Search
Asset 2

یک مقام چینی رئیس اینترپل شد

اینترپل
اینترپل

یک مقام ارشد امنیتی چین برای یک دوره چهار ساله به عنوان رئیس اینترپل منصوب شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، «منگ هونگوی»، معاون وزیر امنیت عمومی چین در مراسمی که به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد این سازمان برگزار شد به ریاست سازمان بین المللی پلیس جنایی موسوم به اینترپل انتخاب شد. وی اولین مقام چینی است که این سمت را بر عهده می‌گیرد.

انتخاب یک مقام امنیتی چینی برای ریاست اینترپل باعث تعجب فعالان حقوق بشر شده است. چرا که بسیاری از مقامات ارشد امنیتی چین طی سال‌های اخیر خود در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم شده‌اند و تحت تعقیب هستند. همچنین بخشی از آنان نیز در داخل چین توسط کمپین ضد فساد رهبر فعلی حزب کمونیست هدف پاکسازی قرار گرفته‌اند.

به طوری که فقط طی سه سال اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار مقام چینی در سطوح مختلف، به جرم فساد بازداشت و مجازات شده‌اند. طبق این آمار که از منابع داخلی چین به دست آمده است، در میان بازداشت شدگان نام مقامات بسیار پرقدرتی نظیر «ژو یونگ‎کانگ»، رئیس امنیت حزب کمونیست چین، «ما جیان»، معاون وزارت امنیت ملی چین و «شی شیائومینگ»، نایب‎رئیس عالی‎ترین دادگاه چین دیده می‌شود.

آنان افرادی هستند که در دهه‌های اخیر در نقض حقوق‌بشر نقش کلیدی داشته‌‌اند و این‌گونه حزب کمونیست را آماج انتقادات بین‌المللی قرار داده‌اند. برای بسیاری از آنان همانند رئیس‌شان جیانگ زِمین، در دادگاه‌های بین‌المللی پرونده‌های مفصلی تشکیل شده است. یکی از برجسته‌ترین جرایم آنان دست داشتن در تجارت سیاه اعضای بدن زندانیان عقیدتی و سیاسی در چین است.

با مرور گزارش‌های کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل، سازمان عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز و دیگر نهادها درباره مسائل چین در سال‌های اخیر، دیده می‌شود که مدت‌ها است مسلمانان چین، اقلیت مسیحی، ساکنان تبت و درنهایت‌ میلیون‌ها نفر از مردمی که تمرین فالون‌گونگ را انجام می‌دهند، به دلایل مختلف در چین تحت آزار و سرکوب قرار دارند.

اینترپل که پس از سازمان ملل متحد دومین سازمان بزرگ بین المللی به شمار می رود، در سال ۱۹۱۴ پایه گذاری شد و جمهوری خلق چین در سال ۱۹۸۴ به اینترپل پیوسته است.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی