Search
Asset 2

بیانیه ۳۷ زندانی سیاسی در خطاب به نیروهای نظامی؛ از سرکوب معترضان خودداری کنید

زندانی سیاسی و زندانی سابق با انتشار بیانیه‌ای مشترک از نیروهای نظامی و انتظامی خواستند از سرکوب معترضان خودداری کرده و در کنار مردم بایستند.
اعتراضات آبان ۹۸، تهران. (MOHAMMADALI NAJIB/Middle East Images/AFP via Getty Images)

۳۷ زندانی سیاسی و زندانی سابق با انتشار بیانیه‌ای مشترک از نیروهای نظامی و انتظامی خواستند از سرکوب معترضان خودداری کرده و در کنار مردم بایستند.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به سال‌ها زندان به‌دلیل همراهی با مردم، تأکید کردند که در مقطعی حساس با نیروهای نظامی و انتظامی سخن گفتند و یادآور شدند این نیروها فرزندان همین ملتند و لباس نظامی آنان را از مردم جدا نمی‌کند.

در متن بیانیه تأکید شده است که انتخاب نیروهای نظامی در این روزهای حساس، جایگاه آنان را در تاریخ رقم خواهد زد.

نویسندگان در ادامه با یادآوری سوگند نیروهای نظامی و انتظامی برای حفاظت از جان، مال و ناموس مردم، تصریح کرده‌اند که معنای واقعی این تعهد اکنون بیش از هر زمان دیگری روشن است.

این زندانیان سیاسی بیان کرده‌اند که مقابله با مردم نه انجام وظیفه است و نه دفاع از میهن، بلکه هم‌صدایی با حاکمیتی است که به باور آنان مشروعیت و پشتوانه مردمی خود را از دست داده است.

در این بیانیه هشدار داده شده آمران سرکوب رفتنی‌اند، اما مجریان آن با قضاوت وجدان عمومی و دادگاه تاریخ روبه‌رو خواهند شد.

امضاکنندگان بیانیه با هشدار درباره مسئولیت فردی نیروهای نظامی و انتظامی تأکید کرده‌اند که هر شلیک، ضرب‌وشتم یا بازداشت معترضان، مسئولیتی شخصی و ماندگار ایجاد می‌کند که در حافظه تاریخی مردم ایران باقی خواهد ماند.

در بخش پایانی بیانیه، زندانیان نیروهای نظامی و انتظامی را به سرپیچی از دستورات غیرقانونی دعوت کردند و تأکید شده است که «ایستادن در برابر ظلم، نشانه شجاعت است نه جرم».

نویسندگان افزوده‌اند نیروهایی که در این بزنگاه تاریخی در کنار مردم قرار بگیرند، در ایران آینده نه تهدید، بلکه سرمایه‌ای ملی خواهند بود؛ انتخابی که به گفته آن‌ها، از نگاه مردم و تاریخ پنهان نخواهد ماند.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی