Search
Asset 2

عضو مجلس شورای اسلامی: احتمال خروج جمهوری اسلامی از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از قرار داشتن گزینه خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در دستور بررسی خبر داد.
(YAR/Middle East Images/AFP via Getty Images)

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از قرار داشتن گزینه خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در دستور بررسی خبر داد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، امیر حیات‌مقدم روز شنبه ۱ آذر گفت این تصمیم «به‌طور جدی و کارشناسی» در حال ارزیابی است و نتیجه نهایی آن تا روز سه‌شنبه ۴ آذر مشخص خواهد شد.

به گفته او، در روزهای اخیر چندین نشست تخصصی در کمیسیون امنیت ملی برگزار شده و خروج از ان‌پی‌تی به‌عنوان یکی از «گزینه‌های اصلی» مطرح شده است، هرچند هنوز جمع‌بندی نهایی در این خصوص حاصل نشده است.

در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تصمیم نهایی در حوزه اختیار کدام نهاد است، حیات‌مقدم گفت: به لحاظ قانونی، ترک معاهدات بین‌المللی نیازمند رأی مجلس شورای اسلامی است، و در نهایت نمایندگان باید آن را به تصویب برسانند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان، قطعنامه‌ای تصویب کرد که جمهوری اسلامی را موظف می‌کند وضعیت ذخایر اورانیوم غنی‌شده و اطلاعات مربوط به سایت‌های آسیب‌دیده در حملات اخیر را فورا به آژانس ارائه دهد.

عباس عراقچی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی گفت که بعد از تصویب قطعنامه شورای حکام، تهران با ارسال یک نامه رسمی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که توافقنامه قاهره اعتباری ندارد و خاتمه‌یافته تلقی می‌شود.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی