امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، با ارسال نامهای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، بار دیگر خواستار پیگیری حقوقی این پرونده در نهادهای بینالمللی شد.
در این نامه، که به ششمین سالگرد کشته شدن سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد در ژانویه ۲۰۲۰ اشاره دارد، نماینده جمهوری اسلامی این اقدام را «هدفمند» و «برنامهریزیشده» توصیف کرده و آن را مغایر با اصول حقوق بینالملل و منشور ملل متحد دانسته است. به گفته او، این حمله بنا به دستور رئیسجمهور وقت ایالات متحده انجام شده و مسئولیت آن متوجه دولت آمریکا است.
در این نامه اعلام شده است که تهران پیگیری این پرونده را از مسیرهای حقوقی، سیاسی و قضایی در سطح ملی و بینالمللی ادامه خواهد داد و از شورای امنیت خواسته است این نامه بهعنوان سند رسمی ثبت و توزیع شود.
در ژانویه ۲۰۲۰، قاسم سلیمانی در جریان حمله پهپادی ایالات متحده در نزدیکی فرودگاه بینالمللی بغداد کشته شد. این حمله که بامداد ۳ ژانویه ۲۰۲۰ انجام شد، خودروی حامل سلیمانی و همراهانش، از جمله ابومهدی المهندس، از فرماندهان ارشد حشد الشعبی عراق، را هدف قرار داد. دولت آمریکا در آن زمان اعلام کرد این اقدام به دستور رئیسجمهور وقت و با هدف جلوگیری از آنچه «تهدیدهای قریبالوقوع» علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه خوانده شد، صورت گرفته است.
در سالگرد این رویداد، روز گذشته دونالد ترامپ به سران جمهوری اسلامی درباره سرکوب و قتل معترضان در ایران هشدار داد و گفت ایالات متحده آماده است و برای کمک به معترضان وارد عمل میشود.
او روز جمعه، دوم ژانویه (۱۲ دی ماه) که همزمان با ششمین روز اعتراضات سراسری در ایران بود این پیام را در صفحه تروث سوشال خود نوشت و افزود که سرکوب خشن و قتل معترضان در اعتراضات مسالمتآمیز، عادت و رسم جمهوری اسلامی است.
ترامپ گفت که ایالات متحده مسلح و آماده کمک به معترضان در ایران است.

















