعتی در چین در نتیجه جنگ تجاری و ویروس کرونا

GettyImages-77312072-700x420-1-590x354
(Feng Li/Getty Images)

 

شرکت‌‏های صنعتی چین اولین کاهش سالانه سود خود طی چهار سال را در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند. چین کندترین رشد اقتصادی در تقریباً ۳۰ سال گذشته در نتیجۀ جنگ تجاری با ایالات متحده داشته است که پیامد آن اکنون به کارخانه‌های این کشور رسیده است.

داده‌های رسمی منتشر شده در سوم فوریه نشان می‌‏دهد که سود صنعتی در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۳.۳ درصدی، به ۶.۱۹۹۶ تریلیون یوان (۸۹۸  میلیارد دلار) رسیده است که با توجه به افت ۲.۱ درصدی در دوره ژانویه تا نوامبر، این نخستین بار از سال ۲۰۱۵ میلادی است که اقتصاد چین با سقوط کامل سالانه سود به میزان ۲.۳ درصد مواجه می‌شود.

با این حال، این آمار حاکی از وخیم‌تر شدن شیوع ویروس کرونا در ژانویه است، که اقتصاددانان انتظار دارند به طور جدی به رشد اقتصادی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ آسیب برساند.

تحلیلگران می‌گویند، این ویروس که باعث آلوده شدن تعداد زیادی از مردم در چین و سراسر جهان شده است و می‌تواند رشد اقتصادی چین را در سه ماهه اول به ۵ درصد یا پایین‌تر برساند.

رشد اقتصادی چین طی ۳۰ سال گذشته، در سال ۲۰۱۹ در خلال جنگ تجاری این کشور با ضعیف‌‏ترین درجه خود سرد شد.

تحلیلگران انتظار دارند که پکن نقدینگی و پشتیبانی اعتباری را برای اقتصاد افزایش دهد اما چنین اقداماتی با توجه به تاثیرات ویروس کرونا بعید است که اقتصاد را در سه ماهه اول ارتقا دهد.

به گفته ژو هونگ، یکی از مقامات رسمی چین، افت سال گذشته عمدتاً از کندی فروش و افزایش هزینه مواد اولیه و هزینه‌های نیروی کار بوده است. وی گفت، سود در صنایع کلیدی مانند فولاد، پتروشیمی و اتومبیل بطور چشمگیری کاهش یافته است.

در کل سال ۲۰۱۹، سود شرکت‌های صنعتی دولتی ۱۲ درصد کاهش یافته است. در حالی که سود بخش خصوصی ۲.۲  درصد افزایش یافته است.

بدهی بنگاه‌های صنعتی چین در پایان سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال گذشته ۵.۴ درصد رشد داشته است، در حالی که نسبت به پایان ماه نوامبر ۵.۳ درصد افزایش داشته است.

مطالب دیگر:

جنایت برداشت اعضای بدن در چین چگونه صورت می گیرد

تاریخچه قرنطینه : آیا قرنطینه کردن در تاریخ تاثیری بر مهار بیماری داشته است؟

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۱۰ : استفاده از قانون برای شرارت

داستان های کهن چینی : ازدواج تقدیر آسمانی است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی