فورتلادِردال، فلوریدا __ دیوید آر. آدامز، یک دیپلمات بازنشسته که در وزارت امور خارجه ایالات متحده کار میکرد، اظهار داشت: ” عالی بود. اجرایی شگفتانگیز بود.” خانم میرا آدامز، وی را برای دیدن اجرای شنبهشب شن یون در مرکز اجرای هنری برووارد همراهی میکرد.
وی بیان کرد که، ” باید بگویم که من به طور مسرتبخشی شگفتزده شدم.” او در ابتدا فکر میکرد که شن یون توسط رژیم چین مورد حمایت قرار میگیرد تا اینکه موفق به خواندن فهرست برنامه شد. هنرهای نمایشی شن یون در نیویورک بنیان گذاشته شد. مأموریت آن احیا دوباره فرهنگ الهی ۵ هزارساله چین است که تمامی آن توسط حزب کمونیست چین ریشهکن شدهاست.
آقای آدامز هماکنون نایب رئیس کمک به کلیسای بینالمللی روم است، و این کلیسا به کشیشها کمک میکند که از زنانی که در چین تهدید به سقط اجباری میشوند، حفاظت کرده و همچنین پرورشگاههای مخصوص نگهداری کودکان ناتوان در چین را مورد حمایت قرار دهند.
او به رقصی که جدال بین خوبی و اهریمن را به تصویر کشید اشاره کرد، که بیانگر آزار و اذیت روبهافزایش فالونگونگ توسط رژیم چین است و اظهار داشت که، ” هردوی ما مسیحی معتقدی هستیم، بنابراین نسبت به تمرینکنندگان فالون گونگ که در چین تحت آزار و شکنجه هستند، ابراز همدردی میکنیم. ما میدانیم که مسیحیان نیز در آنجا مورد آزار و شکنجه قرار میگیرند، بنابراین باید همبستگی خود را برای آزادی مذهب در چین نشان دهیم.”
فالون گونگ که فالون دافا نیز نامیده میشود، یک شیوه تزکیه شخصی از عهد باستان است که پس از معرفی آن در سال ۱۹۹۲، به طور گستردهای در سراسر چین تمرین میشد. حزب کمونیست چین در سال ۱۹۹۹ آن را ممنوع اعلان کرد و دست به آزار و اذیت علیه آن زد که این آزار و اذیت تا امروز ادامه دارد.
آقای آدامز بیان کرد که اجرای شن یون به آنها کمک کرد تا سطح دانش و آگاهی خود درباره چین را افزایش دهند: “ما قبلاً چیزهایی را میدانستیم. درباره آن زیاد مطالعه کرده بودم. بسیاری از آنها را از یاد بردهام، اما تاریخ چین را مطالعه کردم.” وی گفت که بین چین کهن و اعتقادات معنوی غرب شباهتهای بسیاری وجود دارد که یکی از آنها به عنوان مثال رحمت الهی است.
“جلوهای زیبا، بسیار جذاب و گیرا”
میرا آدامز، نویسنده و تهیهکننده، اظهار داشت که، ” من به سیستم چندرسانهای علاقهمند هستم، به هماهنگی و تلفیق تصویر با صحنه نمایش. جایی که آنها به هم پیوند میخورند، احساس میکنم که بسیار خارقالعاده هستند.”
تماشاگران شن یون اغلب درباره منحصربهفردبودن پرده پشت صحنه دیجیتالی آن اظهار نظر میکنند که گستره بسیار وسیعی از چشمانداز و تاریخ چین را به تصویر میکشد. پردههای پشت صحنه تکمیلکننده اجرا از تمامی جهات درصحنه بوده و این احساس را به آدمی میدهد که رقصندهها بین صحنه نمایش و پرده پشت صحنه که زنده و جاندار به نظر میرسد شناور هستند.
آقای آدامز به او خاطرنشان میکند: “شما آن صحنهای را دوست داشتید که رنگ خاصی داشت، صحنه رنگارنگی که بسیار مبهوتکننده بود، شبیه آبی تیره بود، و دختران در لباسهای مخصوص درحال چرخیدن بودند.”
خانم آدامز اظهار داشت که، ” اوه، بله! صحنه باشکوهی بود.” او چندین بار صحنه آخر را متمایز کرده و آن را فوقالعاده نامید.
وی در خصوص اجرا درکل بیان کرد که، “من فکر میکنم که بسیار خوب بود. واقعاً نمایشی زیبا و بسیار جذاب و گیرا بود.”
خانم و آقای آدامز گفتند که شن یون را به دوستان و اعضای خانواده خود معرفی خواهند کرد. آقای آدامز افزود که آنها قبلاً درباره این اجرا با مردم صحبت کرده بودند. وی در ادامه اظهار داشت که این موضوع برمیگردد به واشنگتن دی سی که شن یون درابتدا در مرکز کِنِدی برنامه اجرا کرده بود.
این گزارش توسط ویویان شائو و لوئیس روتمِن تهیه شدهاست.
مرکز اجرای هنرهای شن یون در نیویورک دارای سه شرکت بوده که به طور همزمان در سراسر دنیا برنامه هنری خود را اجرا میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت ShenYunPerformingArts.org مراجعه نمایید.
اپک تایمز مفتخر است که حامی اجرای هنرهای شن یون است. اِپُک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر میشود.