کاظم غریبآبادی، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح دوشنبه ۱۷ فروردین در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که هرگونه استفاده از زور علیه تمامیت ارضی ایران «نقض آشکار» منشور ملل متحد و مصداق تجاوز محسوب میشود.
او با اشاره به ماده ۲(۴) منشور ملل متحد، تهدید به استفاده از زور را ممنوع دانست و تأکید کرد این اقدام بر اساس قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل نیز در زمره مصادیق تجاوز قرار میگیرد.
غریبآبادی همچنین تهدید به حمله به زیرساختهای غیرنظامی از جمله نیروگاهها و پلها را «جنایت جنگی» خواند و گفت چنین اقداماتی طبق ماده ۸ اساسنامه رم دیوان کیفری بینالمللی و پروتکل اول ژنو مصوب ۱۹۷۷ ممنوع است.
او افزود رئیسجمهور ایالات متحده «بهعنوان بالاترین مقام رسمی کشورش» بهطور علنی به ارتکاب جنایات جنگی تهدید کرده و این موضوع میتواند مسئولیت کیفری فردی او را در دیوان کیفری بینالمللی و سایر محاکم صالح بهدنبال داشته باشد.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرد جمهوری اسلامی بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، به هرگونه «تجاوز یا تهدید قریبالوقوع» پاسخی «قاطع، فوری و پشیمانکننده» خواهد داد.
او در پایان توصیه کرد رئیسجمهور آمریکا از ادامه این تهدیدات خودداری کند و هشدار داد پیامدهای چنین اقداماتی «صرفاً به ایران محدود نخواهد بود.»
در اظهاراتی خطاب به جمهوری اسلامی اعلام کرد که در صورت عدم بازگشایی تنگه هرمز در «جهنم» زندگی خواهید کرد.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده روز یکشنبه ۵ آوریل (۱۶ فروردین) در پیامی که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد، با اشاره به احتمال انجام حمله زیرساختهای کلیدی ایران نوشت: «سهشنبه روز نیروگاهها و روز پلها خواهد بود، همه در یک روز.»
بر اساس گزارش رسانهها، طی ۱۰ روز گذشته مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و جمهوری اسلامی از طریق میانجیگری پاکستان، مصر و ترکیه در جریان بوده است؛ با این حال، پیشرفت قابلتوجهی حاصل نشده است.

















