نویسنده: شان تسنگ و راون وو
حوزه تولید ویدئو و آهنگسازی، ملاک هوش و خلاقیت انسانی هستند و تعهد و نوآوری سازندگان را به نمایش میگذارند. با اینحال، ظهور هوش مصنوعی این خصیصه منحصربهفرد انسانی را به خطر انداخته است.
ظهور فناوریهای هوش مصنوعی از آغاز عصری جنجالی برای فعالان حوزههای خلاقانه خبر میدهد. برخی از متخصصان خلاق ابراز نگرانی کردهاند و این پیشرفتها را نتیجه فناوری «فرازمینی» میدانند و معتقدند که هوش مصنوعی نباید پای ثابت جامعه بشری شود.
در ۱۵ فوریه، اوپنایآی از چند ویدئوی تولیدی هوش مصنوعی سورا رونمایی کرد که واکنشهای مختلفی را در جامعه خلاقان برانگیخت. رونمایی از ویدئوها بسرعت تحتالشعاع این نگرانی قرار گرفت که هوش مصنوعی جایگزین انسان خواهد شد.
اوپنایآی آتشبیار معرکه شد و در ۲۵ مارس دومین محتوای تولیدی سورا را منتشر کرد. چنانکه از آثار پل تریلو، هنرمند، نویسنده و کارگردان تحسینشده رولینگ استونز و نیویورکر پیداست، این ویدئوها توانایی پیشرفته هوش مصنوعی در ساخت سکانسهای رؤیایی با انسجام منطقی را به رخ کشیدند.
به همین ترتیب، نیک کلوروف، مدیر خلاق شرکت نامزد جایزه امی، که به تخصص در داستانسرایی برند و طراحی انیمیشن شهرت دارد، از سورا برای تولید محتوای تجاری استفاده کرد. کلوروف به شکلی جالبتوجه از تکنیکهای تبلیغات سنتی وسترن استفاده کرد و باعث شد سر صحبت درباره ظهور احتمالی «سوراوود» و آینده هالیوود باز شود.
رهبری اوپنایآی، با حضور مدیرعامل، سم آلتمن، و مدیر اجرایی، برد لایتکپ، سورا را به طلایهدار صنعت فیلم تبدیل کرده که از ورود این شرکت به حوزه تولید حکایت دارد. این اقدام، در کنار اتکای فزاینده فیلمسازان و استودیوها به هوش مصنوعی، به نگرانیهای شغلی در بین کارگردانان، صداپیشگان و فیلمنامهنویسان دامن زده است.
این نگرانیها در اعتصاب سال گذشته فیلمنامهنویسان و بازیگران هالیوود که به دلیل استفاده روزافزون از هوش مصنوعی در تولیدات و سیر نزولی کارهای آنها آغاز شد، به اوج خود رسید. اعتصابات پس از آن به پایان رسید که انجمن نویسندگان آمریکا با اتحادیه تهیهکنندگان فیلم و تلویزیون به توافق رسید و ناراحتی عمیق معترضان درخصوص امنیت شغلی در صنعت فیلمسازی را جدیتر گرفت.
«هوش مصنوعی فرازمینی است و نباید وجود خارجی داشته باشد»
ظهور هوش مصنوعی در تولید موسیقی امر جدیدی نیست اما سونو تحولی شگرف را رقم زده و به چتجیپیتی دنیای موسیقی بدل شده است. توانایی سونو در تولید موسیقی، آثار پرزحمت آهنگسازان سنتی را به چالش کشیده است.
سونو به افراد بیتجربه در حیطه موسیقی کمک میکند که ظرف چند دقیقه قطعهای کامل و آهنگین بسازند. این فرایند شامل ترانهنویسی به کمک چتجیپیتی، ایجاد یک حساب کاربری رایگان در سونو و بارگذاری ترانه در سونو میشود.
سونو در وهله اول از مدل «بارک» برای تولید ملودیهای آوازی استفاده میکند، درحالیکه مدل «چیرپ» با موسیقی و جلوههای صوتی سروکار دارد. سونو میتواند براساس توضیحات کاربر در رابطه با سبک، عنوان و ترانه، آهنگ تولید کند و کلمات کلیدی، ریتمها، آهنگها و سبکها را بهطور مستقل تجزیه و تحلیل کند.
تطبیقپذیری سونو در تولید آهنگ به زبانهای مختلف، از جمله انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، پرتغالی، و چینی در سبکهای مختلف مانند راک، جاز و رپ توسعه یافته است.
قابلیتهای سونو به بحثهای گسترده در پلتفرمهایی مانند ردیت منجر شده و کاربران تجربههای خود را از فریب دادن دیگران با آهنگهای هوش مصنوعی به اشتراک میگذارند.
برایان هیات، ترانهنویس اصلی رولینگ استونز، در مصاحبهای با رادیو کیسیآردابلیو در اواخر مارس از تجربه شخصی خود گفت. او در بازدید از دفتر سونو در کمبریج در ماساچوست، عبارت «آکوستیک انفرادی بلوز دلتای میسیسیپی درباره یک هوش مصنوعی غمگین» را به سونو داد و سیستم در عرض ۱۵ ثانیه آهنگی با عنوان «روح ماشین» تولید کرد.
آقای هیات که در آغاز تردید داشت هوش مصنوعی بتواند آهنگی با طنین احساسی تولید کند، از شنیدن قطعه شگفتزده شد. او توضیح داد که انتخاب بلوز دلتای میسیسیپی به خاطر ماهیت «انسانی» این سبک بود که باور داشت سونو نمیتواند آن را بازتولید کند.
او گفت: «هنوز از شنیدن آن مو به تنم سیخ میشود. هوش مصنوعی فرازمینی است و نباید وجود خارجی داشته باشد.»
نقدهای سونو نشان میدهند که خروجی آن هنوز فاقد ژرفای احساسی ظریف و اصالتی است که آهنگسازان انسانی به قطعات موسیقی میبخشند. منتقدان روی ریتمهای نامناسب و تغییر آکورد در قطعات تولیدی هوش مصنوعی تأکید دارند که از فاصله بین هوش مصنوعی و خلاقیت انسانی حکایت دارد.
لی جی-شین، مهندس برق ژاپنی، درخصوص پیامدهای گسترده هوش مصنوعی در تولید موسیقی ابراز نگرانی کرد و افزود که هوش مصنوعی کارایی فرایند تولید را بهبود میبخشد و زمان کار را کاهش میدهد اما ممکن است به بیکاری آهنگسازان حرفهای دامن بزند.
او درخصوص آیندهای هشدار داد که در آن هوش مصنوعی نهتنها میتواند فرایند تولید موسیقی را سادهتر کند، بلکه در عمل جایگزین جوهره فرهنگی و احساسی موسیقی انسانی میشود که از گرایش عمیق فرهنگی به دورنمای خلاقانه مبتنی بر هوش مصنوعی حکایت دارد.
کارزارهای دروغپراکنی بر مبنای هوش مصنوعی
اوپنایآی در پیشرفتی چشمگیر در اواخر ماه مارس از نسخه آزمایشی وُیس انجین رونمایی کرد؛ ابزاری که میتواند ۱۵ ثانیه از صدای شما را بگیرد و گفتاری جدید تولید کند که لحنی عاطفی و واقعی را تداعی میکند. وُیس انجین میتواند صدای شما را به زبانهای مختلف ترجمه کند و لهجه و سبک آوازی منحصربهفردتان را در محدودههای آوایی مختلف حفظ کند.
نکته جالبتوجه این است که اوپنایآی میتواند صدای فردی انگلیسیزبان را با چند زبان مختلف تطبیق دهد. برای نمونه، میتواند انگلیسی «سبک ترامپ» را به زبانهایی مثل چینی و فرانسوی ترجمه کند.
این پلتفرم دستورالعملهایی برای جلوگیری از سوءاستفاده از طریق جعل هویت بدون رضایت و الزام اشاره به نقش هوش مصنوعی در تولید صدا دارد. از این گذشته، اوپنایآی برای اطمینان از قابلیت رهگیری و نظارت بر کارکرد هوش مصنوعی، روی قطعات صوتی واترمارک میگذارد.
با اینحال، تولید گفتار انسانی به واسطه هوش مصنوعی بویژه در زمینه اشاعه اطلاعات نادرست خطرات بسیاری دارد. اوپنایآی به وجود این خطرات بویژه در دورههای حساس مانند انتخابات واقف است و سعی دارد از بازخورد طیف گسترده ذینفعان در دولت، رسانهها و جامعه مدنی برای عبور از این چالش استفاده کند.
بهرغم ضمانتها و اقدامات پیشگیرانه اوپنایآی، نگرانی درخصوص سوءاستفاده احتمالی از وُیس انجین همچنان ادامه دارد. این فناوری به احتمال اشاعه اطلاعات نادرست پیچیده و غیرقابل تشخیص دامن میزند. این درحالی است که در گذشته از محتوای تولیدی هوش مصنوعی برای بد جلوه دادن شخصیتهای عمومی استفاده شده است. برای نمونه، از صدای بایدن برای تشویق مردم به شرکت در رأیگیری استفاده شده و تصاویر و ویدئوهایی از ترامپ در حال گفتن چیزهایی انتشار یافته که هرگز بیان نکرده است.
پتانسیل هوش مصنوعی در دامن زدن به اطلاعات نادرست و تولید ویدئوهای دیپفیک میتواند اعتماد عمومی و یکپارچگی انتخابات را خدشهدار کند. پیچیدگی این فناوری نیز میتواند باورپذیری و اشاعه اطلاعات نادرست را بشدت تقویت کند.
دامنه این بحث فراتر از خطرات آنی اطلاعات نادرست است و دغدغههای وجودی گستردهتری را شامل میشود.
ژوگه مینگیانگ، نویسنده مستقل و همکار اپک تایمز، تکامل سریع هوش مصنوعی را نهتنها یک دغدغه شغلی، که یک تهدید وجودی عمیق میداند و از روایتی میگوید که در آن هوش مصنوعی نماینده نوعی نفوذ فرازمینی است که قصد دارد جای هوش و خلاقیت انسانی را بگیرد.
دیدگاه نویسنده از دغدغههای عمیق او درخصوص نقش و روند هوش مصنوعی در جامعه بشری حکایت دارد. مینگیانگ این جهش فناورانه را در مقوله پیشرفت خلاصه نمیکند و آن را چالشی برای هویت و قابلیت آفرینش انسانی میداند.
الن وان و کین ژانگ در تهیه این گزارش مشارکت داشتند.
دیدگاه ارائهشده در این مقاله نقطه نظر نویسنده بوده و لزوماً منعکسکننده دیدگاه اپک تایمز نیست.