روساتم، شرکت دولتی انرژی هستهای روسیه اعلام کرد که ۱۹۸ نفر از کارکنان خود را از نیروگاه هستهای بوشهر در ایران خارج کرده است.
به گزارش رسانههای روسیه، این اقدام بخشی از روند برنامهریزیشده برای تخلیه تدریجی نیروهای روسی از تأسیسات مذکور از زمان آغاز جنگ جاری در اواخر فوریه بوده است.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی روز شنبه ۱۵ فروردین در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که از حملهای در نزدیکی نیروگاه هستهای بوشهر مطلع شده و «نگرانی عمیق» خود را ابراز کرد.
به گفته این نهاد، در این حادثه یکی از نیروهای حفاظت فیزیکی این نیروگاه در نتیجه برخورد ترکش یک پرتابه کشته شده و یک ساختمان در محل نیز بر اثر موج انفجار و ترکش آسیب دیده است.
الکسی لیخاچف، رئیس روساتم گفته است که تحولات پیرامون نیروگاه بوشهر «در حال حرکت بر اساس بدترین سناریوی ممکن» است. او همچنین تأیید کرده که فرد کشتهشده در این حادثه یک ایرانی بوده است.
روساتم در اوایل فروردین ماه و در پی تشدید درگیریها در منطقه، ۱۶۳ نفر دیگر از کارکنان خود را از نیروگاه هستهای بوشهر در ایران خارج کرده بود.
به گفته روساتم، این شرکت وضعیت مربوط به نیروگاه بوشهر را به ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، گزارش داده است.
نیروگاه بوشهر تنها نیروگاه هستهای فعال ایران است که توسط روسیه ساخته شده و صدها کارشناس روس در آن فعالیت میکنند.
در همین راستا، وزارت امور خارجه روسیه حمله اخیر به تأسیسات هستهای ایران در بوشهر را به شدت محکوم کرده و آن را «اقدامی شرورانه» توصیف کرد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: «ما این اقدام شرورانه را که منجر به تلفات جانی شد، به شدت محکوم میکنیم.»
او افزود: «حملات به تأسیسات هستهای ایران، از جمله نیروگاه هستهای بوشهر، باید فوراً متوقف شود.»
عباس عراقچی نیز درمورد حمله به نیروگاه هستهای بوشهر هشدار داد که هرگونه انتشار مواد رادیواکتیو میتواند نهتنها تهران، بلکه پایتختهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را نیز با پیامدهای فاجعهبار مواجه کند.
به گفته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، این چهارمین حمله هوایی اسرائیل و آمریکا به این نیروگاه بوده است.
















