Search
Asset 2

موسسات کنفوسیوس: قدرت نرم چین در نفوذ به کشور‌‌‏های دیگر

cip-676x450

«تحت لوای کنفسیوس» مستندی که نقض آزادی بیان در روش‌‌‏های استخدامی موسسات چینی کنفسیوس را افشا می‌کند

مستندی کانادایی با به تصویر کشیدن یکی از بزرگ‌‌‏ترین طرح‌های پشت پرده قدرت نرم چین، توانسته است آنچه که در پشت موسسه‌‌‏های کنفوسیوس می‌‌‏گذرد را افشا کند.

«دوریس لیو»، فیلمساز و روزنامه‌‌‏نگار کانادایی-چینی ساکن تورنتو، پس از این‌که زنی با نام «سونیا جائو»، حقایقی  در مورد موسسه کنفسیوس را بیان کرد، به تحقیق در مورد این موسسه علاقمند شد.

جائو که از چین به کانادا پناهنده شده، آنچه که حکومت چین در موسسات کنفوسیوس در سراسر دنیا، به بهانه برنامه‌‌‏های زبان و فرهنگ چینی اجرا می‌کند را افشا کرد.

جائو در سال ۲۰۱۱ به کانادا آمد و به تدریس در موسسه کنفوسیوس پرداخت. لیو در مستند «تحت لوای کنفوسیوس»، داستان جائو از پشت پرده تصمیم بحث برانگیز هیئت مدیره مدرسه منطقه تورنتو برای آوردن موسسات کنفوسیوس به بزرگ‌‌‏ترین برد مدارس کانادا می‌‌‏گوید.

https://www.youtube.com/watch?v=qCjw6cGApK4

قدرت نرم چین

دولت چین تاکنون صدها موسسه کنفوسیوس در موسسات آموزشی در سرتاسر دنیا تاسیس کرده است. ارائه کلاس‌‌‏های زبان و فرهنگ چینی که معلمان و برنامه‌‌‏های آن را دولت چین انتخاب و هزینه‌‌‏های آن را پرداخت می‌کند، از وظایف این موسسات است.

سازمان‌‌‏های اطلاعاتی زیادی در دنیا مرتبا تایید کرده‌‌‏اند که موسسات کنفوسیوس ابزاری برای گسترش قدرت نرم حزب کمونیست چین هستند. «میشل جونو کاتسویا»، از مدیران ارشد پیشین سازمان اطلاعاتی امنیتی کانادا، موسسات کنفوسیوس را بخشی از یک شبکه بزرگ از سازمان‌هایی می‌داند که حزب کمونیست چین از آنها برای گسترش نفوذ خود در خارج از چین بهره می‌برد.

کاتوسیا می‌‌‏گوید: «تمام سازمان‌‌‏های این شبکه از قدرت نرم استفاده می‌کنند و سازمان‌‌‏های قدرتمند اطلاعات در غرب، عملکردشان را جاسوسی در جهان غرب نامیده‌‌‏اند.»

بیشتر بخوانید: اساتید دانشگاه های آمریکا نسبت به نفوذ موسسات چینی کنفوسیوس هشدار دادند

بیشتر بخوانید: چهار باور اشتباه رایج درباره کنفوسیوس

موسسه کنفوسیوس، مستند تحت لوای کنفوسیوس
صحنه ای از مستند تحت لوای کنفوسیوس، آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا در نقش سونیا جائو (Courtesy of “In the Name of Confucius”)

ترس از آزار و اذیت در چین

جائو که متخصص در تدریس زبان چینی به غیر چینی زبانان است، تدریس در موسسات کنفوسیوس را شغلی رویایی می‌دانست که به او شانس تدریس در خارج از کشور را می‌داد.

در چین، جائو شاهد بود مادرش زمانی که در حال تمرین فالون گونگ بود، به دلیل باورش به مراقبه و اصول حقیقت، نیکخواهی و بردباری توسط پلیس بازداشت شد.

از زمان شروع آزار و شکنجه فالون گونگ توسط حزب کمونیست چین در سال ۱۹۹۹، جائو که تمرین کننده فالون گونگ است، نگران مواجهه با آزار و اذیت رژیم چین شد. زندانیان عقیدتی فالون گونگ یکی از منابع اصلی تامین کننده اعضای بدن در صنعت سودآور پیوند اعضا در چین هستند.

در این مستند جائو که نقش او را «آناستازیا لین»، دختر شایسته کانادا بازی می‌کند، برای امضای قرارداد استخدامی تحت فشار قرار می‌گیرد. در این قرارداد انجام هر گونه عملی بدون تایید دولت چین از جمله تمرین کردن فالون گونگ ممنوع است.

از یک طرف امتناع از امضای قرارداد به معنای حبس فوری و از طرف دیگر امضای آن به معنای خیانت به وجدان خود است.

قطع همکاری جائو با موسسه کنفوسیوس مک‌‌‏مستر در همیلتون کانادا، مقدمه‌ای برای پایان کار آن بود.

این موسسه در سال ۲۰۱۳ زمانی که دانشگاه نتوانست «هَن بَن»، آژانس دولتی چین حامی کنفسیوس را متقاعد به حذف بندهای ناقض حقوق بشر در قرارداد استخدامی خود کند، تعطیل شد.

مستند تحت لوای کنفوسیوس بعد از پیوستن جائو به تظاهرات عمومی علیه معامله پنهان بُرد مدارس تورنتو برای آوردن موسسات کنفوسیوس به کلاس‌‌‏های درس تورنتو تهیه شد.

این فیلم دوره‌ای را به تصویر می‌کشد که بُرد مدارس کانادا، جلسه گروهی در مورد این معامله برگزار کرد. «کریس بولتون» مدیر سابق موسسه و کسی که این معامله را ترتیب داده بود، مدتی پس از بررسی دقیق رسانه‌ها و جوامع عمومی در خصوص ورود این موسسه بحث برانگیز به مدارس کانادا، بطور غیرمنتظره‌ای و در کمال تعجب در ژوئن ۲۰۱۴ از مقام خود استعفا داد.

بولتن سعی کرده بود بی سروصدا موسسات کنفسیوس را به مدارس کانادا وارد کند. تا حدی که افراد معتمد وی نیز از این موضوع اطلاعی نداشتند و زمانی متوجه شدند که ابراز نگرانی‌ها در خصوص این موسسه در پی اعتراض والدین دانش‌آموزان علنی شد.

اعتراض به نفوذ نرم موسسات کنفوسیوس، در خارج از ساختمان برد مدارس تورنتو (Courtesy of “In the Name of Confucius”)

عدم تمایل به گفتگو

لیو می‌گوید، بزرگ‌‌‏ترین چالشی که با آن مواجه بود، مشکل عدم دسترسی به مدیران مدارسی بود که موسسات کنفوسیوس را پذیرفته بودند.

وی گفت: «نگران بودم که نتوانم هر دو نظرات موافق و مخالف را بطور متعادلی داشته باشم. وقتی در خصوص موضوعات بحث برانگیزی که پیرامون موسسات کنفوسیوس مطرح شده بود، مخصوصاً موضوع جائو، سوال می‌‌‏کردم، از پاسخ دادن امتناع می‌کردند.»

اسنادی که تحت قانون آزادی اطلاعات توسط اپک تایمز از برد مدارس تورنتو به دست آمده، شامل موارد راهنما است که «هن بن»  تهیه کرده است و چگونگی رفتار خارج از چین در هنگام اعزام به کار و تحصیل به خارج از کشور مخصوصاً در خصوص معلمان موسسات کنفوسیوس را نشان می‌دهد.

وقتی به موضوعات رویداد ۴ ژوئن میدان تیان‌آن من، فالون گونگ، مسلمانان اویغور، تبتی‌ها، حقوق بشر و تایوان مربوط می‌شود، نظرات افراد باید هم‌سو با نظرات رژیم چین باشد.

در این سند آمده: «یک نفر باید در خصوص گفتار و رفتارش بسیار محتاط باشد و مسئول کشور، مردم و خودش باشد.»

همچنین افراد را از شرکت در فعالیت‌‌‏های گروه‌های مذهبی و اجتماعی از جمله فعالیت‌‌های آزادانه در کلیسا و ملحق شدن به هر سازمانی منع می‌کند و رییس هر گروه مدارک سفرشان را نگه داشته و از آن‌ها خواسته می‌شود وقتی جایی می‌روند همکاری کرده و زود برگردند.

لیو گفت: «درک می‌کنم که اکثر مدارس و دانشگا‌ه‌هایی که موسسات کنفوسیوس را پذیرفته‌اند، آگاهی ندارند که هن بن چگونه معلمان مدرسه را استخدام ‌می‌کند یا چه الزاماتی برای آن‌ها مقرر می‌کنند.»

صحنه ای از فیلم تحت لوای کنفوسیوس، سونیا جائو را نشان می دهد. (Courtesy of “In the Name of Confucius”)

هشدار برای پذیرفتن موسسات کنفسیوس

در سال ۲۰۱۳ انجمن اساتید دانشگاه کانادا دانشگاه‌ها و دانشجویان را ملزم کرد که ارتباط خود را با موسسات کنفسیوس قطع کنند و بیان کرد: « این موسسات توسط حکومت استبدادی چین کمک هزینه دریافت کرده و توسط آن‌ها کنترل می‌شوند.»

همتای آمریکایی این انجمن نیز بیانیه مشابهی در سال ۲۰۱۴ صادر کرد.

پس از آن اپک تایمز سعی کرد با برخی از موسسات آموزشی کانادایی از جمله دانشگاه واترلو، آموزش و پرورش نیوبرانزویک، هیئت مدیره مدرسه عمومی ادمونتون، دانشگاه براک، مدرسه کوکیتلام، دانشگاه ساسکاچوان، موسسه فناوری بریتیش کلمبیا و کالج سنکا که موسسات کنفوسیوس را پذیرفته‌‌‏اند، مصاحبه کند، ولی بسیاری از آن‌ها از ارائه پاسخ سرباز زدند.

کالج داوسون، دانشگاه کارلتون، دانشگاه ویندزور، دانشگاه سنت ماری و دانشگاه ریجاینا نیز از جمله موسساتی هستند که در حال حاضر موسسه کنفسیوس را پذیرفته‌اند.

برخی از این موسسات قراردادهای خود را تا چهار تا پنج سال دیگر تمدید کرده‌اند.

در اکتبر ۲۰۱۴، هیئت مدیره مدارس تورنتو پس از بحث و گفتگو، ۲۰ نفر از ۲۲ نفر معتمد این برد رای دادند که  موسسات کنفوسیوس را در مدارس تورنتو نپذیرند.

هفته گذشته مستند «تحت لوای کنفسیوس»، جایزه بشر دوستی را از مسابقه فیلم بین المللی آکولاد دریافت کرد. همچنین قرار است در جشنواره فیلم مستند بلویل انتاریو که در ۳ مارس برگزار می‌شود، شرکت کند.

بیشتر بخوانید: اعتراض والدین نگران و فعالان حقوق بشر در خصوص فعالیت موسسات کنفوسیوس در مدارس تونتو

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی