Search
Asset 2

«شن‌‌‌‏یون» زیبا دوباره به انتاریو بازگشت!

maxresdefault
(Shen Yun Performing Arts)

تور جهانی نمایش «شن‌‌‌‌‌‌‌‏یون» چندی است که آغاز شده و قرار است از سوم تا هفتم ژانویه ۲۰۱۸ در تورنتو اجرایی باشکوه داشته باشد و پس از آن به کیچنر، میسیساگا و همیلتون می‌‌‌‏رود.

این روزها با آغاز سال نو میلادی جشن و شادی در سراسر جهان و همین‌‌‌‌‏طور در کانادا برپا است و تماشای یک نمایش کلاسیک بسیار زیبا شامل رقص سنتی چینی همراه با ارکستری ویژه که شبیه آن را در هیچ اجرایی نخواهید یافت، به طور قطع می‌‌‌‌‌‏تواند اوقاتی شگفت‌‌‌‌‌‏انگیز را برای علاقمندان به هنر و فرهنگ در تورنتو به ارمغان آورد و شروعی زیبا و به یادماندنی برای سال جدید باشد.

«جاستین ترودو» نخست‌‌‌‌‌‏وزیر کانادا و بسیاری از سیاستمداران کانادایی، در آستانه سال نو و کریسمس، ورود «شن‌‌‌‌‌‌‌‏یون» به کانادا را خوش‌‌‌‌‌‏آمد گفتند و از اجرای این نمایش زیبا در شهرهای این کشور که در سال‌‌‌‌‌‏های پیش نیز مورد توجه کانادایی‌‌‌‌‌‏ها قرار گرفته بود، استقبال کردند.

بیشتر بخوانید: آرزوی موفقیت جاستین ترودو، رهبران و سیاستمدارانِ کانادا برای رقص و موسیقی کلاسیک چینی شن یون

 

در مقاله‌‌‌‌‌‏های پیشین این نمایش سنتی چینی را معرفی کرده، از رویکرد، هدف، شکل و جزئیات آن سخن گفتیم و به معرفی رقص، موسیقی، لباس و تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آن پرداختیم. اکنون پس‌‌‌‌‌‏از مروری کوتاه بر مطالب گذشته، بیشتر درباره این نمایش با شما سخن خواهیم گفت.

شن یون، که به معنای «رقص زیبای موجودات آسمانی و الهی» است، اجرایی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏نظیر از تمدن گمشده چین باستان را به نمایش می‌‌‌‌‌‏گذارد و بیننده را به سفری با افسانه‌‌‌‌‌‏های شگفت‌‌‌‌‌‏انگیز می‌‌‌‌‌‏برد.

در این نمایش، با استفاده از تکنولوژی مدرن دیجیتال در پس‌‌‌‌‌‌‌‌‏زمینه، صحنه‌‌‌‌‌‏هایی متحرک و هیجان‌‌‌‌‌‌‌‌‏انگیز که روایت‌‌‌‌‌‏گر دوران باشکوه چین کهن است خلق می‌‌‌‌‌‏شود و رقصندگان در پیش روی حضار با لباس‌‌‌‌‌‌‌‌‏های اصیل تاریخی زیبا و رنگارنگ که هرکدام جلوه‌‌‌‌‌‏ای از مناطق و دوره‌‌‌‌‌‏های مختلف چین قدیم هستند، افسانه‌‌‌‌‌‏های باستانی را روایت می‌‌‌‌‌‏کنند.

(Shen Yun Performing Arts)

رقص کلاسیک چینی، زیبایی میراث سنتی و قومی چین را با بیننده سهیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‏کند و موسیقی مسحورکننده‌‌‌‌‌‌‌‌‏ ارکستر زنده که با اجرای نمایش‌‌‌‌‌‌‌‌‏ها همراه و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‏قدم است؛ تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‏ای بی‌‌‌‌‌‌‌‌‏همتا را برای تماشاگر خلق می‌‌‌‌‌‌‌‏کند که به سادگی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‏توان نظیرش را یافت.

تکنیک‌‌‌‌‌‏های ماهرانه و پیچیده رقص‌‌‌‌‌‏ها، ارکستری که از تلفیق عالی سازهای شرقی و غربی به‌‌‌‌‌‏وجود آمده، لباس‌‌‌‌‌‏های زیبا و پس‌‌‌‌‌‏زمینه‌‌‌‌‌‏ای حیرت‌‌‌‌‌‏انگیز، چیزهایی است که در نگاه نخست از شن‌‌‌‌‌‏یون می‌‌‌‌‌‏بینیم، اما با کاوشی عمیق‌‌‌‌‌‏تر اقیانوسی از فرهنگ سنتی چین را در آن خواهیم یافت.

موجودات فانی و الهی در صحنه با هم ایفای نقش می‌‌‌‌‌‏کنند. اصولی همچون خیرخواهی و عدالت، برازندگی و خردمندی، احترام به آسمان‌‌‌‌‌‏ها و کائنات و پاداش و عقوبت آسمانی همگی در پیش چشمان بینندگان جان می‌‌‌‌‌‏گیرند.

آرمان‌‌‌‌‌‏هایی نشات گرفته از آیین‌‌‌‌‌‏های کنفوسیوس، بودیسم و تائوئیسم که جوهره فرهنگ سنتی چین هستند.

حزب کمونیست چین برای تحمیل الحاد بر جامعه چین، طی چندین دهه مبارزات مختلفی را که مهم‌‌‌‌‏ترین آنان انقلاب فرهنگی است، راه‌‌‌‌‌‏اندازی کرده تا نه تنها اخلاقیات و اماکن و معابد و میراث فرهنگی این کشور را نابود کند، بلکه اعتقاد مردم به درستکاری و کائنات را از بین ببرد.

امروزه، حزب کمونیست چین در ظاهر، ادعا می‌‌‌‌‌‏کند که در حال احیای فرهنگ سنتی چین است، اما حتی اگر بر همین اساس هم تلاش کند، نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد؛ چراکه این رژیم جوهره فرهنگِ محترم شمردن الهیات را از بین برده و عصاره آن را از قلب و روح فرهنگ سنتی چین بیرون کشیده است.

شن یون تلاش می‌‌‌‌‌‏کند تا این فضایل را در سراسر دنیا احیا کند.

شن‌‌‌‌‌‏یون در مجموع دو ساعت برنامه اجرا خواهد کرد و در میان اجراها زمانی کوتاه هم به استراحت اختصاص داده شده است. رقصندگان در ۱۵ برنامه کوتاه متنوع که همگی از نظر سبک و فرم متفاوت هستند با حرکات موزون خود قطعاتی از داستان‌‌‌‌‌‏های تاریخی و یا اساطیری چین را روایت می‌‌‌‌‌‏کنند. البته برخی از این قطعات رقص مربوط به تاریخ معاصر چین و برخی نیز صرفا نشان دهنده شیوه‌‌‌‌‌‏های رقص در سلسله‌‌‌‌‌‏های مختلف هستند.

ارکستر زنده‌‌‌‌‌‏ شن‌‌‌‌‌‏یون هر یک از این قطعات رقص را همراهی می‌‌‌‌‌‏کند و دو مجری هم به زبان‌‌‌‌‌‏های انگلیسی و چینی پیش از آغاز هر قسمت، به طور خلاصه آنها را معرفی می‌‌‌‌‌‏کنند تا بتوانید از نمایش به گونه‌‌‌‌‏ای مفیدتر بهره ببرید. بنابراین حتی اگر هیچ چیزی درباره فرهنگ اصیل چین و زبان آن نمی‌‌‌‌‌‏دانید، اصلا نگران نباشید.

همچنین در فواصل میان قطعات رقص، دو یا سه بخش شامل آواز کلاسیک و یا تک‌‌‌‌‌‏نوازی نوازندگان سازهای خاص چینی گنجانده شده است که اجرای شن‌‌‌‌‌‏یون را پربارتر و برجسته‌‌‌‌‌‏تر می‌‌‌‌‌‏کند.

«شن‌‌‌‌‌‏یون» از آغاز فعالیت خود در سال ۲۰۰۶ تاکنون، به طور روزافزونی به پیشرفت‌‌‌‌‌‏های و موفقیت‌‌‌‌‌‏های چشمگیری دست یافته است.

اکنون شن‌‌‌‌‌‏یون پنج شرکت بزرگ دارد که به طور همزمان به برگزاری تورهای اجرای نمایش در سراسر جهان مشغول هستند. در هر گروه تقریبا ۸۰ هنرمند در کسوت رقصندگان، نوازندگان، خوانندگان، مجریان و سایر عوامل تولید نمایش فعالیت می‌‌‌‌‌‏کنند.

نمایش «شن‌‌‌‌‌‌‌‏یون» سوم تا هفتم ژانویه ۲۰۱۸، در Four Seasons Centre for the Performing Arts تورنتو به نمایش درمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏آید. پیشنهاد می‌‌‌‌‌‏کنیم باتوجه به زمان کمی که تا اجراها باقی مانده، پیش‌‌‌‌‌‏از اتمام بلیط‌‌‌‌‌‏ها برای خرید اقدام کنید.

تورنتو: ۳ تا ۷ ژانویه

میسیساگا: ۱۹ تا ۲۳ ژانویه

همیلتون: ۲۵ و ۲۶ ژانویه

کیچنر: ۲۷ و ۲۸ ژآنویه

ونکوور: ۲۳ تا ۲۵ مارس

مونترال: ۱۱ تا ۱۴ ژانویه

کبک سیتی: ۱۶ تا ۱۷ ژانویه

برای تهیه بلیط و دریافت اطلاعات بیشتر به وب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.shenyunperformingarts.org/toronto/four-seasons-centre-for-the-performing-arts

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی