منابع خبری روز شنبه گزارش دادهاند محمود فرشچیان، نگارگر و مینیاتوریست برجسته ایران در سن ۹۵ سالگی بر اثر بیماری ذاتالریه در آمریکا درگذشت.
فرهنگستان هنر در ایران به نقل از همسر فرشچیان در روز جمعه از وخامت حال این هنرمند صاحبنام خبر داده بود.
سفری هنری که از اصفهان آغاز شد
براساس اطلاعاتی که درباره زندگی او منتشر شده است، محمود فرشچیان در ۴ بهمن سال ۱۳۰۸ در شهراصفهان متولد شد. او در مصاحبهای با فرهنگستان هنر درباره آغاز زندگی هنریاش گفته بود: «پدرم تاجر فرش بود که به هنر علاقه بسیار داشت و به یاد دارم، بسیار خردسال بودم که برای خود از نقش قالی، نقاشیهایی میکشیدم، وقتی پدرم علاقهام را به نقاشی دید، مرا نزد استاد «حاج میرزاآقا امامی» فرستاد و به این ترتیب بود که من وارد این عرصه شدم و بعد از آن در سال ۱۳۲۴ به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفتم که در آن زمان در سرپرستی «عیسی بهادری» یکی از پرورشیافتهگان مکتب کمالالملک بود و نزد ایشان تعلیم گرفتم.»
او بعد از اینکه از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان دیپلم گرفت، برای تحقیق درباره سبکهای هنری جهان به اتریش سفر کرد. به گفته او، «برای پژوهش روی سبکهای هنری جهان و آشنایی بیشتر به مدت هفت سال در وین به تحصیل و مطالعه پرداختم، پس از آن به دیگر کشورهای اروپایی سفر کردم. در هر کشوری روزهای خود را در موزهها و کتابخانهها به دنبال آثار شاخص هنری میگذراندم و درباره سبکهای هنریشان تحقیق و پژوهش میکردم و هنگامی که به منزل برمیگشتم به کار طراحی میپرداختم.»
او به یاد میآورد که در ایام نوجوانی با قرار دادن موهای گربه سفید در انتهای پر کبوتر، قلممو برای نقاشی میساخت. او در کنار نقاشی، طراحی قالی و سرامیکسازی نیز انجام میداد.
محمود فرشچیان در زندگی هنری خود ضمن تلفیق تذهیبها و خطوط دقیق نگارگری ایرانی با شیوههای مدرن رنگ و احساس، سبکی متمایز و شخصی بوجود آورد. او توانست معماری سنتی مینیاتور را که پیشتر معمولاً نسخهای مصور از شعر و ادبیات بود، به صورت یک زبان بصری مستقل درآورد.
از مهمترین آثار نقاشی او میتوان به تابلوی «پنجمین روز آفرینش»، «ابراهیم نبی»، «شمس و مولانا» و آثار متعدد دیگر اشاره کرد.











