مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی، روز سهشنبه در دیدار با اعضای جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد که دولت او برای گفتوگو با تمامی جریانهای سیاسی، از جمله اپوزیسیون، آمادگی دارد. او بیان کرد که حل مسائل کشور نیازمند تعامل است، نه تقابل، و مسیر اصلاحات باید با واقعگرایی، صبوری و گفتوگو دنبال شود.
پزشکیان گفت: «امروز حتی آمادگی داریم بر مبنای انصاف و عدالت با اپوزیسیون نیز گفتوگو کنیم، چراکه حل مسائل کشور نیازمند گفتوگو و نه تقابل است.» او اصلاحات را فرآیندی زمانبر توصیف کرد و گفت که برخی تغییرات ممکن است یک دهه زمان ببرد.
او ضمن اشاره به فرونشست زمین در تهران و چالشهای مدیریت شهری، گفت ادامه بقای تهران بهعنوان پایتخت، از منظر کارشناسی، ممکن نیست. در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به سیاستهای امنیتی جدید، تأکید کرد که حذف نخبگان با انگزنی و طرد، نه تنها به کشور کمک نمیکند، بلکه سرمایههای فکری را از بین میبرد.
پزشکیان گفت تغییراتی در فرآیند گزینش و فضای دانشگاهها صورت گرفته و از بازگشت اساتید و دانشجویان محرومشده خبر داد. او همچنین به موضوع زندانیان، روابط با همسایگان و لزوم اصلاح سازوکارهای حکمرانی اشاره کرد.
گرچه سخنان اخیر مسعود پزشکیان درباره آمادگی برای گفتوگو با اپوزیسیون و بازگشت به مسیر اصلاحات، در ظاهر نشانهای از ایجاد فضایی برای گفتوگو و تفاهم است، اما تحلیلگران معتقدند که کارنامه جمهوری اسلامی در مواجهه با منتقدان و مخالفان، صداقت این اظهارات را زیر سوال میبرد.
















